کد خبر : 262325
تاریخ انتشار : شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۴۵
-

بخت طلای سیاه برگشت

بخت طلای سیاه برگشت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر آمار اقتصادی مثبت آمریکا و اروپا افزایش یافت اما افزایش آمار کرونا در هند و نگرانی بازار از دورنمای تقاضا، نفت را با کاهش هفتگی روبرو کرد.

به گزارش عصرقائم، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن ۷۱ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش یافت و در ۶۶ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئن ۷۱ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش یافت و در ۶۲ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه بسته شد.

هر دو شاخص تحت تاثیر افزایش آمار کرونا در هند و ژاپن که سومین و چهارمین واردکننده بزرگ نفت جهان هستند، با کاهش هفتگی روبرو شدند و نفت برنت یک درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۱.۶ درصد کاهش به ثبت رساندند.

قیمتهای نفت در فاصله سه شنبه تا چهارشنبه تحت تاثیر رشد انفجاری آمار کرونا در هند و ژاپن و احتمال رفع تحریمهای آمریکا علیه ایران، سه درصد ریزش کردند اما بخشی از نگرانیهای مربوط به عرضه و تقاضا در دو روز آخر معاملات هفته برطرف شد و قیمتها حدود دو درصد بهبود پیدا کردند.

جیم ریتربوش، رییس شرکت ریتربوش و آسوشیتس درباره روند قیمتها اظهار کرد: تحکیم قیمت پس از صعود چهار ماهه قدرتمندی روی داد که تحت تاثیر پیش بینی پیشرفت واکسیناسیون در آمریکا و بازبینی صعودی دورنمای تقاضای جهانی برای نفت بود.

شاخص مدیران خرید منطقه یورو برای آوریل بهبود بهتر از حد مطلوب را نشان داد و کشورهای اروپایی بیشتری تدابیر قرنطینه را تسهیل کردند. فرانسه اعلام کرد مدارس از روز دوشنبه گشوده می شوند. آمار آمریکا هم  این دورنمای مثبت را تقویت کرد. شمار آمریکاییهایی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری بودند، هفته گذشته به پایینترین میزان در ۱۳ ماه گذشته نزول کرد.

جان کیلداف، یکی از شرکای شرکت اگین کپیتال در نیویورک اظهار کرد: شاخص مدیران خرید در سراسر اروپا واقعا در سطح بالایی بود به خصوص پس از گزارش مطلوبی که درباره میزان بیکاری در آمریکا انتشار یافت.

پالایشگاه آمریکایی والرو اعلام کرد تقاضا برای بنزین و دیزل به ۹۳ درصد و ۱۰۰ درصد سطح پیش از پاندمی بهبود پیدا کرده است. اولیویه لوپوش، رییس شرکت شلومبرژه گفت: فعالیت نفتی بین المللی باید تا پایان امسال و سال آینده فازایش پیدا کند.

در این بین، آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته برای نخستین بار از مارس شمار دکلهای حفاری نفت و گاز را یک حلقه کاهش داده و به ۴۳۸ حلقه رساندند. شمار دکلهای حفاری نفت در هفته منتهی به ۲۳ آوریل، با یک حلقه کاهش، به ۳۴۳ حلقه رسید و شمار دکلهای حفاری گاز تغییری نداشت و ۹۴ حلقه ماند.

طبق گزارش رویترز، شرکتهای حفاری در پنج هفته متوالی شمار دکلها را اضافه کرده بودند و شمار دکلها از رکورد پایین ۲۴۴ حلقه در اوت سال ۲۰۲۰، حدود ۸۰ درصد رشد کرده بودند.

اما نگرانیها نسبت به افزایش آمار کرونا در هند و متاثر شدن تقاضا برای نفت، مانع از رشد قیمتها شد. کشورهای متعددی شامل استرالیا، انگلیس، کانادا و امارات متحده عربی پروازها از هند را ممنوع کرده یا کاهش داده اند. ژاپن هم روز جمعه قرنطینه های جدیدی را در توکیو، اوساکا و دو منطقه دیگر اعلام کرد.

بر اساس گزارش اینوستینگ، نوسان اخیر معاملات نفت در آستانه نشست ۲۸ آوریل اوپک پلاس روی داده است. انتظار می رود این گروه به بررسی سیاست تولید خود در ماههای آینده بپردازد. اوپک پلاس ابتدای آوریل افزایش تدریجی تولید دو میلیون بشکه در روز نفت در فاصله مه تا ژوییه را تصویب کرد. اما اکنون معلوم نیست این برنامه ها ادامه پیدا خواهد کرد به خصوص با گزارشهایی که درباره احتمال توافق هسته ای ایران تا ماه مه به گوش می رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + چهار =