کد خبر : 262314
تاریخ انتشار : شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۵۵
-

کاخ سفید: اینکه آمریکا تحریم‌ها را لغو کند و ایران راستی‌آزمایی کند را نمی‌پذیریم

کاخ سفید: اینکه آمریکا تحریم‌ها را لغو کند و ایران راستی‌آزمایی کند را نمی‌پذیریم

یک مقام ارشد آمریکایی در اظهارنظری گستاخانه گفت: اگر موضع ایران این باشد که اول آمریکا باید همه تحریم‌ها را بردارد و بعد ایران آن را راستی‌آزمایی کند تا بعد ایران هم به تعهداتش برگردد، ما چنین چیزی را نمی‌پذیریم.

به گزارش عصرقائم، یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوی مجازی با خبرنگاران صراحتاً اعلام کرد که حتی اگر دولت جو بایدن به برجام ـ که دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود ـ بازگردد، باز هم هیچ تضمینی برای خارج نشدن دولت آینده آمریکا از این توافق وجود نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره خواسته ایران مبنی بر دریافت ضمانت کتبی از آمریکا برای اطمینان از خارج نشدن دولت بعدی آمریکا از برجام، اظهار داشت: روشن است که هیچ ضمانتی وجود ندارد (آمریکا مجدداً از برجام خارج نشود) و حق هر طرف است که به عضویت خود در برجام ادامه دهد یا نه.
تحریم‌هایی که قابل رفع نیستند!

این مقام وزارت خارجه آمریکا  همچنین اعلام کرد تحریم‌ها به سه دسته تفکیک شده‌اند؛ تحریم‌هایی که قابل رفع هستند، تحریم‌هایی که قابل رفع نیستند و تحریم‌هایی که پیچیده‌اند و نیازمند مذاکره هستند. وی تصریح کرد: ما به‌دنبال آن هستیم که تفاهم‌های طولانی‌تر، قوی‌تر و گسترده‌تر با ایران (در موضوع برجام) داشته باشیم. مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا با رد مکرر رفع همه تحریم‌ها قبل از شروع اقدامات ایران برای بازگشت ایران به برجام گفت: در مورد رفع تحریم‌ها طی مراحل، ما نمی‌پذیریم که همه تحریم‌ها را برداریم و بعد از آن ایران به برجام برگردد. ما برای ایران روشن کرده‌ایم که نمی‌پذیریم که قبل از اقدام ایران (برای بازگشت به تعهدات برجامی) به همه تعهدات برجامی برگردیم.

آمریکا: راستی‌آزمایی را نمی‌پذیریم
وی تأکید کرد: اگر موضع ایران این باشد که اول آمریکا باید همه تحریم‌ها را بردارد و بعد ایران آن را راستی‌آزمایی کند تا بعد ایران هم به تعهداتش برگردد، ما چنین چیزی را نمی‌پذیریم. تکرار می‌کنم ما این فرایند را که اول آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کند، قبل از اینکه ایران کاری انجام دهد، نمی‌پذیریم.

این مقام آمریکایی با ادعای اینکه ایران ایده رفع گام به گام تحریم‌ها را پذیرفته است، گفت: چند هفته پیش ایران برای برداشتن اولین گام‌هایی که دو طرف باید بردارند، ابراز تمایل کرد.

وی افزود: بحث‌هایی که الآن در جریان است در مورد این است که آمریکا باید چه اقداماتی برای بازگشت به تعهدات برجامی انجام دهد و ایران هم چه باید بکند تا به برجام برگردد.
به گزارش تسنیم، این مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا با‌ اشاره تلویحی مجدد به اینکه آمریکا همه تحریم‌ها را بر نخواهد داشت، گفت: اگر بعد از اینکه ما تحریم‌هایی را برداشتیم، ارزیابی ایران این بود که نیازهایش مرتفع نشده است، می‌تواند برجام را ترک کند و ما هم همان کار را خواهیم کرد.

طرح گام به گام!
وی با تأکید مجدد بر طرح رفع گام به گام تحریم‌ها طی مراحل متوالی گفت: دو طرف باید گام‌های خود را برای بازگشت کامل به تعهدات برجامی مشخص کنند.
این مقام آمریکایی بدون ارایه توضیح بیشتر در مورد رفع مرحله‌ای تحریم‌ها که قرار است از هفته آینده در کارگروه جدید وین مورد بحث قرار گیرد گفت: تمرکز مباحث در مورد اقدامات مرحله‌ای، تعریف گام‌هایی است که دو طرف باید بردارند.
وی برای چندمین بار تأکید کرد: قطعاً برای ما غیر قابل قبول است که آمریکا نخست تحریم‌ها را بردارد و سپس ایران به تعهدات خود برگردد.
اظهارات این مقام آمریکایی دقیقا در تایید همان اظهاراتی است که از سوی یک منبع آگاه در پرس تی وی منتشر شد. نکته قابل تأمل اینجاست که عراقچی، اظهارات آن منبع آگاه را تکذیب کرده بود و حالا این مقام آمریکایی دقیقا به همان موارد‌اشاره کرده است.

بسته تحریمی در کنگره آمریکا
یک نشریه آمریکایی از رونمایی از بزرگ‌ترین بسته تحریم ایران در تاریخ از سوی نمایندگان کنگره خبر داد.
به گزارش وبگاه واشنگتن فری‌بیکن نمایندگان کنگره آمریکا از آنچه که بزرگ‌ترین بسته تحریم‌های ایران در تاریخ توصیف شده، رونمایی کردند. به نوشته فری بیکن، در لایحه کمیته مطالعات جمهوریخواهان، علاوه‌بر گسترش تحریم‌ها بر برنامه موشک‌های بالستیک و  گروه‌های وابسته به ایران در منطقه، توقف کامل برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران نیز در نظر گرفته شده است.  این قانون همچنین کنگره را موظف می‌کند که هرگونه توافقنامه توسط دولت بایدن در جریان گفت‌وگوها با ایران را تصویب کند. شرایط توافق باید به سنا ارسال شود تا به طور رسمی به عنوان یک معاهده تصویب شود.

اول ایران باید به تعهدات بازگردد!
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با سی ان ان گفت: در نهایت در صورت بازگشت ایران به تعهداتش براساس توافق‌ هسته‌ای، ایالات متحده هم همانطور که از ابتدای دولت بایدن گفته شد، بر بازگشت به برجام متعهد است
سالیوان درباره جزئیات مذاکرات غیر مستقیم با ایران گفت که این مذاکرات دو بخش دارد. بخش اول اینکه آمریکا چه تحریم‌هایی را برمی‌دارد و در ازای آن، ایران چه تعهداتی که باید به آن ملزم باشد را دنبال خواهد کرد.
وی همچنین گفت که موضوع دوم، ترتیب روند اقدامات دو طرف است. به گفته مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اکنون دو طرف درباره موضوع کلی و اساسی تمرکز کرده‌اند و سپس می‌خواهند درباره روند و ترتیب اقدامات بحث کنند.  مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید در اظهارنظری گستاخانه گفت: تا آمریکا مطمئن نشود که ایران به تعهدات توافق هسته‌ای بازمی‌گردد، اقدامی نخواهد کرد. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده دولت بایدن برای کاهش تحریم‌ها علیه برخی از بخش‌های اقتصاد ایران از جمله نفت و بخش مالی آمادگی نشان داده است.

خطیب‌زاده: فهرست لغو تحریم‌ها هنوز نهایی نشده
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین و چشم‌انداز این گفت‌وگو، روند گفت‌وگوها در وین را «امیدوار‌کننده» توصیف کرد و گفت: پیشرفت‌هایی به دست آمده است و همه طرف‌ها «جدیت و اراده سیاسی» خود را برای دستیابی به نتیجه نشان داده‌اند.
خطیب‌زاده با بیان این‌که گفت‌وگوها در فضایی «نسبتا سازنده» برگزار شده است، گفت: ایران و ۱+۴ درخصوص رسیدن به وضعیت «پایبندی در برابر پایبندی» به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند و گفت‌وگوها اکنون به اندازه‌ای پیشرفت داشته که بتوان کار بر روی نگارش متن، دستکم درخصوص بخش‌های کمتر مورد اختلاف را آغاز کنند. وی تصریح کرد: هنوز درخصوص موضوعات قابل توجهی از جمله ترتیب اقدامات، رفع کلیه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی اختلاف نظر وجود دارد، با این وجود «تصور می‌کنم که همه در وین اراده کافی برای پیشرفت را به نمایش گذاشته‌اند.»
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا طرفین در حال نگارش یک توافق موقت علاوه‌بر توافق اصلی هستند، تأکید کرد که برجام صرفا یک بار مورد مذاکره قرار گرفته و هم‌اکنون هیچ مذاکره جدیدی پیرامون متن این توافق انجام نمی‌شود.

تایید نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز
آژانس انرژی اتمی در گزارشی به اعضای شورای حکام، تایید کرد که ایران سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری را در تأسیسات غنی‌سازی نطنز نصب کرده است.
لارنس نورمن خبرنگار نشریه «وال‌استریت ژورنال» مستقر در بروکسل، به نقل از گزارش جدیدی که به شورای حکام آژانس اتمی ارائه شده، نوشت: «ایران رسماَ برنامه‌های خود برای توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته (آی‌آر-۴) در تأسیسات غنی‌سازی نطنز را به آژانس اطلاع‌رسانی کرد».

به دنبال انتشار گزارش جدیدی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه آژانس در روزهای گذشته راستی‌آزمایی کرد که غنی‌سازی ۶۰ درصدی در یک زنجیره IR6 انجام می‌شود و زنجیره ماشین‌های IR4 همزمان به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اختصاص یافته است، کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توضیحاتی را در این خصوص ارائه داد.

غریب‌آبادی گفت: این تغییر روش، موضوع تازه‌ای نبوده و کاملا مرتبط با اقدامات و تصمیمات فنی است و در پرسشنامه اطلاعات طراحی که از سوی ایران به آژانس در هفته‌های قبل ارائه شد نیز از قبل پیش‌بینی شده بود.

موضعگیری مداخله‌جویانه آل‌سعود
نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل در موضعی مداخله‌جویانه ایران را به عدم جدیت در مذاکرات هسته‌ای متهم کرد و مدعی شد: ایران در مذاکرات هسته‌ای و جلوگیری از تنش جدی باشد.

« عبدالله بن یحیی المعلمی» نماینده دائم سعودی در سازمان‌ملل در سخنانی بر ضرورت دست‌یابی جامعه جهانی به توافقی با پارامترهای قوی‌تر و طولانی‌تر،ضمن اجرای اقدامات نظارتی و کنترلی برای آنچه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و توسعه توانایی‌های لازم برای آن خواند، تأکید کرد.
وی بدون‌اشاره به اقدامات عربستان برای بی‌ثباتی در منطقه  و به راه انداختن جنگ در یمن که وارد هفتمین سال خود شده، ادعا کرد: کشورهای منطقه به شدت نگران اقدامات تنش‌زای ایران برای برهم زدن امنیت و ثبات منطقه هستند.

۴۰ سازمان خواستار رفع تحریم‌ها شدند
بیش از ۴۰ سازمان حقوق بشری از دولت «جوبایدن» خواسته‌اند تحریم‌هایی را که مقابله ایران با همه‌گیری کرونا را دشوارتر می‌کند رفع کند.
دولت آمریکا در حال حاضر تحریم‌هایی را علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران اعمال کرده است. بسیاری از این تحریم‌ها در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» به عنوان بخشی از کارزار فشار حداکثری علیه ایران اعمال شده‌اند. این نامه که به ابتکار سازمان‌های مذهبی، حقوق بشری و صلح‌طلب نوشته شده از جوبایدن خواسته به وعده‌هایش برای تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران در بحبوحه تلفات بیماری همه‌گیر کرونا جامه عمل بپوشاند.

۲ خواسته برجامی اسرائیل از آمریکا
وب سایت روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد، انتظار می‌رود آویو کوخاوی رئیس‌ستاد ارتش اسرائیل که قرار است هفته آینده با مقامات ارشد پنتاگون دیدار کند دو خواسته مهم تل‌آویو در رابطه با توافق هسته‌ای (برجام) را مطرح کند.
بر اساس این گزارش ملاحظه اول در رابطه با «بند غروب» برجام است که بر اساس آن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران طی یک دهه پایان می‌یابد.
خواسته دوم یا پیشنهاد اصلاحی دیگر شامل افزایش نظارت بین‌المللی و کنترل بر تحقیق و توسعه ایران و غنی‌سازی اورانیوم می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =