کد خبر : 259044
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
-

اتیوپی تصمیم نهایی خود درباره سد النهضه را به آمریکا اعلام کرد

اتیوپی تصمیم نهایی خود درباره سد النهضه را به آمریکا اعلام کرد

وزارت خارجه اتیوپی آمریکا را از پایبندی این کشور به نظارت اتحادیه آفریقا بر مذاکرات سد النهضه مطلع کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دمکه مکونن، وزیر خارجه اتیوپی در تماس تلفنی با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، مذاکرات سد النهضه تحت نظارت اتحادیه آفریقا به عنوان ناظر بی‌طرف و عادل ضروری است.

وزیر خارجه اتیوپی درباره بحران مرزی با سودان تاکید کرد، اختلافات مرزی با سودان باید به روش‌های مسالمت آمیز حل و فصل شود.

پیشتر، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر اعلام کرد، در صورتی‌که اتیوپی در خصوص سد النهضه به هر نقطه از آب‌های مصر تعدی کند، تمامی گزینه‌ها روی میز است.

مصر طرف اتیوپی را به عدم اراده سیاسی برای مذاکرات با حسن نیت و تلاش برای طفره‌روی از طریق رفتن به سراغ سازوکاری بی‌فایده برای مذاکره متهم کرده است.

یاسر عباس، وزیر آبیاری سودان نیز در اظهاراتی خاطرنشان کرد: مصر با پیشنهاد ما با مشارکت ناظرانی در روند مذاکرات موافقت کرد اما اتیوپی به بهانه‌ اینکه این پیشنهاد به طور رسمی مطرح نشده است، مخالفت کرد.

سد النهضه (سد رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد کرد. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تأمین برق مورد نیاز خود را ضروری می‌داند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =