کد خبر : 259027
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
-

ضرورت اصلاح شاخص بودجه‌ریزی دانشگاه‌های علوم پزشکی

ضرورت اصلاح شاخص بودجه‌ریزی دانشگاه‌های علوم پزشکی

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دیدار با هیات رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن پیشنهاد تشکیل اتاق فکر با حضور برخی نمایندگان مردم تهران در مجلس، گفت: اصلاح شاخص بودجه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌تواند، به عنوان اولین موضوع در این اتاق فکر مطرح و در بودجه‌بندی سال آینده اعمال شود.

به گزارش عصرقائم،  نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی چهارشنبه هجدهم فروردین ۱۴۰۰ در دیدار با رییس و معاونین دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن ابراز خدا قوت به تلاش‌های یک‌ساله مدیران نظام سلامت کشور، اظهار کرد: مردم در دوران کرونا بیش از پیش احساس کردند که چقدر مرهون از خودگذشتگی کادر بهداشتی و درمانی کشور هستند.

دکتر سید احسان خاندوزی با بیان اینکه نقاط قوت و ضعف نظام سلامت نیز در این چالش بزرگ آشکارتر شد، افزود: می‌دانیم که نظام سلامت به دلیل تنگناهای مالی و عدم همراهی  برخی سیاست‌گذاران کشور با سختی توانست این دوره را پشت سر بگذارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به بازدیدهای انجام شده از بیمارستان حضرت رسول(ص)، شهدای یافت آباد و شفایحیاییان به مناسبت‌های مختلف، گفت: انشالله بتوانیم بر اساس وظایف نمایندگی خود به طور خاص در مورد شهر تهران، با کمک گرفتن از ظرفیت‌های بیرونی و تقویت ظرفیت های داخلی در دانشگاه علوم پزشکی ایران شرایط را برای ارائه خدمت مطلوب به مردم بیشتر فراهم کنیم.

وی در ادامه با ارائه پیشنهاد شکل‌گیری یک اتاق فکر مشترک با ترکیبی از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی به منظور رفع نیازمندی های بخش های درمانی و بهداشتی پایتخت، افزود: در این شرایط سخت اگر نیازمند اولویت‌بندی باشیم، باید اولویت‌ها از سوی دست اندرکارانی که ارتباط مستقیم با موضوع دارند، تعیین شود تا به بیراهه نرویم.

خاندوزی تاکید کرد: اصلاح شاخص بودجه‌بندی دانشگاه های علوم پزشکی می تواند، به عنوان اولین موضوع در این اتاق فکر مطرح و در بودجه بندی سال آینده اعمال شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها موجب شده، هزینه های ارائه خدمت بالا رود، اظهار کرد: علاوه بر ارائه متمرکز برخی خدمات به منظور افزایش بهره وری، می توانیم بخشی از این افزایش هزینه ها را با درآمدزایی ارزی از جمله توسعه گردشگری سلامت و جذب دانشجوی خارجی جبران کنیم.

وی با اشاره به اهمیت جلب حمایت خیرین سلامت، افزود: در حال حاضر توجه ویژه ای به نظام سلامت وجود دارد، بنابراین لازم است برای افزایش سهم خیرین در بودجه دانشگاه، برنامه ریزی جدی تری انجام شود.

دکتر جلیل کوهپایه زاده؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در ابتدای این نشست اظهار کرد:  دانشگاه علوم پزشکی ایران در غرب و بخشی از جنوب استان تهران شامل هفت منطقه شهرداری تهران و پنج شهرستان شهریار، بهارستان، ملارد، شهرقدس و رباط کریم به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می دهد.

وی افزود: با راه اندازی بیمارستان شهید سلیمانی شهرقدس در اواخر سال گذشته در حال حاضر ۱۸ بیمارستان دولتی در منطقه دانشگاه علوم پزشکی ایران فعال هستند.

کوهپایه زاده با بیان اینکه در مجموع بیش از ۱۰ هزار تخت بستری در غرب استان تهران وجود دارد، افزود: بزرگترین مجموعه بیمارستان های خصوصی کشور نیز در محدوده دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار دارد، به طوری‌که از این تعداد حدود هفت هزار تخت بستری متعلق به بخش خصوصی است.

وی خاطر نشان کرد: بیش از یک هزار و ۵۰ عضو هیات علمی، ۸ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۱۱ دانشکده و ۱۰ هزار و ۵۰۰ کارمند مجموع نیروی انسانی حاضر در دانشگاه علوم پزشکی ایران را تشکیل می دهند.

کوهپایه زاده با اشاره به فعالیت ۵۲ مرکز تحقیقاتی وپنج پژوهشکده در این دانشگاه، گفت: اولین پارک علم و فناوری سلامت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی ایران با مجوز وزارت علوم در ملارد نیز آماده بهره برداری است و اولین نشست هیات امنای پارک هفته آینده برگزار خواهد شد.

وی ساخت پارک علم و فناوری ملارد، سایت فناورانه در پردیس دانشگاهی، و فعال سازی مرکز شرکتهای دانش بنیان و مرکز کسب و کار در خیابان مطهری را از اقدامات انجام شده در راستای توسعه زیست بوم فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران برشمرد و افزود: راهبرد دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۱۴۰۰، تحقق اهداف دانشگاه های نو است و در این مسیر تلاش می کنیم که علاوه بر کارآفرینی و خلق ثروت، پاسخگوی نیاز های جامعه باشیم.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ کوهپایه زاده همچنین ساختار بودجه بندی دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس تخت بستری را ناکارآمد توصیف کرد و افزود: بودجه ریزی بر اساس تخت بستری به نفع نظام سلامت نیست و بودجه ریزی باید بر اساس میزان خدمت ارائه شده باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × چهار =