کد خبر : 262334
تاریخ انتشار : شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
-

هفته پُرلرزه برای استان بوشهر

هفته پُرلرزه برای استان بوشهر

در بندر گناوه استان بوشهر پس از ثبت زلزله‌ای به بزرگای ۵.۹ در روز ۲۹ فروردین ماه، هفته گذشته پرلرزه‌ای را پشت سرگذاشت به گونه‌ای که به گفته رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تا ۵ روز بعد از این رخداد لرزه‌ای حدود ۱۷۰ پس‌لرزه به رخ داد.

به گزارش عصرقائم،  شبکه‌های لرزه نگاری وابسته به مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک در ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه روز یکشنبه ۲۹ فروردین ماه جاری زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۵.۹ را در بندر گناوه استان بوشهر به ثبت رساندند. آمار زمین‌لرزه‌های ثبت شده نشان می‌دهد که این زمین‌لرزه تا ساعت ۱۷ همان روز با ۲۵ پس‌لرزه همراه بوده است که بزرگترین آن با بزرگای ۴.۵ بوده است.

بررسی زلزله‌های تاریخی این منطقه لرزه خیزی این منطقه را دارد. زمین‌لرزه ۵۳۱ میلادی شرق برازجان، زمین‌لرزه سال ۱۰۰۸ میلادی بندر سیراف با بزرگای ۶.۵ و زمین‌لرزه ۱۸۰۶ میلادی بوشهر از جمله زلزله‌های تاریخی این منطقه به شمار می‌رود. علاوه بر آن از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۲۱ زلزله‌های متعددی در این منطقه به ثبت رسیده است و زلزله سال ۲۰۱۳(۲۰ دی ماه ۱۳۹۲) “شنبه” با بزرگای ۶.۳ مهمترین رخداد این استان است.

زلزله‌های استان بوشهر ثبت شده از طریق دستگاه از ۱۹۰۰ تا ۲۰۲۱

دکتر علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جزئیات زلزله ۵.۹ روز ۲۹ فروردین ماه جاری در بندر گناوه استان بوشهر، گفت: سگمنت‌هایی(بخش‌هایی) از گسل “پیش ژرفای زاگرس” در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارند و احتمال جنبائی آن قطعه گسلی از سامانه گسلی ZFF موجب رخداد زلزله ۵.۹ بندر گناوه استان بوشهر شده است.

گسل‌های اطراف رومرکز زلزله ۵.۹ بندر گناوه استان بوشهر

وی با اشاره به لرزه خیزی این منطقه خاطرنشان کرد: تعداد ۲۳۳۴ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۵.۹ بندر گناوه به ثبت رسیده است که از این تعداد، ۱۳ زلزله با بزرگای ۵ و ۸۹ زمین‌لرزه با بزرگای چهار و پج و بقیه زلزله‌ها کوچک‌تر از چهار در اطراف رومرکز زلزله ۲۹ فروردین این منطقه رخ داده است.

بیت اللهی با اشاره به پس‌لرزه‌های زلزله ۵.۹ بندرگناوه تا پنج روز بعد از رخداد آن یادآور شد: با گذشت ۵ روز از وقوع زلزله ۵.۹ بندر گناوه تعداد ۱۷۰ پس‌لرزه با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در اطراف نقطه رومرکزی بر اساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران رخ داده است. ۹ پس‌لرزه با بزرگی چهار و بالاتر، ۵۳ پس‌لرزه با بزرگی سه تا چهار و بقیه  ۱۰۸ پس‌لرزه با بزرگی ۲.۵ تا سه بوده است.

به گفته وی روند رخداد پس‌لرزه‌ها حکایت از افت تعداد و کاهش نرخ وقوع پس‌لرزه‌ها دارد.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۲۸ فروردین

در تازه کند استان اردبیل زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق شش کیلومتری رخ داد و کانون رومرکز آن در ۱۴ کیلومتری تازه کند، ۱۶ کیلومتری جعفرآباد و ۲۵ کیلومتری بیله‌ سوار این استان بوده است.

رابر استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۸ کیلومتری رابر، ۴۴ کیلومتری درب بهشت و ۴۵ کیلومتری بزنجام این استان بوده است.

