کد خبر : 262355
تاریخ انتشار : شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
-

رسانه ای که تمام حُسن آن محتواست

رسانه ای که تمام حُسن آن محتواست

امروز رادیو بعد از عبور از گردنه های پر فراز و نشیب ، در ایران پا به ۸۱ سالگی می گذارد.

به گزارش عصرقائم، امروز رادیو در ایران ۸۱ ساله می شود. این رسانه حالا گرد پیری بر سر روی دارد و مویی سپید کرده است. اما بد نیست بدانید که پس از راه‌اندازی رادیو در ایران، این جعبه که بسیار مجلل و گران هم محسوب می‌شد، کم‌کم به خانه‌های مردم راه پیدا کرد.

**جعبه ای که موسیقی پخش می کرد!

البته در آن دوره بیشتر برنامه‌های رادیو را موسیقی و خبر تشکیل می‌داد و کارکرد دیگری برای آن در نظر گرفته نشده بود تا اینکه کم‌کم برنامه‌های ادبی و طنز نیز به این جعبه خیال‌انگیز راه پیدا کردند و این رسانه بی‌رقیب دل مردمان بسیاری را به‌دست آورد تا جایی که مونس زنان قالی‌باف و چوپانانی شد که در دل صحرا به جای نواختن نی برای گوسفندانشان، دل را با برنامه‌های رادیو جلا می‌دادند.

در شهرها نیز وضعیت به همین منوال بود و در هر سرای عمومی صدای رادیو به گوش می‌رسید و در مواقع مهم‌تر نیز مردم برای گوش دادن به رادیو گردهم می‌آمدند.

**رقابت تنگاتنگ با تلویزیون

خوش اقبالی رادیو همچنان ادامه داشت تا اینکه خبر آمد جعبه جادویی در راه است. اوایل که تلویزیون آمد، گران بود و کم. به همین دلیل رادیو همچنان یکه‌تازی می‌کرد اما با وفور تلویزیون و اخت مردم با آن، ‌کم‌کم رادیو به حاشیه رانده شد و به همان میزان هم مخاطبانش کمتر شدند.

اما این رسانه دست از تلاش برنداشت. سعی کرد هر کجا که هنوز پای تلویزیون، ماهواره و اینترنت باز نشده خود را سر پا نگه دارد تا مخاطبش او را به قیمت تصویر نفروشد. نتیجه آن شد که کارکرد آموزش یکی از مهم‌ترین بخش‌های رادیو شد و کم‌کم رادیو به سمت تخصص‌گرایی قدم برداشت و در این مسیر دل مخاطبان همیشه همراهش را به دست آورد و در این مسیر نیز موفق بود. رادیو هنوز مخاطبانی دارد که به هیچ قیمت حاضر به ترک او نیستند و او را با هیچ همنشین دیگری عوض نمی‌کنند.

**صدایی که تخصصی شد

امروز شبکه‌های رادیویی بسیاری داریم که در ایران فعالیت می‌کنند و هر کدام هم جامعه هدف خود را دارند؛ یکسری جوانان را مشغول می‌کنند، یکسری اقتصاددان‌ها را و یکسری زنان خانه‌دار را و خلاصه هر علاقه‌مند به رادیویی می‌تواند نیاز خود را در این حیطه برآورده کند.

البته نقش گویندگان و هنرمندان رادیو را در توفیق آن نمی توان نادیده گرفت. از زمان راه اندازی رادیو در ایران چهره های بسیاری برای این رسانه تلاش کردند و آن را به جایگاه امروزی رساندند تا جایی که پس از گذشت سالها هنوز نام آنها برای مخاطبان آشناست.

**تنها صداست که می ماند

مرحوم مهران دوستی، رضا صفدری، منوچهر نوذری و بهروز رضوی، علیرضا معینی، ژاله علو، مریم نشیبا و … همه از جمله صداهای ماندگاری هستند که «تنها صداست که می ماند» را ماندگار کردند.

البته در حال حاضر نیز جوانان بسیاری در شبکه های مختلف رادیویی فعالیت می کنند و پا جای پای بزرگان خود در این عرصه نهاده اند.

