کد خبر : 262417
تاریخ انتشار : شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
-

جبران باسیل: حریری از زیر بار مسئولیت فرار نکند

جبران باسیل: حریری از زیر بار مسئولیت فرار نکند

رهبر جریان آزاد ملی لبنان در سخنانی به اظهار نظر درباره موضوع تشکیل دولت، ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی و تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت پرداخت.

به گزارش عصرقائم، به نقل از سایت النشره، جبران باسیل، رهبر جریان آزاد ملی لبنان در سخنانی با اشاره به موضوع تشکیل دولت جدید کشورش اظهار کرد: از سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان می‌خواهیم که مسئولیت پذیر بوده و مانند ۱۷ اکتبر از زیر بار مسئولیت فرار نکند.

وی افزود: حریری مکلف به تشکیل دولت است و اکنون شش ماه از مکلف شدن او می‌گذرد لذا او باید این هدف را محقق کند. او از ۱۷ اکتبر درحال فرار از مسئولیتش است اما او امروز نخست‌وزیر مکلف است. چه باید کرد تا او قانع شود؟ اگر همه دنیا نتوانند او را متقاعد کنند، چه کاری باید انجام دهیم؟ اگر حریری از این مسئولیت کناره گیری نمی‌کند و پارلمان نیز او را کنار نمی‌گذارد ما باید چه کاری انجام دهیم؟ او مانند همیشه به جای استفاده از مدرک مکلف شدنش برای تشکیل دولت از آن برای سفر استفاده می‌کند.

جبران باسیل ادامه داد: تنها یک حالت برای سلب مسئولیت از حریری وجود دارد و آن استعفای پارلمان بوده که به معنای انتخابات زودهنگام است؛ بنابراین آیا انتخابات زودهنگام معادله را تغییر خواهد داد؟ قطعا پاسخ نه است.

وی درباره متهم شدن جریان آزاد ملی و میشل عون، رئیس جمهوری لبنان به پافشاری بر اختصاص یک سوم تعیین کننده دولت به آنها نیز گفت: آنها مصرّ هستند تا به جهان بگویند که ما و میشل عون خواستار یک سوم تعیین کننده هستیم؛ آنها دروغگو و کذاب هستند.

باسیل تصریح کرد: آنها می‌گویند که تنها خواستار دولت تکنوکرات هستند آنها در این مساله نیز دروغ می‌گویند، چراکه یک نخست‌وزیر غیر تکنوکرات که خود رئیس یک حزب سیاسی است می‌خواهد دولت تکنوکرات‌ها را رهبری کند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تحقیقات انجام شده درباره انفجار بندر بیروت نیز تأکید کرد: اگر دستگاه قضایی لبنان حقایق را درباره انفجار بندر بیروت فاش نکند ما ناگزیر به درخواست برای تشکیل یک کمیته تحقیق بین‌المللی خواهیم شد.

رهبر جریان آزاد ملی و وزیر خارجه سابق لبنان در این باره ادامه داد: نمایش متهم کردن ما و برخی مقامات به قتل عمدی به اتمام رسیده است و اکنون تحقیقات با قاضی «طارق بیطار»، قاضی پرونده انفجار بیروت وارد مسیر جدیدی شده است و تحقیقات درباره وارد کنندگان مواد منفجر به بندر بیروت و استفاده کنندگان آن درحال انجام است و ما منتظر نتایج آن هستیم.

باسیل همچنین درباره مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی نیز گفت: برای ترسیم مرزها باید یک عامل اضافی وارد شود، این عامل تقسیم ثروت از طریق طرف ثالثی است که می‌تواند یک شرکت یا اتحاد شرکت‌های معتبر بین المللی باشد که از طریق دو توافقنامه جداگانه سهام بین دو طرف را توزیع کند.

وی تأکید کرد: ما بر حقوق لبنان پافشاری می‌کنیم. لبنانی‌ها باید بدانند که مرزهای خارج از آبهای سرزمینی، یعنی ۱۲ مایل بعد از ساحل، مرزهای اقتصادی هستند و نه مرزهای حاکمیتی. مسئله یک وجب یا یک درصد زمین نیست که ما آن را رها نمی‌کنیم، بلکه موضوع نفت و گاز است.

وی خاطرنشان کرد: اسرائیل ما را با خط جدیدی که بلوک ۹ را هدف قرار می‌دهد، تهدید می‌کند و ما باید به این موضوع توجه اما نباید از آن ترسید زیرا غیر منطقی است و مبتنی بر هیچ قانونی نیست.

جبران باسیل در پایان افزود: میشل عون بهترین فرد مورد اعتماد برای این منافع راهبردی لبنان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + هفت =