کد خبر : 258789
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
-

پرداخت ۱۳۷ هزار میلیارد تومان به طرح‌های اشتغال‌زا

پرداخت ۱۳۷ هزار میلیارد تومان به طرح‌های اشتغال‌زا

مدیر کل سیاستگذاری اشتغال وزارت کار گفت: ۱۴۶ هزار طرح اشتغال‌زا به مبلغ ۱۳۷ هزار میلیارد ریال در موسسات عامل تصویب شده است، سهم زنان از اشتغال ایجاد شده ۳۰ درصد معادل ۸۱ هزار نفر است، سهم جوانان از اشتغال ایجاد شده حاصل از اجرای قانون، ۳۳٫۸ درصد معادل ۹۱ هزار فرصت شغلی جدید است.

به گزارش عصرقائم، علاء‌الدین ازوجی در گفتگو ، در مورد عملکرد قانون حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری گفت: یکی از ضرورت­های اولیه برای اعتلای اقتصادی و اجتماعی متوازن، توجه بیشتر به جوامع روستایی به ­ویژه در زمینه کسب و کار و اشتغال است.

وی گفت: دولت با درک ضرورت این امر و اهمیت توجه به ظرفیت‌­های اشتغال‌زایی و جنبه­‌های توسعه‌­ای مناطق روستایی و عشایری نسبت به سیاست­گذاری در زمینه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری اقدام کرد. نتیجه آن تصویب قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در سی و یکم مرداد ماه سال ۱۳۹۶ توسط مجلس شورای اسلامی بود تا بتواند بخشی از خلاءهای اصلی در توسعه کسب وکار در مناطق روستایی و عشایری را مرتفع نماید.

به گفته مدیر کل سیاستگذاری اشتغال وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی، بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از ۱۹۵هزار میلیارد ریال منابع برای این موضوع پیش­‌بینی شده است. در قانون مذکور با هدف تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، توزیع اعتبارات تخصیص داده شده با در نظر گرفتن برخی شاخص­های کلیدی استان مورد توجه قرار گرفته است.

ازوجی گفت: بر اساس این قانون از ۲۶ دی ماه ۱۳۹۶ تاکنون، طی ۵ مرحله مبلغ ۱۷۲ هزار میلیارد ریال به موسسات عامل پرداخت شد. این تسهیلات با اولویت رسته فعالیت­های اقتصادی پراشتغال و با نرخ سود تسهیلات ۴ درصدی در مناطق روستایی مرزی و عشایری مرزی، ۶ درصد مناطق روستایی و عشایری غیر مرزی و با نرخ ۱۰ درصدی برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی و روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت و به شرط اهلیت متقاضی و برخورداری از توجیه فنی، اقتصادی، مالی طرح و داشتن بازار به متقاضیان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار اخذ شده از سامانه کارا، مطابق عملکرد تسهیلات اجرای این قانون تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵۶ هزار طرح به بانک‌ها ارسال شده که  بیش از ۱۴۶ هزار طرح به مبلغ بیش از ۱۳۷ هزار میلیارد ریال در موسسات عامل تصویب شده است و بیش از ۱۴۵ هزار طرح به مبلغ بیش از ۱۲۷ هزار میلیارد ریال با برآورد اشتغال حدود ۲۶۸ هزار نفر ) ثبت شده در سامانه ( توسط موسسات عامل به متقاضیان طرح­های سرمایه‌گذاری بخش­های خصوصی و تعاونی پرداخت شده است.

ازوجی در مورد سهم زنان از اشتغال ایجاد شده گفت: این سهم ۳۰ درصد معادل ۸۱ هزار نفر محقق شده است که این موضوع نشان دهنده آن است که اجرای قانون اشتغال روستایی و عشایری به لحاظ دستیابی به هدف اصلی آن به طور نسبی موفق ارزیابی می­‌شود. افزون بر آن، سهم جوانان از اشتغال ایجاد شده حاصل از اجرای قانون، ۳۳٫۸ درصد (حدود ۹۱ هزار فرصت های شغلی جدید) است.

عملکرد ۶ ماهه طرح­های توسعه مشاغل خانگی

وی همچنین گفت:براساس قانون مشاغل خانگی مصوب سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی، پرداخت تسهیلات از محل منابع قرض‌­الحسنه با هدف حمایت مالی از افراد و کسب و کارهای خانگی یکی از سیاست‌های اشتغالزایی خرد کشور است. این برنامه هر ساله از طریق صدور مجوز‌ها و حمایت‌های مالی و قانونی تداوم یافته است. در نتیجه اجرای قانون مذکور، طی ۶ ماهه سال ۱۳۹۹، برای ۲۱ هزار و ۵۲۰ نفر زمینه اشتغال ایجاد شده است.

ازوجی گفت: در راستای افزایش پایداری اشتغال ایجاد شده و افزایش اثربخشی قانون مذکور، از سال ۱۳۹۶ طرح پیاده‌­سازی الگوی توسعه مشاغل خانگی  با هدف ایجاد و تثبیت اشتغال از طریق توسعه کسب و کارهای خانگی و محلی در بستر زنجیره ارزش و اتصال پایدار توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا شد.

به گفته وی،‌از نکات مهم و کلیدی این الگو، شناسائی پتانسیل­‌ها و مزیت­‌های نسبی و رقابتی مناطق، جلب مشارکت فعالان و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و غیردولتی است. این طرح ملی شامل سه مرحله : شناسایی مزیت­ها و فرصت­ها، توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار بوده و در قالب سه برنامه به شرح ذیل با همکاری سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی  بعنوان نهاد تسهیل­‌گر در دست اجرا  و پیاده‌­سازی است:

الف) پیاده­‌سازی الگوی توسعه مشاغل خانگی در ۹ استان آذربایجان غربی، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و ایلام به صورت آزمایشی اجرا شد.

ب) توانمند­سازی اقتصادی ۶۰۰۰ زن سرپرست خانوار در ۲۴ استان (آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، قم، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان،گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان و یزد)

ج) توانمند­سازی اقتصادی ۵۴۳۰۰ نفر متقاضیان مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور

ازوجی گفت: بر اساس داده­‌های اعلامی دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی، نتایج اجرای طرح مذکور در ۶ ماهه سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد در مجموع، برای ۶۵۳۵ نفر شغل ایجاد شده است.

در مجموع، در قالب اجرای طرح اولیه و نوین توسعه مشاغل خانگی، در شش ماهه ۱۳۹۹ حدود ۲۸ هزار شغل جدید ایجاد شده است که بخش عمده آن مربوط به زنان است.

عملکرد کل فرصت­های شغلی ایجاد شده از طریق برنامه‌­های اشتغال در سال ۱۳۹۹ 

وی گفت: در مجموع، علی­رغم آن­که اقتصاد ایران با موانع مختلفی از جمله تحریم­‌های اقتصادی و شیوع بیماری واگیردار کرونا مواجه بوده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری و مشارکت دستگاه­های اجرایی و نهاد­های حمایتی، با اجرای برنامه­‌های متعدد و متنوع از جمله حمایت از توسعه کسب و کارهای اشتغال­زا در بخش­های مختلف اقتصادی در مناطق شهری و روستایی، اجرای برنامه­‌های فعال بازار کار برای اشتغال­‌پذیری افراد بیکار به ویژه جوانان و فارغ­‌التحصیلان دانشگاهی، اعمال مشوق­‌هایی به کارفرمایان بنگاه­های اقتصادی برای جذب نیروی کار جدید(مانند معافیت حق بیمه سهم کارفرما و پرداخت یارانه دستمزد)، حمایت از مشاغل خرد اقشار خاص و آسیب‌­پذیر و… زمینه ایجاد حدود ۳۴۱ هزار فرصت جدید شغلی را طی ۹ ماهه ۱۳۹۹ فراهم نموده است.

ازوجی گفت: بر اساس برآورد انجام شده، برای حداقل ۴۵۴ هزار نفر در طی کل سال ۱۳۹۹ شغل ایجاد شده است که نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۸ حدود ۱۱۳ هزار نفر کمتر است که با توجه به شرایط کرونا در کشور قابل توجیه بوده و عملکرد قابل قبولی است. بدیهی است فرصت­های شغلی یاد شده نقش مهمی در کاهش ریزش نیروی کار در شرایط کرونایی سال ۱۳۹۹ داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × سه =