کد خبر : 262136
تاریخ انتشار : جمعه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
-

تصویب طرح تبدیل واشنگتن دی.سی به ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا

تصویب طرح تبدیل واشنگتن دی.سی به ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا

مجلس نمایندگان کنگره آمریکا طرح تبدیل شدن واشنگتن دی‌سی به پنجاه و یکمین ایالت آمریکا در کنگره را تصویب کرد؛ طرحی که در صورت تصویب نهایی به این ناحیه اجازه می دهد دو سناتور و یک نماینده داشته باشد.

به گزارش عصرقائم، با این حال به نظر نمی‌رسد این مصوبه شانس کسب اکثریت آرا در مجلس سنا را داشته باشد.

واشنگتن دی‌سی آمریکا با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت کرسی در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ندارد و نماینده فعلی این منطقه در کنگره، النور هولمز نورتون، حق رای ندارد.

به گزارش بی.بی.سی، نورتن روز پنجشنبه پیش از رای‌گیری درباره این طرح که به اچ‌آر ۵۱ معروف شده گفت: “در قانون اساسی آمریکا نمی‌توان از شهروندان انتظار پرداخت مالیات داشت اما به آنها اجازه مشارکت در حکومت را نداد. این وضعیتی است که بر واشنگتن دی‌سی اعمال شده است؛ یعنی پرداخت مالیات بدون حق داشتن نماینده در قوای حکومت”.

جمله اعتراضی “پرداخت مالیات بدون حق نماینده داشتن” Taxation without Representationشعاری است که روی پلاک خودروهای شماره‌گذاری شده در پایتخت هم نوشته شده است.

با این حال، موضوع مستقل ماندن محدوده واشنگتن دی‌سی از ساختار حکومتی آمریکا هم سابقه طولانی دارد و تلاش‌ها برای تغییر آن بارها با شکست روبرو شده است.

دموکرات‌ها که اکثریت مجلس نمایندگان را در دست دارند سال گذشته میلادی هم این طرح را تصویب کردند اما در آن زمان مجلس سنا در کنترل جمهوریخواهان بود و به همین علت میچ مک کانل، رئیس وقت سنا، حتی اجازه طرح موضوع در صحن سنا را نداد.

اما در جریان انتخابات نوامبر سال گذشته و انتخابات سنا در ایالت جورجیا، دموکرات‌ها توانستند تعداد کرسی‌های خود در مجلس سنا را به ۵۰ برسانند و با وجود مساوی بودن سهم هر دو حزب، اکنون دموکرات‌ها با اتکا به رای شکننده تساوی از سوی کامالا هریس، معاون ریاست جمهوری کنترل سنا را در دست گرفته‌اند. برای همین هم فعالان حامی ایالت شدن واشنگتن دی‌سی، امیدوارند تصویب مجدد طرح آنها در مجلس نمایندگان، این بار در سنا شانسی برای تصویب داشته باشد.

اما سناتورهای جمهوری‌خواه مخالفت جدی با این طرح دارند و آن را تلاش دموکرات‌ها برای افزایش کرسی‌های خود در سنا و مجلس نمایندگان می‌خوانند.

واشنگتن دی‌سی به طور سنتی به دموکرات‌ها رای می‌دهد و در صورت ایالت شدن، به دموکرات‌ها این نوید را می‌دهد که دو سناتور و یک نماینده برای مجلس نمایندگان را به حساب قدرت سیاسی خود در کنگره واریز کنند.

مصوبه مجلس نمایندگان از حمایت کامل جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، برخوردار است. او دو روز پیش از رهبران دموکرات کنگره خواسته بود با تلاش جدی مسیر ایالت شدن واشنگتن دی‌سی را فراهم کنند.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا وعده داده این طرح را به صحن سنا ببرد و به رای بگذارد.

اما برای تصویب این طرح در سنا دموکرات‌ها دست کم به ۶۰ رای موافق نیاز دارند و این در حالی است که ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه به طور یکپارچه گفته‌اند که مخالف ایالت شدن واشنگتن دی‌سی هستند.

حتی در میان ۵۰ سناتور دموکرات هم بر سر این موضوع اتحادی وجود ندارد و سناتور جو منشن، از ایالت ویرجینیای غربی و سناتور ریستن سینما، از ایالت آریزونا، بارها مخالفت خود را با این طرح ابراز کرده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × یک =