**«رادیو» پای ثابت پناهگاه های دوران جنگ

این را هم به یاد نبریم که رادیو به واسطه ارزان و در دسترس بودن، همواره بهترین گزینه برای ارسال اخبار فوری بوده است. در طول سال های جنگ تحمیلی، رادیو مهمترین ابزار برای اطلاع رسانی بود. تا جایی که هنگام موشک باران و اعلام وضعیت قرمز، خانواده ها درحالی که به پناهگاه های خود می رفتند، بیشترشان رادیوهای کوچکی در دست داشتند تا از آخرین اخبار و وضعیت کشور مطلع شوند.

**بخشی زاده:رادیو رسانه ای برای شادی ها و غم ها

اما در آستانه ورود رادیو به ۸۱ سالگی رادیو، «علی بخشی زاده» معاون صدا، در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، در این باره گفت: چهارم اردیبهشت سال ١٣١٩ مردم ایران شاهد ظهور رسانه‌ای بودند که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش خیلی زود وارد زندگی فردی و جمعی آن‌ها شد؛ رادیو تمام این سال‌ها در شادی‌ها و غم‌ها،پیروزی‌ها و شکست‌ها،گشایش‌ها و بحران‌ها کنار مردم بوده و به این سبب رسانه مردم لقب گرفته است.

وی ادامه داد: صد البته مانایی و پایداری این رسانه فراگیر، مدیون اندیشه، هنر و مهارت هزاران انسانی است که تعهدات حرفه‌ای و علایق شغلی خود را به ذات خیال برانگیز و تفکرآفرین این جعبه جادویی گره زده و خاضعانه همه توان خود را معطوف ایجاد ارتباطی فعال و پویا با مخاطبان خود کرده‌اند. در میان ایشان،اهالی نجیب و شریف و محترم صدای جمهوری اسلامی ایران به دلیل روحیه ولایتمدار،تلاش بی‌وقفه در راه اعتلای فرهنگ و آرمان‌های ایران اسلامی؛ و شکیبایی بی‌بدیل در برابر انواع مشکلات؛همچون ستاره،در سپهر رسانه‌ای کشور همواره می‌درخشند و مایه افتخار و مباهات رسانه ملی هستند.

**مسائل مهم رادیو اولویت بندی شده اند

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در زمان حضور شما در رادیو، این رسانه قرار است چه تجربیاتی داشته باشد؟ گفت: ما در رادیو با همکاری و مساعدت مدیران محترم شبکه ها همفکری کردیم و نظام مسائل خود را دراوردیم و آنها را اولویت بندی کردیم. طبیعی است که ما یکسری مسائل محتوایی، یکسری مسائل ساختاری و یکسری مسائل اجرایی داریم. اینها را اولویت بندی کردیم، برای هرکدام از اولویت ها تیم تشکیل دادیم تا هر تیم کار خود را پیش ببرد و در عین حال هم گزارشش را بدهند.

**رادیو تمام حُسنش محتواست

وی ادامه داد: فرق رادیو و تلویزیون در این است که رادیو همه حسنش محتواست و رادیو اصلا رسانه محتواست. سیما یا تلویزیون اگر جایی از نظر محتوا کم داشته باشد، با قاب بندی بسیار زیبا و گرافیک و تصویر مساله را پر می کند. این رادیو است که فقط باید به محتوا بپردازد و در این میان مهمترین موضوع نویسندگی است. نویسندگی هرقدر ارتقاء پیدا کند، عمق محتوایی آن نیز بیشتر خواهد شد. این در دستور کار ما قرار دارد.

وی اظهارداشت: مساله آموزش نکته بسیار مهم دیگری است که در دستورالعمل های ما قرار دارد. آموزش از خود من گرفته تا مدیران شبکه ها، گروه های برنامه ساز و تهیه کنندگان و عوامل. مهمترین بخش بعد از نویسندگان به نظر بنده بحث مجریان است.

