کد خبر : 258611
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
-

سه راهکاری که دولت بایدن باید در قبال برجام مد نظر قرار دهد

سه راهکاری که دولت بایدن باید در قبال برجام مد نظر قرار دهد

یک شبکه آمریکایی در گزارشی درباره بن‌بست کنونی پیرامون برجام و سیاست بایدن درقبال ایران تاکید کرد که دولت جو بایدن برای رفع این مسئله باید گام اول را بردارد و آمریکا را به بازی بازگرداند.

به گزارش عصرقائم، شبکه ام.اس.ان.بی.سی با اشاره به خروج یک جانبه دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته ای در سال ٢٠١٨ گزارش داد: رئیس جمهور ترامپ با این تصور که با کنار گذاشتن برجام و اعمال فشار بیشتر بر ایران از طریق بازگرداندن تحریم ها می تواند حتی به توافقی سختگیرانه‌تر با تهران دست یابد، دست به چنین کاری زد اما واضح است که چنین اتفاقی روی نداد.

اکنون دولت جو بایدن و تیم امنیت ملی او با یک ایران جسورتر مواجه هستند که برای دفاع از خود در برابر خصومت دونالد ترامپ برنامه هسته ای اش را در طول این سال ها گسترش داده است. بنابراین، با بررسی برنامه هسته ای ایران از زمان خروج از برجام به روشنی می توان دریافت که “فشار حداکثری” شکست خورده است.

این شبکه در ادامه با اشاره به برگزاری نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین افزود: اگرچه نمایندگان ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیمی با یکدیگر نخواهند داشت اما اگر مذاکره کنندگان آمریکایی به دنبال موفقیت رایزنی ها هستند باید سه چیز را مد نظر داشته باشند:

١- اگر آمریکا خواهان ارتقاء سطح اخلاقی اش است، باید کشور بزرگتر باشد. این، بدان معنی است که دیپلمات های آمریکایی باید بدانند وضعیت کنونی نتیجه اشتباه واشنگتن است. ما کسی بودیم که توافق را کنار گذاشتیم، بنابراین باید اول به آن بازگردیم. دولت بایدن می بایست هرچه فوری تحریم هایی را که در ١٨ ماه گذشته وضع شده است، لغو کند. از طرف دیگر، ایران نیز باید گام های هسته ای خود را به عقب بازگرداند.

٢- روی مشکل کنونی تمرکز کنید. هدف برجام محدود کردن برنامه هسته ای ایران در ازای رفع تحریم ها بود اما مننقدان این توافق بر این باور بودند که برجام می بایست موجب تغییر رفتار ایران شود. این استراتژی نیز شکست خورده است و طرح دوباره آن، در بهترین حالت موجب سردرگمی و در بدترین حالت، سمی برای مذاکرات خواهد بود.

٣- هیچ زمانی برای تلافی کردن وجود ندارد. نه آمریکا و نه ایران، هیچ کدام نمی خواهند که ضعیف تر از طرف مقابل باشند. کنگره آمریکا پیشتر از بازگرداندن تحریم ها علیه ایران حمایت کرده و پارلمان ایران نیز قانونی را به تصویب رسانده است که به واسطه آن فعالیت های هسته ای این کشور گسترش می یابد.

باید در نظر داشت که اگرچه برجام توافق کاملی نیست اما جایگزین آن، ایرانی خواهد بود که دیگر پشتیبانی بین المللی برای مقابله با آن وجود ندارد و حمایت از مردم این کشور نیز کمتر خواهد بود. تنها راه حل دولت بایدن این است که آمریکا را به بازی بازگرداند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − هشت =