کد خبر : 258919
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۲۵
-

آغاز برنامه پژوهشی باستان شناسی کیجاقلعه روستای دارابکلا

آغاز برنامه پژوهشی باستان شناسی کیجاقلعه روستای دارابکلا

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میاندورود از آغاز برنامه پژوهشی باستان شناسی کیجاقلعه روستای دارابکلا خبر داد.

به گزارش عصرقائم، مهین علیزاده در گفت‌وگو ، از آغاز برنامه پژوهشی باستان شناسی کیجاقلعه روستای دارابکلا خبر داد و گفت: این برنامه پژوهشی از دهم فروردین با حضور کارشناسان ارشد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران آغاز شده است و تا ۲۳ فروردین ادامه دارد.

وی بیان کرد: این برنامه پژوهشی که فصل اول مطالعات باستان شناسی است به‌منظور بررسی باستان شناسی، گمانه‌زنی، پیگیردی و شناخت دوره‌های معماری احتمالی و همچنین نقشه برداری به‌منظور تعیین عرصه و حریم قلعه است.

رئیس نمایندگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میاندورود خاطرنشان کرد: کیجا قلعه در فاصله ۱۰ کیلومتری روستای دارابکلا و در دل جنگل قرار دارد و بر روی یک تپه ساخته شده است و به دلایل مختلف اکثر بقایای قلعه تخریب شده است و تنها مقداری سنگ چین و اتاقک‌ها باقی مانده است و همچنین حفاری‌های غیرمجاز از سوی یابندگان گنج آسیب جدی به آن وارد کرده است.

علیزاده تصریح کرد: در کنار این قلعه مناطق طبیعی و زیبایی برای حضور گردشگران وجود دارد که می‌توان به وجود چشمه‌های مختلف در اطراف قلعه و حتی آبشار اشاره کرد که زمینه را برای حضور گردشگران و طبعیت دوستان فراهم می‌کند و سالانه شاهد حضور گسترده گردشگران در این منطقه هستیم.

وی افزود: روستای دارابکلا یکی از پرجمعیت‌ترین روستاهای استان است که از شمال به مرکز شهرستان شهر سورک و از جنوب به روستای اوسا و جنگل متصل است و از شرق به روستای اسرم و از غرب به روستای لالیم متصل است.

علیزاده با بیان اینکه وجود چشمه سارهای مختلف، دارابکلارود، امامزاده جعفر(ع) و جنگل بکر و زیبا باعث حضور گسترده گردشگران و طبیعت دوستان به این روستا شده است، گفت: میراث فرهنگی و گردشگری تمام تلاش خود را برای فراهم کردن امکانات و بستر لازم برای حضور گردشگران را انجام می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + یازده =