کد خبر : 258473
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۲۰
-

روزی که آمریکا روابط خود را با ایران قطع کرد

روزی که آمریکا روابط خود را با ایران قطع کرد

جیمی کارتر، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۹ فروردین‌ ۱۳۵۹ رسما روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا را قطع کرد و دستور داد همه دیپلمات‌های ایرانی به‌فاصله ۲۴ ساعت آمریکا را ترک کنند.

به گزارش عصرقائم، روزنامه «فرهیختگان» در ادامه نوشت: این اقدام او در پاسخ به دستور امام‌خمینی انجام شد که تحت‌نظر بودن گروگان‌های آمریکایی در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا را زیر مراقبت دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تایید کرده بود. کارتر همچنین گفت رهانکردن گروگان‌ها بهای سنگینی برای ایران و مصالح ایران خواهد داشت. «مطالبات شاکیان آمریکایی و شرکت‌ها، از اموال مسدودشده ایران در آمریکا برداشت خواهد شد و مسئولیت بحران با شورای انقلاب ایران است که خود را پشت‌سر دانشجویان پنهان می‌کند. اگر گروگان‌ها آزاد نشوند، تصمیمات شدیدتری علیه ایران اتخاذ خواهد شد و آمریکا با هم‌پیمانان خود اقدامات مقتضی به عمل خواهد آورد.»

به‌دنبال این قطع ارتباط از سوی دولت آمریکا، کارتر اقداماتی را هم علیه دولت ایران انجام داد: ۱- صادرات آمریکا به ایران بلافاصله قطع شد. ۲- صورت‌برداری هشت‌هزار میلیون دلار سرمایه‌ها و دارایی‌های ایران در بانک‌های آمریکایی که پس از تسخیر لانه جاسوسی توقیف شده، برای تامین خسارت خانواده‌های گروگان‌ها ۳- ویزایی برای هیچ ایرانی در آینده صادر نخواهد شد و ویزاهایی هم که برای ورود به آمریکا صادر شده بود، باطل شده است.

پس از اعلام قطع روابط آمریکا با ایران از سوی دولت کارتر، شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی در داخل ایران نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند.

امام خمینی: خبر قطع رابطه بین ایران و آمریکا را دریافت کردم و اگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است، همین قطع رابطه است. رابطه بین یک ملت به‌پاخاسته برای رهایی از چنگال چپاولگران بین‌المللی با یک چپاولگر عالم‌خوار، همیشه به ضرر ملت مظلوم و به‌نفع چپاولگر است. ما این قطع رابطه را به فال نیک می‌گیریم؛ چون که این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید آمریکا از ایران است. من کرارا گوشزد کرده‌ام که رابطه ما با امثال آمریکا، رابطه ملت مظلوم با جهانخواران است. شما ‌ای ملت عزیز! که برای رضای خداوند متعال، با بانگ «الله‌اکبر» بر دشمنان خود چیره شدید و آزادی و استقلال را به دست آوردید، با اتکال به خداوند تعالی و حفظ وحدت کلمه مهیا باشید برای رودررویی دشمنان اسلام و دشمنان مستضعفین؛ شما به خواست خدای تعالی پیروز هستید و بر مشکلات غلبه خواهید کرد.

ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس‌جمهور: در تاریخ معاصر ما و تاریخ جهان که همواره دشمن لحظه عمل مقابل می‌شود با یک وحدتی آهنین و استوار و به خلاف تصور می‌بینید که تهدیدهای او به این دیوار فولادین برخورد می‌کند و وامی‌رود. اندازه تاثیر تصمیمات دولت آمریکا زیاد نیست. وقتی ملتی مصمم و استوار وجود دارد که می‌تواند کار کند، تلاش کند، حتی اگر دیگران هم به او تاسی کنند که نمی‌کنند، باز این فرصت مغتنمی است که به دست‌ آورده‌ایم؛ چراکه همیشه وقتی مردمی بدانند که باید روی پای خودشان بایستند، این فرصت، فرصت مغتنم و خوبی است. بنابراین نباید نگران تهدید دشمن شد. این تهدید دولت آمریکا هیچ تاثیری در زندگی عملی ما نخواهد کرد، جز اینکه با کار و کوشش ما می‌توانیم این فرصت را مغتنم بشماریم برای استقلال اقتصادی کامل و برای به دست آوردن پیروزی‌های بیشتر. ایران به خواست خدا هیچ‌گاه به زیر سلطه آمریکا برنخواهد گشت، بلکه خاورمیانه نیز به خواست خدا از سلطه آمریکا به در خواهد شد و ما هم یک دولت انقلابی هستیم برای همین که یک روش آشتی‌ناپذیر داشته باشیم با رژیم‌های متکی به قدرت‌های خارجی و ابرقدرت‌ها. مردم دنیا می‌دانند که مساله گروگان‌ها و نگه‌داشتن عده‌ای گروگان نیست. آن چیزی که آمریکا نمی‌خواهد بپذیرد و تمکین کند، آن مساله اصلی این است که ما می‌خواهیم استقلال کامل داشته باشیم، توطئه در زندگی ما نباشد و آمریکایی‌ها نشان دادند هنوز به این خواست ما حاضر نیستند تمکین کنند.

صادق قطب‌زاده، وزیر امور خارجه: قطع رابطه سیاسی آمریکا با ایران نشانه این است که مقامات آمریکا سخت عصبانی شده‌اند. تاکنون هرگز سابقه نداشته است که آمریکا رابطه سیاسی خود را با کشوری قطع کند و این اولین‌بار است که آمریکا یک‌جانبه در این راه پیشقدم می‌شود.
علی‌اکبر معین‌فر، وزیر نفت و عضو نهضت آزادی: با قطع رابطه سیاسی با آمریکا از نظر وسایل یدکی کمبودی نداریم و از آن گذشته مساله وسایل یدکی از قبل مطرح بوده است. یعنی ما قبل از قطع رابطه سیاسی با آمریکا، قطع رابطه اقتصادی کرده بودیم. برخلاف ادعای افراد مغرض ما از نظر وسایل یدکی مشکلی نداریم. در رابطه با عدم‌خرید نفت توسط ژاپن به تبعیت از آمریکا، مساله نخریدن نفت نیست، بلکه نفروختن نفت مطرح است و ما به حد کافی مشتری داریم و دنیا در قبضه آمریکا نیست.

حزب جمهوری اسلامی: آمریکا امروز زخمی و حقیر، مجبور شده است روابط خود را به‌طور کامل با مملکت ما قطع کند، چراکه تمام تیرهای او به سنگ خورد و چراکه همه امید خود را برای چپاولگری و سلطه مجدد بر ایران از دست داده است. پیروزی کامل در آن هنگامی صورت خواهد گرفت که مسلمانان همه کشورهای جهان بتوانند آزادانه در کشور آزاد و مسلمان فلسطین و در مسجدالاقصی نماز بخوانند.

ابراهیم یزدی، وزیر خارجه دولت موقت: به نظر من قطع روابط آمریکا با ایران قابل پیش‌بینی بوده است به‌خصوص پس از تصرف جاسوس‌خانه آمریکا، مسئولان امور باید خود را برای عواقب آن و نتایجی که از قطع روابط مترتب است، آماده می‌کردند.

دانشجویان پیرو خط‌ امام: این برای چندمین‌بار است که کارتر پلید و هیات حاکمه جنایتکار آمریکا در مقابل قیام یکپارچه امت اسلامی به وحشت افتاده و از موضعی کاملا انفعالی و در ظاهر ابتکاری مساله قطع رابطه را اعلام می‌کند. روابط سلطه‌آمیز و ذلت‌بار سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی بزرگ‌ترین ضربه‌ها را بر پیکر ملت مظلوم ما وارد کرده است. ملت رشید ایران با قطع رابطه با آمریکا حیات واقعی‌اش تامین و در خط به دست آوردن استقلال حقیقی پیش می‌رود.

داریوش فروهر، دبیر حزب ملت ایران: اعلام قطع رابطه سیاسی آمریکا با ایران از سوی کارتر به نظر من هیچ‌چیز را تغییر نمی‌دهد، زیرا ملت ایران آن روز که به فرزندان دلیر خود اجازه داد جاسوس‌خانه آمریکا را در ایران اشغال کند، این قطع رابطه را آغاز کرده بود. انقلاب اسلامی ملت ایران را نمی‌توان در حصار نظام سلطه ابرقدرت‌ها بر جهان نگه داشت و باید از بعد جهان‌گستر آن بهره‌برداری کرد و با کمک به جنبش‌های رهایی‌بخش در سرزمین‌های اسلامی که در همسایگی ما قرار دارند، دولت‌های دست‌نشانده را برانداخت و با ایجاد یک نظم نو در این گوشه از جهان امید امپریالیست‌ها را از بین برد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × یک =