کد خبر : 258752
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۳۵
-

همه سرپرست‌های تاریخی تیم ملی فوتبال ایران

همه سرپرست‌های تاریخی تیم ملی فوتبال ایران

حضور نام‌های بزرگ و باسابقه به عنوان سرپرست تیم ملی در ادوار گذشته، وزن و جایگاه سرپرستی تیم ملی را در حد سرمربی تیم ملی سنگین کرده و جامعه فوتبال انتظار دارند افراد شناخته شده برای این سمت انتخاب شوند.

به گزارش عصرقائم، انتخاب مجتبی خورشیدی به عنوان سرپرست تیم ملی فوتبال بدون داشته کارنامه بارز و شناخته شده در فوتبال، موجب انتقادات گسترده‌ای در میان اهالی فوتبال شده است. واگذاری سرپرستی تیم ملی با حضور بازیکنان سرشناس و بزرگ به مدیری که از سوی جامعه فوتبال تایید نمی‌شود، ممکن است در آینده نزدیک و در خلال مسابقات انتخابی جام جهانی قطر مشکلات بزرگ‌تری را به بار بیاورد.

عمده این انتقادات به این دلیل است که در سالیان گذشته همواره کسانی به عنوان سرپرست تیم ملی انتخاب شده‌اند که در عرصه مدیریت یا فوتبال نام‌های بزرگی بوده‌اند و توانایی خود را در اجرای امور مربوط به تیم ملی و همین‌طور کنترل جو تیم‌ نشان‌ داده‌اند.

نگاهی به اسامی این مدیران مانند مهدی مناجاتی، همایون شاهرخی، محمد رنجبر، ناصر نوآموز، مهدی دادرس، محمدرضا ساکت، مهدی محمدنبی، عباس ترابیان و … گویای این است که همه آن‌ها جزو مدیران باسابقه و یا چهره‌های فوتبال و سرشناس بوده‌اند که در حال حاضر از احترام بسیاری زیادی در بین جامعه برخوردار هستند.

به همین دلیل است که انتخاب مجتبی خورشیدی بدون بازی ملی، سابقه مربیگری در لیگ برتر و یا هر گونه سمت اجرایی بارز، با موجی از انتقادها در این برهه همراه شده است که تیم ملی بیش از هر زمان دیگری به آرامش و اتحاد نیاز دارد.

کنترل فضای حاکم بر تیم ملی با وجود چندن بازیکن سرشناس و بزرگ که در ادوار مختلف مشخص شده کار آسانی نیست، نیازمند حضور یک چهره فوتبال با نفوذ و قابل احترام برای تمامی افراد است که به واسطه سابقه خود بتواند بر امور مسلط شود.

در سالیان گذشته و در رقابت‌های مختلف از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه تا ۲۰۱۸ روسیه و همین‌طور دوره مربیگری افرادی مانند کی‌روش، برانکو، علی دایی، امیر قلعه‌نویی، جلال طالبی، افشین قطبی و … که به خودی خود دارای چهره کاریزماتیکی برای مدیریت تیم‌های خود بودند، مسوولیت سرپرستی به افرادی واگذار شده که به همان اندازه، برای اجرای امور مربوط به تیم ملی دارای نفوذ و اعتبار لازم بودند.

اگر چه در مواردی مانند دوره مربیگری علی دایی فردی مانند احمد ابراهیمی انتخاب شده که سابقه روشنی در فوتبال نداشت اما حضور علی دایی در راس تیم ملی، این تیم را از هر گونه حاشیه و مشکلی مصون داشت. با این حال وجود نام‌هایی مانند محمد رنجبر که از او به عنوان “رییس” در فوتبال ایران یاد می‌شد و یا ناصر نوآموز که در گذشته رییس فدراسیون فوتبال بود، جایگاه سرپرست تیم ملی را به حد بسیار بالایی سنگین و دارای احترام کرد.

در ادامه به ترتیب سابقه زمانی، نگاهی خواهیم داشت به اسامی سرپرستان تیم ملی در حدود دو دهه اخیر که سابقه و اعتبار آن‌ها گویای علت انتخاب‌شان به عنوان سرپرست تیم ملی است:

اسامی سرپرستان تیم ملی فوتبال ایران:

منصور امیرآصفی: سرپرست تیم ملی در دوران مربیگری والدیر ویرا و تومیسلاو ایویچ – بازیکن تیم ملی و پرسپولیس، مربی تیم ملی

ناصر نوآموز: سرپرست تیم ملی در دوران مربیگری جلال طالبی – رییس و نایب رییس فدراسیون فوتبال (از او به واسطه سابقه نظامی خود، به عنوان “تیمسار” در فوتبال ایران یاد می‌شود)

محمد رنجبر: سرپرست تیم ملی در دوران مربیگری بلاژویچ و برانکو – سرمربی و بازیکن تیم ملی (از او با لقب “رییس” در فوتبال ایران یاد می‌شود)

همایون شاهرخی: سرپرستی تیم ملی در دوران مربیگری برانکو ایوانکوویچ – سرمربی و بازیکن تیم ملی فوتبال

مهدی مناجاتی: سرپرستی تیم ملی در دوران مربیگری امیر قلعه‌نویی – بازیکن و سرمربی تیم ملی فوتبال

احمد ابراهیمی: سرپرستی تیم ملی در دوران علی دایی – مدیر روابط بین‌الملل پرسپولیس و راه‌آهن

عباس ترابیان: سرپرستی تیم ملی در دوران مربیگری افشین قطبی – جزو مدیران ارشد فدراسیون فوتبال

مهدی محمدنبی: سرپرستی تیم ملی در دوران مربیگری کی‌روش – دبیرکل فدراسیون فوتبال

افشین پیروانی: سرپرست تیم ملی در دوران مربیگری کی‌روش – بازیکن تیم ملی و کاپیتان پرسپولیس

محمدرضا ساکت: سرپرستی تیم ملی در دوران مربیگری کی‌روش، ویلموتس و اسکوچیچ – دبیرکل و رییس سازمان تیم‌های ملی و مدیرعامل باشگاه سپاهان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 − دو =