کد خبر : 262813
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
-

هزینه درمان سرپایی کرونایی‌ها

هزینه درمان سرپایی کرونایی‌ها

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران با بیان اینکه بار بیماری کووید-۱۹ کماکان در تهران در اوج قرار دارد، گفت: با توجه به اینکه در هفته گذشته افزایش بیماران سرپایی را داشتیم، نشان از این دارد که تعداد بستری‌ها حداقل تا دو هفته آینده بالا خواهد بود و تا دو هفته بعدش هم مرگ و میر بالا است.

به گزارش عصرقائم، دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو ،  درباره وضعیت بیماری کووید-۱۹ در تهران، گفت: اقدام بسیار بسیار موثری که دستورالعملش ابلاغ و انجام شده است، درمان بیماران کرونایی که معمولا درگیری ریوی دارند، به صورت درمان بستری موقت و درمان‌های سرپایی است که به خوبی توانسته رضایتمندی ایجاد کند و مردم را از سردرگمی درآورد.

شرایط درمان در منزل برای بیماران کرونایی

وی افزود: معمولا تعدادی از بیماران در بیمارستان بستری هستند که حدود دو-سوم این بیماران، بیماران بدحالی نیستند و بین پنج تا ۱۰ روز ممکن است در بیمارستان بستری بمانند. این بیماران طی دو تا سه روز اولی که درمان‌هایشان را دریافت می‌کنند، در روند پایدار و تثبیت‌شده‌ای قرار می‌گیرند و در ادامه فقط برای دریافت داروی تزریقی بستری می‌مانند. حال ما این بیماران را ترخیص می‌کنیم و زمانیکه شرایط بیمار در مجموع خوب است، ادامه درمان را به صورت سرپایی پیش می‌بریم؛ به طوری که بیماران روزانه مراجعه می‌کنند و داروهایشان به صورت سرپایی تزریق می‌شود که عمدتا داروهای ضدویروس یا کورتیکواستروئیدها یا داروهای ضدانعقاد که اصلی‌ترین داروهای درمان کرونا در بیمارستان‌ها هستند، تزریق می‌شود.

تزریق ۱۰ هزار مورد دارو طی یک هفته با درمان سرپایی کرونایی ها

درمان روزانه ۱۰۰۰ بیمار به صورت سرپایی درتهران

توکلی ادامه داد: بنابراین روند درمان سرپایی را فعال کردیم و این باعث شده که بتوانیم بخش عمده‌ای از تعداد بستری‌هایمان را کاهش داده و بهره‌وری بهتری برای ظرفیت تخت‌ها ایجاد  کنیم. این اقدام بسیار کمک کرده است. به طوری که در طی یک هفته نزدیک به ۱۰ هزار مورد تزریق دارو داشته‌ایم و این باعث شده که بتوانیم تقریبا تا روزی ۱۰۰۰ بیمار را به صورت سرپایی درمان کنیم که رضایتمندی ایجاد می‌کند. البته این افراد، بیمارانی هستند که درگیری ریوی دارند، اما نیاز به اکسیژن ندارند و بابت درگیری ریوی باید داروهایی را تزریق کنند. همچنین شامل بیمارانی هم می‌شود که در بدو ورود حال عمومی‌شان خوب است، اما درگیری ریوی هم دارند و پزشک توصیه می‌کند که بستری شوند که در اورژانس یا در کنار اورژانس‌ها تمهیداتی دیده شده یا یک واحد مستقلی با عنوان کلینیک بستری موقت درمان کووید است که بیماران به آن‌جا مراجعه کرده،  متخصص بیمار را ویزیت می‌کند و بیمار به صورت سرپایی و روزانه داروهای مورد نیازش را دریافت می‌کند.

وی تاکید کرد: البته این اقدام شرایطی دارد و شرطش این است که بیمار هم یک ظرفیت اقامتی مشخص داشته باشد، شرایط قرنطینه در منزل را داشته باشد و بتواند از خودش مراقبت کند. به هر حال وقتی که مردم به جای اینکه در بیمارستان باشند، بتوانند درمان‌شان را فعالانه از بیمارستان دریافت کنند و به منزل بازگردند، آرامش خاطر بهتری دارند،  تغذیه‌شان بهتر است و استرس کمتری نسبت به محیط بیمارستان به آنها وارد می‌شود و رضایتمندی بیشتری هم حاصل می‌شود.

هزینه درمان سرپایی کرونایی ها در بیمارستان چند؟

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران تاکید کرد: البته باید توجه کرد که خوشبختانه تمامی این خدمات سرپایی و داروهای گران‌قیمتی که برای کرونا وجود دارد، همه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و بیمه‌های پایه این خدمات را تحت پوشش قرار داده‌اند. در مجموع هزینه های درمان کرونا، پوشش ۹۰ درصدی و  ۷۰ درصدی دارد که بر این اساس مردم بین ۱۰ تا ۳۰ درصد پرداختی دارند که عدد ناچیزی است. به ویژه در شرایط سرپایی که دیگر هزینه‌های هتلینگ بیمارستان و… هم محاسبه نمی‌شود.

توکلی ادامه داد: معمولا در یک پرونده بستری موقت که بیمار می‌آید و داروهای تزریقی را دریافت می‌کند، به طور میانگین  حدود یک میلیون تومان هزینه دارد که اگر ۳۰ درصد سهم بیمار را حساب کنید پرداختی بیمار بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و اگر ۱۰ درصد در نظر بگیریم، حدود ۱۰۰ هزار تومان هزینه بیمار می‌شود. البته هزینه بستری به دلیل ورود هتلینگ، انجام آزمایشات و … عدد بالاتری دارد.

بار کرونا در تهران کماکان در اوج

بستری روزانه ۱۴۰۰ بیمار در تهران

وی گفت: باید توجه کرد که آنچه مسلم است، بار بیماری کماکان در تهران در اوج است. یعنی کماکان در اوج قرار داریم. به طوری که روزانه ۱۴۰۰ بستری را در بیمارستان‌ها داریم و تقریبا معادل همین تعداد را هم به صورت سرپایی مدیریت می‌کنیم. این موضوع باعث شده که کماکان در اوج باشیم و تعداد بیماران بالاست. در عین حال روند افزایش بیماران سرپایی را هم در هفته گذشته داشتیم که اکنون شیب صعودی آن مقداری کمتر شده است، اما آنچه مسلم است، این است که با توجه به اینکه در هفته گذشته افزایش بیماران سرپایی را داشتیم، نشان از این دارد که تعداد بستری‌ها حداقل تا دو هفته آینده بالا خواهد بود و تا دو هفته بعدش هم مرگ و میر بالا است. در سیر زمانی ابتدا بیماران سرپایی افزایش می‌یابند، بعد از دو هفته میزان بستری افزایش یافته و چهار هفته بعد از افزایش موارد سرپایی میزان مرگ و میر به دلیل شدت ابتلا بالا می‌رود.

توکلی ادامه داد: البته به دلیل اینکه بیمارستان‌ها در زمینه درمان بیماران کرونایی تجربه بهتری پیدا کردند، کادر درمان بهتر می‌تواند مدیریت کند و با دستورالعمل‌هایی که در زمینه تیم تنفسی و افزایش تعداد تخت‌های ویژه ابلاغ شده، خوشبختانه مراقبت در بیمارستان بسیار بهتر است و نسبت به پیک سوم درصد مرگ و میرمان نسبت به کل ابتلا کمتر است. اگر بر اساس تعداد مراجعات حساب کنیم، مرگ و میر حدود یک درصد است. یعنی تقریبا از هر ۱۰۰ بیماری که به بخش سرپایی بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، بین یک تا یک و نیم درصد فوت داریم. البته شاخص مهم این است که فوت عمدتا در بخش‌های ویژه اتفاق بیفتد. کاهش فوت در بخش بیمارستان که اکنون کم شده است، نشان می‌دهد که مراقبت در بیمارستان‌ها به خوبی انجام می‌شود.

ICU های تهران همچنان پُر

وی گفت: در عین حال آی‌سی‌یوها پر است. در آی سی یو مرگ و میر بالاست. زیرا نوعا بیماران بدحال هستند. در عین حال از کل بستری‌هایمان ۲۵ درصد روی تخت‌های ویژه هستند. البته در بخش‌های عادی هم هر آن امکان دارد که وضعیت بیمار بدتر شود که البته امکان پایش بیمار در بخش عادی توسط دستگاه‌های مانیتورینگ و پالس‌اکسیمتری را داریم که کمک کننده است.

وی گفت: مسلم این است که ما در بخش‌های بستری اورژانس که فرضا در تهران ۱۰۰۰ تخت داریم،  بیمار وارد اورژانس می‌شود، کارهای اولیه‌اش انجام می‌شود و ظرف شش تا ۱۲ ساعت و حداکثر ۲۴ ساعت به بخش منتقل می‌شود.

راه اندازی سامانه بیمارستان یابی به کجا رسید؟

توکلی درباره راه‌اندازی سامانه اعلام بیمارستان‌های دارای تخت خالی برای بیماران کرونایی، گفت: در حال انجام اقدامات راه‌اندازی این سامانه هستیم. اقدامات اولیه آن انجام شده، اتصالات سامانه هم با همکاری مخابرات انجام شده، اپراتورهایی که کارشناسان خبره بیمارستانی هستند، بر اساس ناحیه‌ای که بیمار تماس می‌گیرد یا به بخش سرپایی ارجاع داده می‌شوند، نیز مشخص شده اند. عمدتا این سامانه برای بیماران سردرگمی است که نیاز به تخت بستری دارند تا بتوان آنها را هدایت کرد. این سامانه طی روزهای آینده استقرار می‌یابد و رسما آن را اعلام می‌کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو + 10 =