کد خبر : 262503
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۳۰
-

فواید آشپزی و غذا خوردن در ظروف مسی

فواید آشپزی و غذا خوردن در ظروف مسی

در طول دهه های مختلف، مردم توانستند انواع مختلفی از ظروف را از مواد مختلف تولید کنند برخی از ظروف غذا وجود دارند، که واقعا برای سلامتی بدن مفید هستند و در مقابل برخی از مواد حاوی مواد شیمیایی سمی، جیوه و سایر عناصر مضر برای بدن مضر هستند.

به گزارش عصرقائم، در طول دهه های مختلف، مردم توانستند انواع مختلفی از ظروف را از مواد مختلف تولید کنند برخی از ظروف غذا وجود دارند، که واقعا برای سلامتی بدن مفید هستند و در مقابل برخی از مواد حاوی مواد شیمیایی سمی، جیوه و سایر عناصر مضر برای بدن مضر هستند.

برخی تحقیقات علمی نشان می دهد که، داشتن مقدار کمی مس در بدن، می تواند تاثیر مثبتی بر سلامتی کلی بدن داشته باشد؛ برخی از فواید آشپزی و خوردن در ظروف مسی را در این مطلب آورده ایم:

افزایش سلامت پوست

مس، پوست های آسیب دیده و خشک را درمان می کند، همچنین باعث تولید سلول های سالم پوست می شود؛ نوشیدن در فنجان مسی نیز، باعث افزایش کشش (خاصیت الاستیسیته) و سلامت پوست می شود.

تقویت مو

این فلز، باعث تولید ملانین در بدن می شود که می تواند سلامت مو را بازگرداند و باعث رشد سریع مو شود.

کمک به طحال و کبد

به عملکرد طحال و کبد ما کمک می کند، و همچنین به عملکرد مناسب چندین عضو دیگر نیز کمک می کند.

بهبود سلامت قلبی عروقی

مقدار کمی از مس، می تواند انسداد شریان ها را از بین ببرد و همچنین باعث جلوگیری از ایجاد پلاک هایی می شود که، باعث انسداد رگ های خونی می شوند.

تحریک مغز

مس می تواند، بدن را برای تولید میلین تحریک کند، که این باعث افزایش سرعت عملکرد مغز می شود.

تسکین و آرامش مفاصل

می تواند بیماری آرتروز را بهبود دهد و غضروفی را که باعث مشکلات مفصلی شده را بازسازی کند، که به درمان مفاصل درد و تورم مفاصل، کمک می کند.

ایمنی و نکات مهم هنگام استفاده از ظروف مسی

قابلمه های مسی که با موادی مانند قلع و استیل ضد زنگ ترکیب شده اند، می توانند شما را از مسمومیت مربوط به مس محافظت کنند. فلز، به راحتی با برخی از غذا ها حل می شود و مقدار زیاد آن می تواند باعث حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود.

طبق گفته سازمان غذا و دارو، غذا های اسیدی، سبب حل شدن مس از ظروف آشپزی به غذا می شود، اگر از قابلمه ها و ماهیتابه های مسی محافظت نشده و ترکیب نشده با سایر فلز ها استفاده می کنید، اسیدیته غذا ها را مورد مطالعه قرار دهید.

اگر مس بیش از نیار بدن وارد بدن شود در کبد رسوب کرده و مسمومیت ایجاد می کند همچنین تجمع مس در بدن موجب بروز تهوع و سر درد می شود. مس اگر وارد غذا شود جذب کلسیم و آهن را مختل می کند و ظروف مسی باید لعاب داشته باشد و ظروف مسی قدیمی که لعاب ندارد پخت غذا در آن صحیح نیست.

باید بدانیم در کتاب های مرجع طب سنتی استفاده از ظروف مسی به شدت منع شده است! ظروف مسی که تحت عنوان «نحاس» یاد شده، از مضرترین ظروف برای طبخ غذا عنوان شده است.

در کتاب تغذیه در طب ایرانی، اسلامی ظروف مسی و روی به دلیل آزاد کردن این عناصر با ارزش به غذا باعث تاثیر بر عملکرد سیستم مغز و اعصاب و غدد درون ریز بدن می شوند یکی از مضرات ظروف مسی اکسید شدن آنهاست که بسیار خطرناک است و باید به موقع قلع اندود شود.

در کتاب «مفرح القلوب»، که شرح کتاب قانونچه در طب است (قرن هشتم هجری قمری)، حکیم محمد ارزانی، از بزرگترین حکمای طب ایرانی، می گوید: «طبخ طعام در انای نحاس (ظرف مسی) خوب نیست مخصوصا اگر مدت زمان پخت زیاد باشد و نیز غذا چرب و ترش باشد.

قلع اندود کردن آن اگرچه مضرت آن را کم می کند، ولی بطور کامل زیان آن را برطرف نمی کند. حکیم محمد ارزانی قلع اندود کردن مکرر را توصیه نمی کند و نهی شدید کرده از ظرف مسی که قلع آن رفته است. مداومت در مصرف ظرف مسی را موجب ایجاد جذام دانسته اند. بهترین ظروف از دیدگاه ایشان ظروف آبگینه (پیرکس امروزه) و چینی است.

در کتاب تحفة المؤمنین، تألیف سید محمد مؤمن تنکابنی؛ طبیب قرن ۱۱، که از منابع معتبر در خصوص دارو و مفردات طبی است، مصرف ظروف مسی خصوصا بی قلع آن بسیار مضر توصیف شده است.

در کتاب مخزن الادویه، تألیف حکیم عقیلی خراسانی؛ دانشمند و طبیب بزرگ قرن ۱۲ هجری قمری، که از کاملترین و جامعترین مجموعه دارویی در میراث طب سنتی ایران است، آمده آشامیدن غذا های ترش، لبنیات، گوشت ها، در ظرف مس بی قلع خصوصا آنکه مدتی در آن مانده باشد بسیار مضر است و باعث ایجاد بیماری برص (نوعی لکه های پوستی) می شود.

شیخ الرئیس نیز در کتاب قانون گفته است: «واجب است که پرهیز کنید از طبخ آنچه که شور یا چرب و یا شیرین است مانند گوشت و لبنیات و آنچه که ترش است در ظروف مسی و حتی آشامیدن در این ظروف، زیرا که بدون تردید زنگار می بندد و زنگار نیز سم قاتل است.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار + 13 =