کد خبر : 262442
تاریخ انتشار : شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
-

احیای برجام گل به خودی یا لغو تحریم‌ها

احیای برجام گل به خودی یا لغو تحریم‌ها

بعد از گذشت دو ماه از زمان روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و در آستانه پایان دولت روحانی چراغ دوباره برجام کلید زده شد.

به گزارش عصرقائم، بعد از گذشت دو ماه از زمان روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و در آستانه پایان دولت روحانی چراغ دوباره برجام کلید زده شد، برجامی که  با صبح بدون تحریم، خلاص شدیم، تحریم ها رفت تیتر زده شده بود و می خواست با رونق بخشی به اقتصاد، جذب سرمایه، رفع تحریم ها و.. حال اقتصاد کشور را خوب کند، بعد از مدتی با وجود تمام پایبندی های ایران با خروج ترامپ و وضع روز به روز تحریم ها به بن بست خورد و خلاصه اینکه  برجام اش دهن سوزی برای ایران نبود.

کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به احیای برجام گفت: در ابتدا بهتر است در برجام نگاه حزبی را کنار بگذاریم؛ چرا که واکنش آن برای عموم مردم خواهد بود، ما در این توافق متعهد شدیم در قبال برخی امتیاز دادن مانند رفع تحریم ها، آزاد شدن پول های بلوکه شده و مانند اینها کارهایی در زمینه فناوری هسته‌ای انجام دهیم و این با وجود تایید آژانس بین المللی در اجرای تعهدات ایران، به عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش منتهی شد .

احمد رضوانی با بیان اینکه طرفداران توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۲ بیش از گذشته امیدوار شدند که برجام دوباره احیا شود، عنوان کرد: با وجود نزدیکی برای پایان دولت دوازدهم، اصرار برای احیای برجام  قوت گرفته است و در چند روز گذشته نشست های مجازی و حضوری برگزار شده است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: دیپلماسی در صورتی موفق خواهد بود که با حسن نیت هر دو طرف و قدم های عملی برداشته شود اما در خصوص برجام با خروج ترامپ در سال ۹۷ و اعمال سیاست فشار حداکثری هیچ نتیجه مثبتی برای ایران نداشت.

وی احیای برجام را با موانع و پیچیدگی های زیادی دانست و خاطرنشان کرد: برخی امیدوار هستند که آمریکا به برجام بازگردد و از طرف بسیاری از سیاستمداران داخلی بسیار ساده نگاه می شود، در حالی که اینطور نیست، در ایران طبق قانون راهبردی مجلس در صورتی که آمریکا تمامی تحریم‌ها را رفع نماید نتیجه آن باید توسط نهادها و وزارتخانه‌های مربوطه مانند وزارت امور خارجه، نفت، صمت و.. راستی‌آزمایی شده و نتیجه آن به مجلس گزارش شود، بعد از بررسی دقیق این گزارش‌ها در کمیته های تخصصی مجلس است که در صورت صحت رفع تحریم‌ها مجلس مجوز بازگشت به تعهدات برجامی را خواهد داد.

رضوانی تصریح کرد: در آمریکا نیر طبق قانون INARA که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد، باید این توافق  به تصویب مجلس سنا برسد و در کنگره تایید شود؛ هر چند برگزاری این نشست ها می تواند استارتی برای شروع دوباره برجام باشد، اما نمی توان ان را توافق موفقیت آمیز برشمرد.

وی احیای برجام را چون دارویی موقتی خواند و اظهار کرد:دولت ایران نباید با تعلیق تمام تحریم ها به مدت کوتاه و یا ازادسازی بخشی از منابع به قبول برجام موافقت کند؛ چرا که  چون داروهای آرام بخش کوتاه است و بر زندگی و معیشت مردم کارساز نخواهد بود، فقط بازی را بار دیگر به  نفع امریکا تمام خواهد کرد، همانطور که رهبری فرمودند تا زمانی که تحریم‌ها به صورت عملی برداشته نشده و ایران این موضوع را راستی ازمایی نکرده است، بازگشتی به تعهدات هسته‌ای باقی نمی ماند و این تنها راهی است تا اشتباهمان را تکرار نکنیم.

این کارشناس روابط بین الملل تحریم را فرصتی برای خودشکوفایی اقتصادی خواند و افزود: مدیر تحقیقات ansta عنوان کرده که تحریم‌های اقتصادی ایران را به سمت غیرنفتی شدن برده است، هرچند اقتصاد ایران از نفت فاصله بگیرد تحریم آن سخت تر خواهد شد، مقام معظم مقام رهبری نیز در بخشی از پیام نوروزی خود به ناکارآمدی اعتراف آمریکایی‌ها به شکست فشار حداکثری اشاره کرد و از توانایی‌های ملی در سال ۹۹ بیان کرد.

وی تصریح کرد: تلاش دولت در ماههای پایانی، ان هم بطوری که به حذف یک فیلم در خصوص برجام هم کشیده شده است، می خواهد هم شکست دو دوره خود را جبران کند و هم در انتخابات پیش رو سهمی داشته باشد.

ساعت یک بامداد ۲۷ دی سال ۹۴ لحظه اعلام برجام بود،از ان جشن و سرورهای این توافق و گشایش های اقتصادی آن؛ چیزی جزء تحریم های اقتصادی و حتی دارویی نداشته است، تحریم های که به کودکان بیماری های خاص هم رحم نکرد و رویاهای کوچکشان را با خودخواهی‌های بزرگ له می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − 7 =