کد خبر : 262668
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
-

رئیس‌جمهوری تونس نشست با رئیس پارلمان و نخست‌وزیر را نپذیرفت

رئیس‌جمهوری تونس نشست با رئیس پارلمان و نخست‌وزیر را نپذیرفت

رئیس‌جمهوری تونس پیشنهاد رئیس پارلمان این کشور برای برگزاری نشستی میان رؤسای سه‌گانه برای حل بحران سیاسی را رد کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، علی العریض، از رهبران جنبش النهضه تونس اعلام کرد، راشد الغنوشی، رئیس پارلمان پیشنهاد برگزاری نشستی بین رؤسای سه‌گانه (رئیس‌جمهوری، رئیس پارلمان و نخست‌وزیر) را برای حل بحران سیاسی داد اما قیس سعید، رئیس‌جمهوری تونس این پیشنهاد را رد کرد. اختلافات میان طرف‌ها ساده نیست اما نشستن بر سر میز مذاکره بهترین راه حل است.

العریض رئیس‌جمهوری را به تکبر و برتری‌جویی متهم کرد و گفت که این مساله موجب شکست تمام تلاش‌ها برای مذاکره و عدم نشستن وی بر سر میز مذاکره با نخست‌وزیر و رئیس پارلمان شده است.

العریض گفت: رئیس‌جمهوری موانع زیادی را بر سر راه دولت قرار داد. او به وظایف قانونی خود درباره قبول وزرا و دعوت از آن‌ها برای ادای سوگند عمل نکرد. او همچنین قانون دادگاه قانون اساسی را ناکام گذاشت و بعدا خواهان سرنگونی کامل دولت شد.

وی درباره ارزیابی دولت هشام المشیشی، نخست‌وزیر تونس گفت: این دولت به حمایت سیاسی قوی از سوی ائتلاف پارلمانی تکیه دارد و همین باعث شده به رغم درخواست‌های مکرر برای سرنگونی آن همچنان پابرجا بماند. سعید از تمام راه‌ها برای کارشکنی در فعالیت دولت استفاده کرد.

از سوی دیگر، یوسف الشاهد، نخست‌وزیر سابق تونس گفت: تمام طرف‌ها باید به آرامش سیاسی آن هم در سایه دولتی که بدون هیچ گونه پشتیبانی سیاسی قوی فعالیت می‌کند و پارلمانی که با بحران‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، پایبند باشند.

در این راستا گروهی از فعالان “همایش فکر و سیاست” در عریضه‌ای که آن را برای امضا به تمام شهروندان عرضه کردند، بر مخالفتشان با کشمکش‌های سیاسی کنونی تأکید کردند.

آن‌ها از رئیس‌جمهوری خواستند به قانون اساسی احترام گذاشته و از نقض‌ مکرر آن خودداری کند.

این فعالان از تمام مسؤولان سیاسی خواستند نهادهای نظامی و امنیتی را از نزاع‌ها و کشمکش‌ها دور نگه دارند چراکه خطری علیه امنیت و ثبات کشور است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × یک =