کد خبر : 262234
تاریخ انتشار : جمعه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
-

اولویت‌های سند «راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت» بررسی شد

اولویت‌های سند «راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت» بررسی شد

نشست بررسی اولویت‌های علمی و اجرایی تحقق اهداف سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، در سالن اجتماعات شهید احدی با حضور دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش عصرقائم، در این نشست دکتر سیماسادات لاری نایب رئیس و دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت گفت: این کمیسیون یکی از کمیسیون‌های چهارگانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که پیشبرد امور آن با بهره‌گیری از ظرفیت‌های صاحب‌نظران و اساتید وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی میسر خواهد بود و معاونت فرهنگی و دانشجویی به عنوان دبیرخانه این کمیسیون، تحقق اهداف سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت را نیازمند ارتباط همه جانبه و مشارکت بیش از پیش بخش‌های مرتبط وزارت بهداشت از جمله معاونت‌های آموزشی، تحقیقات و فناوری و نیز دفتر طب ایرانی می‌داند تا با تبیین و توجیه راهبردهای این سند، هماهنگی‌های بین بخشی لازم جهت تصمیم‌سازی علمی برای کمیسیون و اجرایی سازی اقدامات آن به عمل آید.

همچنین در ادامه دکتر حسام الدین علامه قائم مقام دبیر و دبیر هسته‌ فکری کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت اظهار کرد: این کمیسیون با توجه به اسناد بالادستی و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی، مبنی بر حرکت در مرزهای دانش، نیل به مرجعیت علمی و بهره‌برداری از آموزه‌های اسلامی در اصلاح سبک زندگی، چشم انداز خود را زمینه‌سازی جهت ایجاد نگرشی کل نگر، فراگیر، اسلامی و قرآن بنیان به ابعاد سلامت انسان با رویکرد میان رشته‌ای، مساله محور و مبتنی بر روشمندی قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون درصدد است ملزومات ایجاد نظام حکمرانی علمی در این موضوع میان رشته‌ای را با مدیریت و راهبری پژوهش‌های قرآن و سلامت از طریق تدوین و تبیین مبادی، مبانی، رویکردها و ابزارهای مناسب برای گفت وگوی مشارکتی میان صاحب‌نظران علوم اسلامی، علوم سلامت و علوم روشی، زمینه لازم را برای فرضیه سازی و ارائه نظریات خرد و کلان، به منظور حل مسائل جامعه در ابعاد مختلف سلامت فراهم کند.

علامه افزود: هدف کمیسیون آن است که با سیاست‌گذاری‌ و برنامه‌ریزی‌های مناسب، از سویی در بهره‌برداری حداکثری از آموزه‌های ناب اسلامی در عرصه سلامت کوتاهی نگردد و از سوی دیگر گزاره‌ای بدون بررسی‌های دقیق و روشمند به نگرش دینی در حوزه سلامت منتسب نشود و نیز نظریه‌ای بدون قابلیت سنجش، آزمون‌پذیری و امکان مداخله و ارزیابی در نظام سلامت جامعه ورود نیابد و بر این اساس، نهایت تلاش و دقت لازم به عمل آید تا از تمامی منابع دینی و علوم مربوط به آن و دستاوردهای روزآمد علمی و دانشی بشر در این راستا به‌صورت تدریجی، مستمر، پویا و روشمند استفاده شود. در این راستا نیازمند پژوهش‌های بنیادین در زمینه‌های نظری هستیم و همانگونه که در سند هم به آن اشاره شده است ورود عجولانه به حوزه آموزش عالی را صحیح نمی دانیم.

باید تعریف جامعی از انسان شناسی از منظر قرآن ارائه دهیم

همچنین در ادامه دکتر علی اکبرحقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع حاضر گفت: برای این‌که بفهمیم ابعاد وجود انسان چیست باید تعریف جامعی از انسان شناسی از منظر قرآن ارائه بدهیم و در واقع این راهبرد اصلی و اساسی در این رابطه است؛ در زمینه اجرایی هم ساختارهای موازی مشکل کشورهای توسعه نیافته است و در نگاشت نهادی این ساختارها باید به صورت یک کل به هم پیوسته دیده شوند. برای انجام این امر باید شبکه سازی شود و از ظرفیت همه اساتید و صاحبنظران استفاده گردد، نیماد به عنوان سامانه مدیریت پژوهش می‌تواند در این راستا به ما کمک کند؛ در صورتی که در این سامانه یک لاین تحقیقاتی در این زمینه ایجاد شود و معاونت فرهنگی هم حمایت مالی داشته باشند، به تحقیقات این حوزه مطالعاتی کمک شایانی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی که باید به آن توجه داشت ترجمان دانش و در نهایت گفتمان‌سازی است، که این گفتمان سازی فقط در داخل وزارتخانه نیست و در بیرون از وزارتخانه هم باید در این رابطه گفتمان‌سازی انجام شود. در زمینه تفسیر قرآن کریم اگر تفسیری ترکیبی با مشارکت بزرگان انجام بپذیرد، از حاصل تضارب آرا، حتماً افق های تازه‌ای به روی ما گشوده خواهد شد.

سپس دکتر نفیسه حسینی یکتا مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل گفت: با توجه به این‌که در این سند ما با دو مبحث آموزش و پژوهش سروکار داریم و اکثر اقدامات و راهبردهایی که در این سند وجود دارند با موضوع آموزش و پژوهش مرتبطند، ایجاد دو کارگروه مجزا نمی‌تواند نتیجه بخش باشد و در صورتی که یک کارگروه متشکل از اعضای هسته فکری و نمایندگان تام الاختیار از حوزه آموزش و پژوهش تشکیل شود، اجرای نقشه جامع و تصویب پروژه‌های اجرایی سازی سند را تسهیل می‌کند.

در ادامه دکتر منیژه علوی رئیس گروه مرکز توسعه هماهنگی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری اظهار کرد: برای پژوهش در این حوزه چه برای طرح‌های تحقیقاتی و چه پایان نامه‌ها و رساله‌ها باید متدولوژی و نظام پژوهش تعریف شود و مسیرهای تحقیقاتی بر اساس آموزه‌های قرآن مشخص شوند و در این راستا اولویت‌های پژوهشی مشخص شوند. ارتباط دانشجویان در سطح دانشگاه‌ها با مفاهیم قرآنی خیلی مهم است و استفاده از پتانسیل‌ مراکز تحقیقاتی و کمیته‌های تحقیقات دانشجویی و ایجاد همگرایی بین آنها جهت جلوگیری از کارهای موازی و غیر روشمند و اولویت دادن به طرح‌های کاربردی، حائز اهمیت است.

همچنین در ادامه دکتر لیلا افشار دبیر کارگروه اخلاق پزشکی معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: ما نیازمند تعریف جامعی از سلامت با نگاه قرآنی هستیم و انسان‌شناسی قرآنی با ابعاد مختلف آن باید تبیین و تعریف بشود؛ در این صورت برای هر کدام از این ابعاد از جمله سلامت جسمی می‌شود پژوهش‌های متعدد انجام داد و همین طور در زمینه فقه پزشکی و مطالعات میان رشته‌ای می‌توان مطالعات فراوانی به انجام رساند؛ ولی مبنایی‌ترین نکته این است که ما تا تعریفی از سلامت و انسان از نظر قرآن نداشته باشیم، شاهد پراکندگی خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این جلسه، مقرر شد کمیته‌ای با حضور نمایندگان تام‌الاختیار معاونت‌های آموزش، تحقیقات و فناوری، فرهنگی و دانشجویی، دفتر طب ایرانی و مکمل و دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت و صاحبنظرانی جهت بررسی، تأیید و اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با سند راهبردی قرآن و سلامت، تشکیل شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش + هجده =