یکشنبه ۲۹ فروردین

در بندر گناوه استان بوشهر زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۵.۹ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۲۸ کیلومتری بندرگناوه، ۳۱ کیلومتری بندر ریگ و ۴۱ کیلومتری شبانکاره این استان بوده است. زلزله ۴.۵ در عمق ۱۰ کیلومتری، سه زلزله ۳.۹ در عمق ۱۰ کیلومتری، ۴.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری، سه زلزله ۳.۵ در عمق ۱۰ کیلومتری، دو زلزله ۳.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری، سه زلزله چهار در عمق ۱۰ کیلومتری، ۴.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری، از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است

دوشنبه ۳۰ فروردین

مورموری استان ایلام زلزله ۲.۵، امام حسن بوشهر زلزله ۲.۶ و ۲.۵ رخ داد.

بندر گناوه با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۸ کیلومتری لرزید. چهار زلزله ۲.۷، پنج زلزله ۲.۶، سه زلزله ۲.۹، سه زلزله ۲.۵، سه زلزله ۳.۶ در عمق ۱۳ کیلومتری، سه زلزله ۳.۲ در عمق هشت کیلومتری، سه زلزله ۳.۵ در عمق ۲۱ کیلومتری، ۳.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری، ۳.۱ در عمق ۱۳ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در داراب استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۴ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۳۵ کیلومتری داراب، ۳۸ کیلومتری ششده و ۴۰ کیلومتری حاجی آباد این استان بوده است.

سه شنبه ۳۱ فروردین

بندر گناوه زلزله‌ای به بزرگای چهار در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد. زلزله ۲.۵، سه زلزله ۲.۶، ۲.۷، دو زلزله ۲.۹، ۲.۸، ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری، ۳.۵ در عمق ۱۰ کیلومتری، ۳.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری از دیگر زلزله‌های روز ۳۱ فروردین در این منطقه است.

امام حسن بوشهر زلزله ۲.۶، خانه زنیان استان فارس زلزله ۲.۵، شبانکاره استان بوشهر زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

چهارشنبه اول اردیبهشت

در دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۸، زهکلوت استان کرمان زلزله ۲.۹، امام حسن استان بوشهر زلزله ۲.۶ گزارش شد.

در بندرگناوه استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد. زلزله‌های ۳.۷ در عمق ۲۰ کیلومتری، دو زلزله سه در عمق ۱۰ کیلومتری، ۳.۶ در عمق ۱۹ کیلومتری، ۳.۸ در عمق ۱۰ کیلومتری، دو زلزله ۲.۸، چهار زلزله ۲.۹، ۲.۷ از دیگر زلزله‌های این منطقه است.

شوت استان آذربایجان غربی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای سه در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۳ کیلومتری شوت و ۲۵ کیلومتری پلدشت این استان بوده است.

پنج شنبه ۲ اردیبهشت

در بندرگناوه استان بوشهر زلزله دو در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید. دو زلزله ۳.۶ در عمق ۱۰ کیلومتری، ۳.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری، ۳.۱ در عمق هشت کیلومتری،  زلزله ۲.۹، دو زلزله ۲.۶، ۲.۵ در این منطقه رخ داد.

در امام حسن استان بوشهر زلزله ۲.۹، ارد استان فارس زلزله ۲.۹، زرآباد استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۹، رازقان استان مرکزی زلزله ۲.۵، مراوه تپه استان گلستان زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

جمعه ۳ اردیبهشت

در ازگله استان کرمانشاه بعد از زلزله ۲.۸،  زمین‌لرزه دیگری با بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۱۱ کیلومتری ازگله و ۴۱ کیلومتری تازه آباد این استان بوده است. زلزله ۳.۴ در عمق شش کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در بندر گناوه استان بوشهر زلزله ۲.۶، ۳.۱ در عمق ۱۲ کیلومتری، ۳.۸ در عمق ۱۶ کیلومتری، زلزله ۲.۸ رخ داد.

رامیان استان گلستان زلزله ۲.۷، دابوشت استان مازندران زلزله ۲.۷ تجربه کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو + 15 =