کد خبر : 262886
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
-

۱۰۸ تن در ترکیه به اتهام شرکت در اعتراضات ۲۰۱۴ کوبانی دادگاهی شدند

۱۰۸ تن در ترکیه به اتهام شرکت در اعتراضات ۲۰۱۴ کوبانی دادگاهی شدند

بیش از ۱۰۰ تن مرتبط با یک حزب حامی کردهای ترکیه امروز (دوشنبه) در آنکارا به اتهام دخالت در اعتراضات خشونت آمیز ۲۰۱۴ کوبانی دادگاهی شدند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، دادستان‌ها ۱۰۸ تن را با ۲۹ فقره جرم از جمله قتل ۳۷ تن و ایجاد اختلال در وحدت و یکپارچگی ترکیه متهم کرده و به دنبال حبس ابد و اعدام برای این افراد هستند.

حزب حامی کردها موسوم به “دموکراتیک خلق‌ها” می‌گوید، این دادگاهی‌ها با انگیزه سیاسی است و جدیدترین تلاش دولت در سرکوب خشن علیه این حزب است.

همچنین در میان متهمان می‌توان به رهبران سابق این حزب نیز اشاره کرد. اگرچه این افراد مستقیما در اقدامات خشونت آمیز دست نداشتند اما جرمشان سازماندهی و تحریک خشونت عنوان شده است.

دادگاه این افراد در جوی پر تنش آغاز شد. وکلای این افراد در اعتراض به اینکه دادگاه به آنها اجازه حضور نداده، صحن دادگاه را ترک کردند و گفتند که این اقدام دادگاه، ‌تضعیف کننده حقوق موکلانشان است.

متهمان نیز گفتند که بدون حضور وکلایشان به سوالات دادگاه پاسخی نمی‌دهند.

تمامی اتهامات به اعتراضات کوبانی در بازه زمانی ششم تا هشتم ۲۰۱۴ برمی‌گردد زمانیکه داعش نزدیک شهر کوبانی درست در مرز با ترکیه شد. همزمان با ورود داعش به شهر، شبه نظامیان کرد سوری با داعشی‌ها وارد نبرد خیابانی شدند. بسیاری از کردهای ترکیه از بابت آنچه عدم کمک رسانی دولت آنکارا برای شکست داعش بود، ناراضی بودند. آنها از ترکیه خواستند تا مرز را باز کند و اجازه کمک دهد.

اما ترکیه، یگان‌های حفاظت خلق سوریه را یک تهدید موجودی مرتبط با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می‌دانست.

اعتراضاتی در مقیاس کوچک شکل گرفت اما وقتی به اعتراضات بزرگتر تبدیل شد که حزب دموکراتیک خلق ششم اکتبر در توئیتی از مردم خواست تا به فوریت به خیابان‌ها بیایند و نسبت به حملات داعش و تحریم دولت ترکیه علیه کوبانی دست به اعتراض بزنند. در توئیت‌ها همچنین آمده بود که اوضاع در کوبانی بسیار حساس است.

اعتراضات به خشونت کشیده می‌شود اما حزب ادامه می‌دهد و عنوان می‌کند که درخواست آنها مسالمت آمیز بوده و عوامل تحریک کننده وجود داشته است.

در دادخواست ۳۳۵۰ صفحه‌ای آمده که ۳۷ تن در جریان این درگیری‌ها کشته و ۷۶۱ نیروی پلیس زخمی شدند، ۱۹۷ مدرسه در آتش سوختند، ۲۶۹ ساختمان دولتی تخریب،‌ ۱۷۳۱ منزل و مغازه غارت و ۱۲۳۰ خودرو نیز تخریب شدند.

دولت ترکیه می‌گوید،‌ سیاستمداران حامی کردها تلاش کرده‌اند تا به جنگ داخلی دامن بزنند و از پ.ک.ک دستور می‌گرفتند. آنها استدلال می‌کنند که این حزب پیوندی جدا نشدنی با پ.ک.ک دارد.

خبرگزاری آناتولی گزارش می‌دهد که ۲۸ تن از متهمان در زندان هستند، شش تن بدون آنکه زندانی شوند، دادگاهی شده‌اند و مابقی از جمله فرماندهان پ.ک.ک فراری‌اند.

فخرالدین آلتون، رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه نیز امروز گفت: زمان آن رسیده تا قاتل‌ها مسئولیت کاری را که انجام داده‌اند، بر عهده بگیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =