کد خبر : 260462
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
-

کوتاه و گویا از آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۰

کوتاه و گویا از آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۰

دو ماه به حساس‌ترین انتخابات ایران اسلامی باقب مانده و جریان‌های سیاسی، نه فعال آشکار که فعال خاموش مشغول فعالیتند تا در این ایام کرونایی، جریان خدمت به مردم آنگونه که مقام معظم رهبری می‌گویند، تحت‌الشعاع انتخابات قرار نگیرد و مردم بیش از این در حاشیه دغدغه‌های انتخاباتی قرار نگیرند. نگاهی اجمالی به صحنه فعالیت‌های انتخاباتی خالی از لطف نیست.

به گزارش عصرقائم، کاندیداهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰

«ظریف»، «جهانگیری»، «هاشمی» یا «عارف»
نامزد واحد اطلاح‌طلبان در روزهای گذشته سید حسن خمینی بود اما با قطعی شدن عدم حضور وی، اکنون نوبت به نام‌های دیگر می‌رسد که میان آنها «محمدجواد ظریف»، «اسحاق جهانگیری» و «محسن‌هاشمی» جدی‌تر از سایر گزینه‌ها مطرح می‌شوند.
به گزارش ایرنا، فرزانه‌ترکان، عضو حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرده است: «آقایان اسحاق جهانگیری و محسن‌ هاشمی ‌چهره‌های موردنظر حزب برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. اما از آنجایی‌که جبهه اصلاحات روی آقای ظریف نظر دارد، ایشان اگر ورود به انتخابات را بپذیرند کارگزاران هم از آقای ظریف حمایت خواهد کرد.»
همچنین حسن رسولی، عضو جبهه اصلاحات ایران گفته است: «امروز کاندیداهایی که بتوانند از کانال شورای نگهبان عبور کنند، به‌صورت واضح و مشخص آقایان عارف و جهانگیری هستند و این‌ اشخاص از افرادی هستند که قابلیت عبور از صافی شورای نگهبان را دارند.»
البته رسولی در گفت‌وگوی دیگری با تأکید بر اینکه «مقدمات حضور عارف در انتخابات فراهم شده است» گفت: کاندیداتوری آقای ظریف را منتفی شده می‌دانم.

۳ کاندیدای تماماً اصلاح‌طلب از نگاه عطریانفر؛
«ظریف»، «جهانگیری» و «پزشکیان»
محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با روزنامه شرق با‌ اشاره به اینکه کاندیدای اصلاح‌طلبان باید یک کاندیدای «تماماً اصلاح‌طلب»، «مورد قبول رهبری و شورای نگهبان» و با «مقبولیت میان نخبگان سیاسی» معرفی شود، گفت: به‌نظر من چنین چهره‌ای ردصلاحیت نخواهد شد.
وی در پاسخ به اینکه «سه مثال بزنید که در میان اصلاح‌طلبان این خصوصیات را داشته باشند؟» گفت: ظریف، جهانگیری، پزشکیان که اجماع نخبگانی روی این افراد بعید نیست.

عضو کارگزاران: ظریف، اصلاح‌طلب است
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به اینکه «مگر آقای ظریف اصلاح‌طلب است؟» گفت: بله، اصلاح‌طلبی مهری بر پیشانی افراد نیست. عملکرد آنها را که نگاه می‌کنیم با ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی سازگاری تام‌وتمام دارد.
روزنامه زنجیره‌ای آرمان ملی هم در مطلبی نوشت: علاوه بر خاتمی، می‌توان از شخصیت‌های دیگری نیز نام برد، مانند اسحاق جهانگیری، محسن‌ هاشمی ‌و مسعود پزشکیان.
جالب آنکه ‌تریبون خانوادگی خاندان مرحوم ‌هاشمی ‌در مطلب دیگری با عنوان «۵ تمایز محسن ‌هاشمی ‌در انتخابات ۱۴۰۰» به تعریف و تمجید از وی پرداخته است.

فعال اصلاح‌طلب: ظریف و جهانگیری
توان رقابت با رئیسی را ندارند

البته غلامرضا رجایی، مشاور مرحوم ‌هاشمی‌در گفت‌وگویی با‌ اشاره به کناره‌گیری سید حسن خمینی از انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: به‌نظر نمی‌رسد اصلاح‌طلبان دیگر چهره درشتی مانند سیدحسن داشته باشند که برای رقابت به میدان بفرستند.
وی گفت: برای گزینه‌ها جدا از بحث تأیید صلاحیت، بحث اجماع هم وجود دارد و بحث رأی‌آوری گزینه آخر است. نمی‌دانم حضور افرادی مانند زنگنه، پزشکیان و… چقدر جدی است، اما اگر روی هر کدام از آنها اجماع هم شود، تحمل تاب‌آوری در مقابل گزینه‌هایی مانند رئیسی را نخواهند داشت.
رجایی افزود: افرادی مانند ظریف و جهانگیری اگر بیایند در حد خودشان می‌توانند باعث افزایش مشارکت شوند، اما توان رقابت جدی را ندارند؛ زنگنه هم بعید است بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند.

اصلاح‌طلبان روی گزینه‌ای مانند عارف اجماع نمی‌کنند
فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: اصلاح‌طلبان روی گزینه‌ای مانند عارف اجماع نمی‌کنند و شخص او هم گزینه مناسبی برای رقابت با رئیسی نیست. اگر عارف به صحنه بیاید از همه گزینه‌ها، شخص پخته‌تر و با تجربه‌تری است، زیرا هم تجربه معاون اولی، هم تجربه وزارت و هم تجربه مجلس و سایر مسئولیت را در کارنامه خود دارد، ولی ریاست‌جمهوری ویژگی‌های متفاوتی را طلب می‌کند.

جلایی‌پور: اصلاح‌طلبان ۸ درصد رأی دارند
حمیدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفت‌وگویی با بیان اینکه «به حکومت پساسکولار و فرادینی اعتقاد دارم» اظهار داشت: باید درس بگیریم و نقاط ضعف تشکیلاتی و راهبردی اصلاح‌طلبان را برطرف کنیم. یک اتفاق خیلی مهمی ‌در کشور ما افتاده است. همین تندروها ۲۰، ۳۰ سال است که می‌خواهند یک پروژه ایجاد حکومت اسلامی را (در برابر جمهوری اسلامی) پیش ببرند، ولی هنوز نتوانستند. کم‌کم راهی ندارند جز اینکه فتیله را پایین بکشند؛ یعنی راه دیگری ندارد. این تندروها ۱۵ درصد آرای مردم را دارند. طبق همین سهم باید ادعا کنند. ولی ظاهراً سرنگونی‌طلبان این‌ها را می‌خواهند بریزند در دریا!
فعال سیاسی اصلاح‌طلب پاسخ به اینکه «در انتخابات ۱۴۰۰ سازمان‌های سیاسی اصلاح‌طلب چند درصد مردم را نمایندگی می‌کنند؟» گفت: بر اساس نظرسنجی‌ها پایگاه خود اصلاح‌طلب‌ها حدود ۱۵ درصد بوده.
جلایی‌پور افزود: بعد از سال ۹۶ هم ۶ یا ۷ درصد ریزش داشته است.
وی ادامه داده است: اصلاح‌طلبان نباید به پایگاه ۱۵ درصدی فعلی بسنده کنند و صرفاً به رأی خاکستری امید ببندند، بلکه باید با توانمندسازی خودشان و رفتن به سمت گرفتن نمایندگی گروه‌های اجتماعی و شناسایی مسائل و مطالبات‌شان پایگاه فعلی‌شان را تقویت کنند و مثلاً چند سال بعد ۴۰ درصدی‌اش کنند

ضرغامی: مردم تمایل دارند به قبل از سال ۹۲ برگردند
عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع اتحادیه دانشجویی با موضوع انتخابات گفت: اگر از مردم پرسیده شود که دوست دارید به سال ۹۲ باز گردید؛ پاسخ آنها مثبت است؛ چه کرده‌اند در این مذاکرات که امروز دنبال دو قطبی مذاکرات و غیرمذاکرات هستند؟.

هرکاری روحانی کرد من خلافش را انجام می‌دهم
ضرغامی ‌در ادامه گفت: من روحانی نیستم، هرکاری روحانی کرد من خلافش را انجام می‌دهم، مدیریت ریموتی یکی از مشکلات آقای روحانی بود.
ضرغامی ‌افزود: من اگر خیلی نسبت به عملکرد آقای روحانی خوش‌بین باشم می‌گویم عمدی نداشته که در آستانه اولین دور مذاکرات مربوط به تحریم‌ها با صراحت در دانشگاه تهران سخنرانی کرد و گفت خزانه ما خالی است!
وی تصریح کرد: من تحقیق کردم این‌طور نبود. آیا در آستانه یک مذاکرات حساس گفتن این حرف درست است؟ دو سه باری که با آقای روحانی بحثم شد بر سر چنین موضوعاتی بود.
ضرغامی ‌با بیان اینکه «ما خصوصی‌سازی را با اختصاصی‌سازی اشتباه گرفتیم» گفت: ما در توزیع به‌خاطر فساد و ناکارآمدی، واقعاًً خراب کردیم. اولین سبد کالایی که در دولت آقای روحانی توزیع شد، افتضاح بود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس
نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ را تکذیب کرد

احمد امیرآبادی فراهانی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «چون قصد فعالیت‌های انتخاباتی و کمک به جبهه انقلاب را دارم برای رعایت قانون، از هیئت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری استعفا دادم و از مردم درخواست حضور باشکوه و سرنوشت‌ساز در انتخابات ۱۴۰۰ را دارم. اعلام کاندیداتوری برداشت برخی رسانه‌ها از استعفا بوده است که به‌نوبه خود عذرخواهم.»

امیرآبادی فراهانی: کمپین ملی
دعوت از آیت‌الله رئیسی تشکیل شود

وی درحساب کاربری خود در توییتر نوشت: «کمپین ملی و انقلابی دعوت از آیت‌الله رئیسی برای کاندیداتوری تشکیل شود.»

عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی:
مردم اقبال زیادی به آیت‌الله رئیسی دارند

لطف‌الله فروزنده، عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی بیان کرد: هنوز نامزد اصلی جبهه اصولگرایان مشخص نشده اما مردم اقبال زیادی به آیت‌الله رئیسی دارند و اگر او حضور پیدا کند محور و عامل وحدت برای کل نیروهای انقلابی است.
فروزنده ادامه داد: اختلاف‌ها و جناح‌بندی‌ها با ورود وی از بین خواهد رفت و حتی اصلاح‌طلبان از رئیسی حمایت خواهند کرد.

کواکبیان: از حمایت روحانی پشیمان نیستیم
مصطفی کواکبیان، دبیر حزب مردم‌سالاری دینی در گفت‌وگویی با‌ اشاره به حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات ۹۲ و ۹۶ گفت: ما به ناچار به آقای حسن روحانی روی آوردیم اما پشیمان نیستیم.

از کاندیدای غیراصلاح‌طلب حمایت نخواهیم کرد
وی افزود: باید توجه کنیم که آقای روحانی کاندیدای غیراصلاح‌طلبی بود که از او حمایت کردیم. همین تجربه نشان داده که ما تصمیم بگیریم حتماً از کاندیدای غیراصلاح‌طلب حمایت نکنیم.
اگر همه چیز طبیعی باشد

با جبهه اصلاحات همراهی می‌کنیم
کواکبیان همچنین گفت: ما یک اختلاف برداشتی در مورد آنچه که جبهه اصلاح‌طلبان گفته داریم. ما این‌گونه فکر می‌کردیم که هر کسی دوست داشت ثبت‌نام می‌کند و پس از بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان در مورد آنها تصمیم می‌گیرد که به اجماع برسند. روالی که در همه انتخابات‌ها مرسوم است اما اکنون ممکن است که بحث برعکس شود و بگویند که قبل از ثبت‌نام‌ها اجماع درون اصلاح‌طلبان صورت بگیرد که معلوم هم نیست شورای نگهبان چه تصمیمی ‌دارد. لذا این اختلاف وجود دارد و باید به نحوی حل شود. ما اعلام کردیم که با جبهه اصلاحات همراهی داریم در حالتی که همه چیز به‌صورت طبیعی پیش برود. همه اسم بنویسند و هر کسی تأیید شد دیگر تعدد نامزد نداشته باشیم و به سمت اجماع حرکت کنیم.

انتقاد محمد علی افشانی به نهاد اجماع‌ساز؛
از نهاد اجماع‌ساز نباید انتظار دموکراسی داشت!

محمدعلی افشانی، یکی از گزینه‌های حزب اعتماد ملی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ در گفت‌وگویی در پاسخ به سؤالی درباره نهاد اجماع‌ساز جریان اصلاحات اظهار داشت: معتقدم تلخی حقیقت از شیرینی دروغ بهتر است. واقعیت این است که نباید از چنین نهادهایی انتظار تولد دموکراسی داشته باشیم. این مدل تصمیم‌گیری بیشتر شبیه مدل ریش‌سفیدی و کدخدامنشی است. دموکراسی زمانی در جامعه محقق می‌شود که احزاب قدرتمند در آن جامعه حضور داشته باشند. در چنین شرایطی احزاب، کاندیدای انتخاباتی به جامعه معرفی خواهند کرد و بعد هم پاسخگوی عملکردش خواهند بود. هنگامی‌که جبهه اصلاح‌طلبان ایران یا شورای وحدت اصولگرایان شکل می‌گیرد این جبهه‌ها در عمل به نهادی برای تقسیم سهم قدرت تبدیل می‌شوند.
افشانی با بیان اینکه «نباید از چنین نهادی انتظار دموکراسی و بهبود اوضاع اجتماعی را داشته باشیم» گفت: شاخص‌ها برای رأی‌گیری در نهاد اجماع‌ساز نیز مشخص نیست. بنده معتقدم اگر این رویکرد اصلاح نشود در نهایت صدمه جدی به نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده وارد می‌شود.

غرضی: رئیس‌جمهور شوم،
نرخ تورم را به صفر می‌رسانم

محمد غرضی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران بیان کرد: دولت روحانی با اینکه ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته، اما بیشترین فشار را به جامعه آورده است تا جایی‌که مردم باید در بازار به دلار خرید کنند؛ در حالی که به ریال درآمد دارند.
وی با بیان اینکه امروز مردم به ریال درآمد دارند اما به دلار خرید می‌کنند، گفت: از مشروطه تا امروز عملکرد دولت‌ها صرفاً خالی کردن جیب مردم بوده است
غرضی با تأکید بر اینکه اولویت دولت من قطع کردن دست رانت خواران سیاسی و اجتماعی است، گفت: اگر رئیس‌جمهور شوم، نرخ تورم را به صفر می‌رسانم.

نامه شورای وحدت برای کاندیداهای اصولگرا
نیره قوی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در گفت‌وگویی در رابطه با اضافه شدن اسامی ‌جدید به افرادی که در جریان اصولگرایی از سوی شورای وحدت برای حضور در انتخابات نامه دریافت کرده‌اند، گفت: علاوه بر اسامی ‌که آقای دکتر متکی اعلام کردند برای آقایان قاضی‌زاده‌هاشمی، سعید جلیلی و علی نیکزاد نامه‌هایی ارسال شده مبنی بر اینکه برنامه‌های خود و افراد شاخص کابینه را معرفی کنند و یک نشست و گفت‌وگو با شورای وحدت داشته باشند.

پیش‌بینی تمهیدات بهداشتی مؤثر برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰
نشست مشترک ستاد انتخابات کشور و هیئت مرکزی اجرایی انتخابات ریاست جمهوری دیروز چهارشنبه با حضور اعضای کمیته برگزار شد.
در این نشست گزارش رؤسای کمیته‌های ستاد انتخابات کشور برای تمهیدات برگزاری انتخابات سالم، امن، پرشور و رقابتی، سیاست‌گذاری‌ها و تمهیدات اجرایی متناسب، درانتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد ماه سالجاری مورد بررسی اعضای هیئت اجرائی مرکزی قرار گرفت.
جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور در این نشست گفت: رویکرد وزارت کشور بر برگزاری انتخابات سالم، امن، پرشور و رقابتی است و در این راستا تمام تمهیدات لازم از سوی ستاد انتخابات کشور اتخاذ شده است.

حذف اثر انگشت با استامپ از انتخابات ۱۴۰۰
حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد امنیت انتخابات نیز در این نشست با‌ اشاره به اینکه کرونا کماکان تهدیدی برای سلامتی مردم کشور است، ‌ اظهار داشت: برای پیشگیری از کرونا، اخذ اثر انگشت در هنگام اخذ رأی حذف شده و درخصوص محل اخذ رأی هم تمهیدات وزارت کشور برای تعبیه مکان‌های اخذ رأی در مکان‌های روباز و یا دارای تهویه مناسب هوا و دیگر تمهیدات و پروتکل‌های بهداشتی پیش‌بینی شده که این امر پس از تصویب در ستاد ملی مدیریت کرونا اجرائی می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =