کد خبر : 258793
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
-

انتقال بی سیم سیگنال های مغزی به رایانه ها با کیفیت و حجم بالا

انتقال بی سیم سیگنال های مغزی به رایانه ها با کیفیت و حجم بالا

محققان برای اولین بار موفق شدند با طراحی یک رابط کاربری متصل کننده مغز به رایانه، سیگنال های مغزی را با حجم و کیفیت بالا به رایانه ها منتقل کنند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از نیواطلس، اتصال مغز انسان به رایانه برای جمع آوری سیگنال های مغزی و تفسیر و درک آنها پدیده تازه ای نیست. اما پژوهشگران با اجرای طرحی موسوم به دروازه مغز برای نخستین بار توانسته اند رابط کاربری بی سیمی تولید کنند که سیگنال های مغزی را می خواند و آنها را در حجم و با کیفیتی بالا به سیستم های رایانه ای سیمی منتقل می کند.

این دستاورد مهم علمی موجب موفقیت ها و پیشرفت های قابل توجهی در حوزه علوم شناختی و اعصاب و نیز به منظور مراقبت از بیماران خواهد شد.

از این طریق می توان روند فعالیت های الکتریکی مغز را با دقت زیر نظر گرفت و آن را رمزگشایی کرد تا از افکار و نیات افراد مطلع شد. درک الگوهای فعالیت مغز که مرتبط با حرکت بخش های گوناگون بدن است، اصلاح یا احیای این حرکت ها را به خصوص در افراد معلول ممکن می کند.

اجرای این طرح با همکاری گروهی از محققان دانشگاه های مختلف آمریکا ممکن شده و ابداع فناوری مرتبط با آن چند دهه به طول انجامیده است. عدم نیاز به اتصال دستگاه ها و حسگرهای مختلف به سطح مغز و عدم ایجاد جراحت در سطح مغز یکی از مزایای مهم این سیستم است. زیرا در این روش تنها یک دستگاه کوچک منتقل کننده امواج از مغز بر روی سطح مغز قرار می گیرد.

دستگاه یادشده دارای ۲۰۰ الکترود است که می توانند سیگنال های مغزی را با سرعت ۴۸ مگابیت بر ثانیه دریافت کنند و آنها را به رایانه ها منتقل کنند. باتری این سیستم برای ۳۶ ساعت استفاده قابل استفاده است و با موفقیت برای دریافت داده های مغز دو فرد فلج مورد استفاده قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + 3 =