**رادیو زایشگاه استعدادهای خاص حوزه رسانه است

معاون صدا تاکید کرد: رادیو مدیران بسیار توانمندی را به سازمان صداوسیما عرضه کرده است. اصلا رادیو محل و زایشگاه استعدادهای خاص حوزه رسانه است. از رادیو چندین نفر برخاسته اند که کتابشان کتاب سال شد. از رادیو مجریان برتری نیز به سازمان تقدیم شده است. پس عملکرد رادیو یک دانشگاه نانوشته برای رسانه است. همه سرمایه ما نیروی انسانی ماست و ما روی این موضوع باید اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: از نظر محتوایی هم به این موضوع توجه بسیاری داریم. به عنوان مثال شما رادیو وحدت را می بینید، بعد از آن رادیو مقاومت، رادیو انقلاب و چندی دیگر نیز رادیو انتخابات آغاز به کار خواهد کرد. این موضوع برای ما یک توالی در پی دارد و روی یک منطق پیش می رود.

**۳۰ محور در دستور کار رادیویی هاست

بخشی زاده همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر برنامه سازی رادیو روی چه مداری حرکت می کند؟ نیز توضیح داد: در مسائل محتوایی ۹ محور ریاست محترم سازمان صداوسیما از من خواسته اند و در حکمم انشاء کرده اند. بنده ۲۱ محور دیگر نیز روی این ۹ محور قرار داده ام و ۳۰ محور است.

وی افزود: مثلا بحث پرداختن به شعار سال، مساله اقتصاد، مساله محیط زیست، حوانی جمعیت، امید و نشاط، جوانان، پرداخت عاقلانه و هوشمندانه به مسائل اجتماعی، از جمله این محورهاست که آنها را به مدیران شبکه ها عرضه کرده ام و گفته ام که اینها ملاک ارزشیابی شماست و شما باید از خود سوال کنید که در جدول پخش شما کدام برنامه ها به این محورها پاسخ می دهد، آنها را تیک بزنید و اگر در این چارچوب نیست، آنها را از جدول خارج کرده و یا بهینه کنید.

**هیات ژوری عملکردمان را ارزیابی می کند

وی اظهارداشت: که بعد از گذشت یک زمان خاص، هرکدام از مدیران شبکه ها درباره این ۳۰ محور برای خودشان تعریف داشته باشند و بگویند که ما کار را از اینجا شروع کردیم و به فلان نقطه رساندیم. همچنین ما یک هیات ژوری متشکل از اعضایی خارج از سازمان و داخل سازمان با کمک معاونت نظارت و ارزیابی سازمان داریم و یک نگاه موشکافانه به عملکرد خود در معاونت صدا داریم و این ملاک ارزیابی ما است.

**راه اندازی باشگاهی برای کشف مجریان جدید

معاون صدا همچنین درباره بازگشت مجریان شناخته شده رادیو نیز توضیح داد: سرمایه سازمان نیروی انسانی است و مجریان عزیز سالهای سال هم زحمت برایشان کشیده شده و هم زحمت کشیده اند. ما در چارچوب سازمان تنفس می کنیم. ما موظف هستیم قوانین سازمانی را رعایت کنیم. حالا اگر برخی دوستان به هر دلیلی از این چارچوب خارج شده اند که تعدادشان هم بسیار کم است، من وظیفه دارم با مدیران بالادستی گفت و گو کنم و راه کار بخواهم و چاره جویی کنیم.

وی ادامه داد: ما علاقه مندیم همه در خانواده رادیو باشند. رادیو یک رسانه گرم است و پیوند کارکنان رادیو نیز در این باره بسیار خانوادگی است و همه کارها از نوشتن تا شنیدن همه در رادیو انجام می شود، خلاف معاونت های دیگر که موضوع برون سپاری نیز در آنها مطرح است. پس اینجا یک پیوند عاطفی بین اعضاء برقرار می شود. پس ما تصمیم نداریم که از بدنه رادیو کم کنیم، سعی می کنیم بیافزایم ولی از آن نکاهیم.

وی در پایان همچنین از راه اندازی باشگاه رادیویی ویژه کشف استعدادهای جوان خبر داد و گفت: باشگاه رادیویی ما توسط سیاوش عقدایی یکی از مجریان مسلط ما طراحی و در حال اجراست. دوره های آموزش خوبی را برگزار کرده اند و از بین آنها بهترین ها را گلچین و معرفی می کنند و ما موظفیم که فضا را باز کنیم که جوانان بیشتری در سازمان نشو و نما کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 + 11 =