کد خبر : 261971
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
-

گلایه دامداران مازندرانی از کمبود و گرانی جو در بازار

گلایه دامداران مازندرانی از کمبود و گرانی جو در بازار

معاون جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در حال حاضر متاسفانه با کمبود اقلام علوفه‌ای به‌خصوص جو مواجه هستیم و این مسئله را رد نمی‌کنیم؛ گفت: از یک‌سو، میزان نهاده‌های ورودی به استان با تقاضای موجود، همخوانی ندارد و از سویی دیگر واردات این محصول نیز کمی سخت‌تر از گذشته شده است.

به گزارش عصرقائم، این روزها کمبود برخی نهاده‌های دامی به ویژه جو با نرخ مصوب دولتی، موجب شده است تا جو دامی گران و در بازار کمیاب شود.

بر این اساس، در حالی که قیمت مصوب جو یک‌هزار و ۷۰۰ تومان است، اما قیمت جو در بازار آزاد به بیش از ۵ هزار تومان رسیده است.

مسعود احمدی حاجی در گفت‌وگو ، در خصوص گلایه دامداران مازندرانی از کمبود نهاده‌های دامی به ویژه جو، اظهار کرد: در حال حاضر متاسفانه با کمبود اقلام علوفه‌ای به‌خصوص جو مواجه هستیم و این مسئله را رد نمی‌کنیم.

وی افزود: البته تمهیدات لازم برای پر کردن این خلأ صورت گرفته است و در حال حاضر با تولید کنسانتره ترکیبی از ذرت، سویا و جو به میزان کافی، این خلأ چندان در بازار به چشم نمی‌آید.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به عدم انطباق سهمیه تخصیص یافته نهاده‌های دامی به مازندران با نیاز واقعی دامداران، خاطرنشان کرد: ورودی به استان کم است و در واقع میزان نهاده‌های ورودی به استان با تقاضای موجود، همخوانی ندارد؛ البته در شرایط فعلی، واردات این محصول نیز کمی سخت‌تر از گذشته شده است.

احمدی حاجی بیان کرد: میزان تخصیص سهمیه جو در نظر گرفته شده به مازندران، کم است و لذا کفه تقاضا در برابر عرضه سنگین‌تر است.

وی عنوان کرد: البته ناگفته نماند که رفته رفته مراتع استان در این فصل، بخشی از نیاز دامداران را تامین می‌کنند و برخلاف فصل زمستان، کمبودها چندان به چشم نمی‌آید و بخشی از کمبودها اینگونه جبران می‌شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، اعلام کرد: در حال حاضر یک قیمت جو دولتی داریم که در بندر امام با قیمت یک هزار و ۷۰۰ تومان عرضه می‌شود و قیمت‌های نامتعارف موجود مربوط به بازار آزاد است.

احمدی حاجی گفت: در حال حاضر در حال توزیع بیش از ۱۱ میلیون تن کنسانتره در میان شرکت‌های تعاونی استانی هستیم تا مشکلات دامداران را به حداقل برسانیم.

وی اضافه کرد: یک نکته‌ای هم که وجود دارد اقبال دامداران به سمت سایر علوفه‌ها به ویژه ذرت کم است، چرا که این نهاده می‌بایست در گام نخست آسیاب شود و سپس با سایر مواد مکمل ترکیب شود تا مورد مصرف دام قرار گیرد و لذا تقاضای کمی برای خرید این محصول وجود دارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، متذکر شد: کنجاله سویا هم بیشتر برای گاوهای شیری مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقاضا برای سایر دام‌ها بسیار کم است.

احمدی حاجی اذعان کرد: بنا بر آخرین تصمیمات صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی قرار شده است تا تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی طی شش ماهه نخست امسال برای واردات جو تداوم داشته باشد، اما یک مقداری قیمت جهانی برخی از اقلام نظیر همین جو، ذرت و کنجاله افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در بنادر و گمرکات کشور هنوز این اقلام موجود است و تنها ترخیص نشده است و اگر این امر صورت گیرد و این نهاده‌ها وارد استان شود، مطمئنا به محض ورود به ساتان بین دانداران توزیع می‌شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، تاکید کرد: اما در نهایت با توجه به اینکه تخصیص جو به مازندران کم بوده است، کمی کمبود در عرضه و طبعا افزایش قیمت این نهاده در بازار آزاد را شاهد هستیم.

احمدی حاجی، اعلام کرد: پیگیری‌های لازم برای ورود سهمیه‌های اعلام شده به مازندران طی روزهای اخیر انجام شده است و بنا شده است در اسرع وقت، تخصیص جدید به مازندران صورت گیرد.

وی یادآور شد: به هر منظور با فرارسیدن ماه اردیبهشت، خوشبختانه مازندران به دلیل داشتن مراتع، نیاز قابل توجه دامداران از این ظرفیت خدادادی تامین می‌شود و امید می‌رود با ورود سهمیه اعلامی، مشکلات به حداقل ممکن برسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =