کد خبر : 262947
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
-

هاآرتص: چقدر نئونازی‌های اسرائیل به نئونازی‌های ترامپ شبیهند

هاآرتص: چقدر نئونازی‌های اسرائیل به نئونازی‌های ترامپ شبیهند

تا حد زیادی مدت طولانی خداحافظی اعطا شده به نتانیاهو یادآور آخرین دوره ریاست جمهوری ترامپ است؛ وضعیت غیرمناسب روانی، حملات هیستری و همچنین درک پایان کار خود و متوسل شدن به هر کاری برای باقی ماندن در قدرت که هر یک از آنها به روش خود آن را آلوده کردند.

به گزارش عصرقائم، روزنامه عبری زبان هاآرتص در یادداشتی به قلم ” إیریس لیعال” درباره وضعیت کنونی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و آخرین تلاش‌های او برای تشکیل دولت نوشت، این قابل درک است که ترامپ و نتانیاهو که در پایان زندگی خود دچار مشکل شده‌اند هنوز از قدرت زیادی برخوردار بوده و اطرافیان خود را وحشت زده می‌کنند.

همانطور که اعضای حزب جمهوریخواه و رسانه‌های حامی ترامپ را قادر ساختند تا داستان‌های خود درباره تقلب انتخابات و زمینه سازی برای حمله به ساختمان کنگره را گسترش دهد، اعضای لیکود (حزب نتانیاهو) نیز طبق دستورالعمل‌های وی گاهی سکوت کرده و گاهی اقداماتی را انجام می‌دهند.

نتانیاهو نیز مانند ترامپ نمایندگانی در رسانه‌ها، چاپلوسان و خدمتگزارانی دارد که تبلیغاتی را برایش انجام می‌دهند.

اما حوادث شامگاه پنج‌شنبه نشان داد که این دو (نتانیاهو و ترامپ) چه میزان به یکدیگر شباهت دارند. شرکت کنندگان در راهپیمایی “لاهوا” ، تحت حمایت گروه تندرو و افراط گرای “لافامیلیا” و بسیاری از افراد مذهبی تحت شعار “بازگرداندن کرامت یهود” در خیابان‌های قدس جولان می‌دادند و به دنبال عرب‌ها بودند که آنها را کتک بزنند و صحبت‌ها و اظهارات نژادپرستی را علیه آنها مطرح کنند.

این افراد از کوکتل مولوتف استفاده کرده و به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند، به خانه‌های محله قدیمی قدس و کودکان درحال گریه حمله کردند و اقدامات شورشی را انجام دادند.

“نیر حسون”، خبرنگار هاآرتص ویدئوهایی را از این صحنه‌ها در توییتر منتشر کرد و نوشت: “نگاه کنید؛ این‌ها نئو نازی‌های ما هستند.”

راهپیمایی خشونت آمیز گروه راست افراطی “آلت رایت” در شارلوتزویل و اعضای گروه فاشیستی و نئوفاشیستی راست‌گرای افراطی “پسران مغرور” با تأیید غیر علنی ترامپ انجام شد و پس از تظاهرات طبق دستورالعمل‌های وی وارد ساختمان کنگره شدند و در آنجا شرکت کنندگان در تظاهرات فریاد زدند: “یهودیان جای ما را نمی‌گیرند.” و در اینجا (قدس) یهودیان فریاد زدند: “مرگ بر عرب‌ها”. این درحالی بود که تظاهرکنندگان در هر دو مکان (کنگره و قدس) رابطه آشکاری با نظام داشتند.

سازمان لاهوا؛ بازوی نظامی «ایتمار بن گیبر»، عضو کنست از حزب صهیونیست دینی است که نتانیاهو آن را به کنست کشاند. پیش از برگزاری تظاهرات پنج‌شنبه در گروه‌های واتساپی که برخی از آنها توسط بن گبیر مدیریت می‌شوند نوشته شده بود: ” امروز عرب‌ها را آتش می‌زنیم” کوکتل مولوتف در جعبه است.”

درست مانند استخر مسموم برای مراسم چای که ترامپ از آن تغذیه می‌کند و آلودگی نژادی که هنگام ترک کاخ سفید از خودش بر جای گذاشت. در اینجا نیز اوضاع همین‌گونه است؛ پس از ترک مقر دولت توسط نتانیاهو، اقدامات همچنان ادامه دارند. تسلئیل اسموتریچ، رئیس “اتحادیه ملی”به احزاب بنیادگرای بیشتری چنگ می‌زند و آنها را از درون کنترل می‌کند.

بن گبیر بازوی پارلمانی انجمن‌های راست افراطی خواهد بود. پیروان Reclin ، Taube و Predogo برای همیشه چهره رسانه‌ها را تغییر خواهند داد. درست مانند خیابان پنسیلوانیا، اکنون افرادی که از اتاق‌های تاریکشان قدرت را به دست گرفته‌، در خیابان بالفور نشسته‌اند و افکار ناامیدانه در ذهنشان وجود دارد و عصبانی هستند. این روزها، روزهای خطرناکی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =