کد خبر : 258550
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
-

نکات تغذیه ای در اسهال و استفراغ ناشی از کرونا

نکات تغذیه ای در اسهال و استفراغ ناشی از کرونا

ابتلا به کرونا در برخی از افراد باعث بروز حالت تهوع، استفراغ و اسهال می شود؛ با رعایت برخی نکات تغذیه ای می توان این علائم را تا حد مطلوبی کاهش داد.

به گزارش عصرقائم، ابتلا به کرونا در برخی از افراد باعث بروز حالت تهوع، استفراغ و اسهال می شود؛ با رعایت برخی نکات تغذیه ای می توان این علائم را تا حد مطلوبی کاهش داد.

مطالعات نشان می دهد که ابتلا به ویروس کرونا در برخی از افراد ممکن است منجر به بروز مشکلات گوارشی مانند شکم درد، اسهال، یبوست، تهوع و استفراغ شود.

اسهال به معنی افزایش دفعات دفع و یا شل شدن قوام مدفوع است. اسهال می تواند منجر به کم آبی و از دست دادن مواد معدنی بدن شود.

نکات تغذیه ای در کنترل اسهال

در زمان اسهال باید از مصرف این دسته از مواد خودداری کرد:

غذاهای چرب

غذاهای سرخ کرده و یا حاوی چربی بالا و سس ها می توانند علائم اسهال را تشدید کنند.

لبنیات و مشتقات آن

در زمان اسهال روده ها نسبت به لبنیات حساس می شوند. بنابراین توصیه می شود از مصرف شیر و مشتقات آن مانند پنیر، کره و بستنی در طول دوره اسهال خودداری شود (مصرف ماست به ویژه ماست پروبیوتیک و دوغ استثنا است)

قهوه و نوشیدنی های کافئین دار، کاکائو و شکلات

این نوشیدنی ها و تنقلات سبب از دست رفتن آب بدن می شوند و در شرایط اسهال که مقادیر زیادی آب و الکترولیت همراه با مدفوع شل دفع می شود، مصرف این نوشیدنی ها سبب بدترشدن شرایط بیمار و از دست رفتن آب بدن او می شود.

شیرین کننده های مصنوعی

این شیرین کننده ها اثرات روان کنندگی دستگاه گوارش (ملین) دارند بنابراین از مصرف هرگونه شیرین کننده مانند آبنبات، نوشابه ها، آدامس شیرین و سایر مواد غذایی شیرین باید خودداری کرد.

مواد غذایی نفاخ

میوه ها و سبزی ها برای حفظ سلامت لازم هستند اما در هنگام بروز اسهال باید از برخی مواد که ایجاد گاز در دستگاه گوارش می کنند پرهیز کرد.

میوه ها و سبزی هایی همچون انواع کلم و گل کلم، بروکلی، حبوبات و غذاهای پرچاشنی تا زمان بهبود نباید مصرف شوند همچنین از مصرف میوه و آب میوه با اثر ملین کنندگی مانند آلو، انجیر و آب آلو نیز باید خودداری شود.

غذاهای مانده و کهنه

از مصرف غذاهای مانده که ممکن است آلوده باشند مانند غذایی که مدت زیادی در خارج از یخچال مانده است و یا به طرز نامناسبی نگهداری شده است باید پرهیز کرد. از مصرف غذای رستوران ها، فست فودی ها و غذاهای خیابانی نیز اجتناب شود.

مواد غذایی مناسب برای زمان اسهال

موز

موز رسیده بدلیل داشتن املاح مفید مانند پتاسیم، به تامین مواد از دست رفته در طول اسهال کمک می کند. همچنین موز حاوی فیبرهای محلول در آب به نام “پکتین” است که باعث جذب مایعات داخل روده ها می شود. برخی ترکیبات موجود در موز باعث رشد باکتری های مفید داخل روده بزرگ می شود.

سس سیب

سیب منبع بسیار خوب پکتین است. فیبر زیادی که در سیب خام وجود دارد هضم آن را برای روده ها سخت می کند ولی زمانی که پخته می شود، دستگاه گوارش به راحتی آن را هضم می کند. سیب پخته فواید زیادی از لحاظ تامین مواد مغذی و ایجاد احساس بهتری در زمان اسهال دارد. البته در صورت ابتلای فرد به سندرم روده تحریک پذیر، مصرف کمپوت توصیه نمی شود.

نان تست برشته

در زمان اسهال، مصرف نان سفید بهتر از نان سبوسدار است زیرا هضم آن در دستگاه گوارش راحت تر است. در اسهال مصرف سیب زمینی آب پز بخارپز ساده و نرم شده (پوره) همراه با کمی نمک بدون افزودن روغن توصیه می شود.

آب

مصرف مایعات به ویژه آب در طول روز برای جبران کم آبی بدن در این افراد توصیه می شود. بهتر است مایعات بین وعده های غذایی نوشیده شود؛ همچنین بهتر است حجم غذا در هر وعده غذایی کاهش یابد.

برای رفع حالت تهوع ناشی از ابتلا به کرونا چه غذاهایی بخوریم؟

حالت تهوع و استفراغ نیز از علائم دیگری است که ممکن است در صورت ابتلا به کرونا بروز یابد.

رعایت برخی نکات تغذیه ای سبب کاهش حالت تهوع می شود.

– از قرار گرفتن در معرض بوی غذا به خصوص غذاهایی که بوی تندی دارند پرهیز کنید. غذاهای سرد یا هم دما با حرارت اتاق بوی کمتری دارند.

– بیشتر از تنقلات و غذاهای خشک، نشاسته ای و پرنمک مانند چوب شور، کراکر و سیب زمینی استفاده کنید.

– تعداد وعده های غذایی را افزایش و حجم غذا در هر وعده را کاهش دهید و از مصرف غذا در حجم سنگین خودداری کنید.

– بوکردن پوست لیمو ترش باعث کنترل حالت تهوع می شود.

– مصرف تکه های میوه یخ زده یا آب میوه های رقیق شده همراه با یخ می تواند مفید باشد و اگر طعم دهان شما بد است می توانید از آبنبات هایی با طعم نعناع یا لیمو استفاده کنید.

– سعی کنید بیشتر استراحت کنید و تا زمانی که تهوع یا استفراغ دارید، از خوردن و آشامیدن هر ماده غذایی با نوشیدنی پرهیز کنید.

– پس از توقف استفراغ، می توانید کمی مایعات رقیق مانند آب مرغ یا گوشت، آب سیب میل کنید.

– با گذشت ۸ ساعت از قطع شدن استفراغ، می توانید مصرف غذاهای جامد را شروع کنید. غذای جامد را با یک نوع غذای ساده و در اندازه خیلی کوچک در هر بار شروع کنید. غذا باید بی بو، کم چرب و کم فییر باشد. نمونه ای از غذاهای مناسب برای این زمان سس سیب (کمپوت سیب بدون افزودن شکر)، مرغ پخته، موز، عصاره رقیق گوشت، نان تُست، انواع آب میوه و سبزی، سیب زمینی، چوب شور، کراکر، برنج، غلات پخته، شربت و ماست است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 + 11 =