کد خبر : 258333
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۳۵
-

روزنامه اصلاح‌طلب: عملکرد دولت و مجلس دهم مردم را ناامید کرده است

روزنامه اصلاح‌طلب: عملکرد دولت و مجلس دهم مردم را ناامید کرده است

روزنامه ابتکار در یادداشت صفحه اول خود نوشت: دولت‌های یازدهم و دوازدهم با شعار «تدبیر و امید» به میدان آمدند و برندگان بخش قابل‌توجهی از کرسی‌های مجلس دهم نیز جمعی بودند که بر خود نام «لیست امید» و «فراکسیون امید» گذاشتند. اما امیدی‌ها چندان امید مردم را برآورده نکردند و حاصل شرایط ناامیدانه‌ای بود که میزان مشارکت انتخابات مجلس یازدهم را رقم زد. این ناامیدی امروز نه‌تنها نسبت به سیاست و تغییرات سیاسی که در سایر شئون زندگی ایرانی‌ها وجود دارد.

به گزارش عصرقائم، روزنامه ابتکار در یادداشت صفحه اول خود نوشت: دولت‌های یازدهم و دوازدهم با شعار «تدبیر و امید» به میدان آمدند و برندگان بخش قابل‌توجهی از کرسی‌های مجلس دهم نیز جمعی بودند که بر خود نام «لیست امید» و «فراکسیون امید» گذاشتند. اما امیدی‌ها چندان امید مردم را برآورده نکردند و حاصل شرایط ناامیدانه‌ای بود که میزان مشارکت انتخابات مجلس یازدهم را رقم زد. این ناامیدی امروز نه‌تنها نسبت به سیاست و تغییرات سیاسی که در سایر شئون زندگی ایرانی‌ها وجود دارد.

مدعیان اصلاحات اعتراف می‌کند که ناامیدی مردم از عملکرد مجلس دهم (فراکسیون امید) و دولت‌های تدبیر و امید مشارکت کم در انتخابات اسفندماه ۹۸ را رقم زد. شایان‌ذکر است آنها و هواداران دولت یازدهم پیش‌ازاین، علت اصلی مشارکت کم در انتخابات اخیر مجلس را در مسائل حاشیه‌ای مانند رد صلاحیت‌ها خلاصه می‌کردند.

روحانی، بیش از ۲۰ درصد قدرت را در اختیار ندارد!
آرمان ملی در مطلب دیگری به نقل از غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «متأسفانه بسته بودن فضای انتخابات و ناامیدی فزاینده ناشی از رفتار دست‌اندرکاران قدرت، حکومت و نابسامانی حاکم بر سیاست، اقتصاد، فرهنگ و جامعه همه‌گیر و گسترده شده است. از سوی دیگر نظارت استصوابی قدرت انتخاب را از مردم گرفته و عملاً انتخاب را از معنا تهی کرده است. دخالت عوامل قدرت سبب شده که نهاد ریاست‌جمهوری و دولت ناتوان و دست‌بسته نشان داده شود.» انصاری در مصاحبه با این روزنامه زنجیره‌ای گفت: «متأسفانه امروز نیز یک‌دست شدن قدرت جزو شعارهای اصلی اصولگرایان قرار گرفته است. به همین دلیل نیز اصولگرایان همه مشکلات کنونی کشور را نتیجه عملکرد دولت آقای روحانی می‌دانند که در ساختارهای قدرت بیش از ۲۰ درصد قدرت را نیز در اختیار ندارد».
ادعای تکراری و نخ نمای مدعیان اصلاحات مبنی بر «نداشتن اختیارات» در حالی است که اولاً آنها هنوز نمی‌گویند که رئیس‌جمهور چه قابلیت و ظرفیتی می‌خواسته که آن را در اختیار ندارد؟ مگر نه این است که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، بعد از رهبری، رئیس‌جمهور دومین مقام عالی کشور است و کابینه اجرایی و صدها سازمان و دهها شورای عالی و… درید اوست؟ نکته دیگر آنکه اگر رئیس‌جمهور اختیاری ندارد چرا اصلاح‌طلبان تمام هم‌وغم و ظرفیت فکری و تشکیلاتی خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ به کار گرفته‌اند و اساساً سودای ریاست جمهوری در سر می‌پرورانند؟ مدعیان اصلاحات همچنین، علاوه‌بر طرح مسائلی مانند «نداشتن اختیارات» نوک پیکان حملات خود را به سمت «نظارت استصوابی» نشانه گرفته‌اند و چه کسی است که نداند همه این‌ها تنها برای فرار از پاسخگویی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است؟.

موسویان: تا زمانی که با آمریکا دشمنی داریم
برای رابطه با جهان مشکل داریم!

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «استراتژی کلان راه ناگزیر ایران» به نقل از حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نوشت: «تا زمانی که روابط ایران و آمریکا در خصومت و دشمنی خلاصه شود، ازیک‌طرف بهبود روابط ما با کشورهای همسایه در منطقه و جهان غرب مثل اروپا دچار مشکل خواهد بود و از طرف دیگر قدرت‌های بلوک شرق مثل چین نخواهند توانست روابط جامع استراتژیک با ایران داشته باشند؛ چون برای آنها هم درنهایت روابط با آمریکا مهم‌تر از روابط با ایران است، ضمن اینکه توسعه روابط با آنها با هزینه چند برابری برای ما تمام خواهد شد.»

بازار آشفته مسکن میراث وزارت عباس آخوندی است
روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارش اقتصادی خود با عنوان «مقصر حباب قیمت مسکن؛ دلالان یا قیمت تولید» نوشت: «در سال‌های اخیر میزان ساخت مسکن افت داشته و برخی مسئولان کند شدن تولید مسکن از سال گذشته را به کرونا نسبت می‌دهند، اما از زمان وزارت عباس آخوندی در وزارتخانه راه و شهر‌سازی تاکنون که محمد اسلامی بر سر کار است، هنوز برنامه مشخصی برای تولید مسکن از سوی دولت ارائه نشده است.»
گفتنی است اذعان این روزنامه اصلاح‌طلب به فاجعه مدیریتی بازار مسکن در دولت تدبیر و امید به‌ویژه از زمان تصدی پست وزارت راه و شهر‌سازی توسط عباس آخوندی در حالی است که این وزیر مستعفی اخیراً در گفت‌وگو با یک سایت خبری گفته که اگر ما نبودیم قحطی تمام ایران را گرفته بود»!
آخوندی که در دوره مدیریت او قیمت مسکن افزایش ۷ برابر داشته و رکورددار استیضاح در دولت تدبیر و امید است، پیش‌ازاین طرح مسکن مهر را «مزخرف» و «سیب گندیده»! خوانده و گفته بود «افتخار می‌کنم در ۶۲ ماه خدمت یک واحد مسکن مهر افتتاح نکردم.» عملکرد غیرقابل‌دفاع آخوندی در حوزه مسکن و بروز و ظهور وضعیت بحرانی و افزایش چند صددرصدی قیمت مسکن از سال ۹۲ به حدی بود که خود روحانی تیرماه سال گذشته در جلسه هیئت دولت صریحاً گفت که «اعتراف می‌کنم دولت در بخش مسکن دچار عقب‌ماندگی شد.»
شایان‌ذکر است که بر اساس گزارش‌های رسمی، قیمت مسکن در تهران از پایان دولت دهم تا آبان ماه امسال ۷ برابر شده است. در تیرماه سال ۱۳۹۲ قیمت هر مترمربع مسکن در تهران ۳ میلیون و ۸۶۹ هزار تومان بود که در آبان امسال به ۲۷ میلیون و ۱۹۳ هزار تومان افزایش یافته است.

آیا اختیاری بالاتر از اینکه بودجه نظام دست دولت است؟
روزنامه آرمان در مطلبی با اشاره به اختیارات رئیس‌جمهور نوشت: «کسی که آمده و رئیس‌جمهور شده، مخصوصاً کسی که در این ۴۰ سال در جایگاه‌های این کشور بوده است، قانون اساسی را مطالعه نکرده است؟ وظایف قوای دیگر را مطالعه نکرده؟ وظایف دیگر سازمان‌ها را موردمطالعه قرار نداده است؟ از زمان آقای خاتمی گرفته تا زمان آقای احمدی‌نژاد و حالا دولت آقای روحانی، همه در سال آخر دوره دوم ریاست جمهوری خود این حرف را می‌زنند. چرا در ۴ سال اول به این نکته نمی‌رسید؟.» این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «شما که این‌همه اختیار دارید. بودجه دست شما است. حتی بودجه سازمان‌های زیر نظر رهبری نظام نیز به دست دولت است. چگونه می‌گویید اختیار ندارید؟ صداوسیما سریالی را پخش می‌کند و به‌سادگی گلوگاه مالی او را می‌گیرید. آیا اختیاری بالاتر از اینکه بودجه نظام دست دولت است؟ بودجه‌ها از قوه قضائیه تا مجلس همه به دست دولت است. نیروهای مسلح در عرصه‌های مختلف خدمت می‌کند، آنها کار خود را انجام می‌دهند و شما نیز وظیفه خود را انجام دهید. انتخاب نادرست نیروها و گزینش افراد نامناسب که سوء مدیریت دارند و گاهاً عوامل نفوذ هستند، باید بررسی شود.»
برخی دولتمردان در کنار فعالین مدعی اصلاحات به‌دفعات ادعا کرده‌اند که اختیارات رئیس‌جمهور محدود و‌اندک است. اما بنابر مستندات متعدد، این ادعا هیچ نسبتی با واقعیت ندارد.
اگر این ادعا صحت داشت، مدعیان اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری با ترافیک کاندیدا مواجه نمی‌شدند.

موج کرونا؛ سوغات نوروز یا پیامد سوءتدبیر ستاد مقابله با کرونا؟
روزنامه دولتی ایران دیروز گزارشی را با تیتر «موج کرونا؛ سوغات نوروز» منتشر کرد.
تیتر ارگان دولت و حواله دادن موج جدید کرونا به نوروز در حالی است که علت این مسئله، سوءتدبیر ستاد کرونا در آزاد گذاشتن مسافرت‌ها با اعلام محدودیت سفر تنها در ۴۰ شهر قرمز و نارنجی بود. این در شرایطی است که مردم آمادگی لغو سفرهای نوروزی را داشتند. مضافاً اینکه، تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ با تلاش‌های کادر بهداشت و درمان، همراهی مردم و اجرای طرح شهید سلیمانی با همت و همراهی وزارت بهداشت، بسیج، سپاه، ارتش، هلال‌احمر و… کاهش پیدا کرده بود و با توجه به پیش‌بینی آغاز واکسیناسیون از بهار امسال امید به مدیریت مطلوب بیماری وجود داشت اما بی‌اعتنایی سؤال‌برانگیز ستاد مقابله با کرونا به هشدارهای وزارت بهداشت، کارشناسان و رسانه‌ها موجب ایجاد موج جدید کرونا شد.

مردم به دعوت دولت به بورس اعتماد کردند
اما دولت از این بازار تأمین مالی هنگفت کرد

روزنامه دنیای اقتصاد دیروز طی یادداشتی نوشت: «اعتماد خدشه‌دار شده سرمایه‌گذاران، صعود شاخص در سال ۱۴۰۰ را در‌هاله‌ای از ابهام فرو برده و مهم‌ترین اقدام لازم برای استفاده از پتانسیل‌های بازار سرمایه، ترمیم صدمه‌ای است که به اعتماد عموم مردم به بازار سرمایه وارد شده است. محرک اصلی سرمایه‌گذاری آحاد جامعه در بورس، اعتماد ایشان به دعوت دولت بود، تأمین مالی هنگفت دولت از این بازار و بسنده کردن به حمایت از بازار صرفاً در زبان، منجر به بی‌اعتمادی مردم شده است. برگشت این شرایط صرفاً توسط خود دولت مقدور بوده و دولت برای استفاده از پتانسیل‌های متعدد بازار سرمایه، هدایت نقدینگی، کنترل تورم، رونق بنگاه‌های تولیدی، انتفاع عموم از بورس و درنهایت اصلاح اقتصاد ملی، ناگزیر از حمایت عملی از بازار سرمایه است. در این راستا اولین گام پرهیز از استفاده ابزاری از بازار سرمایه با مقاصد سیاسی است. بازار سرمایه به‌جای چند متولی با اهداف مجزا، نیازمند یک متولی است و قانون بازار اوراق بهادار به‌صراحت این وظیفه را به سازمان بورس و اوراق بهادار محول کرده است.»

تصمیمات نادرست دولت در سال ۹۷ همان تحریم‌های داخلی بود
دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: «مقامات مسئول دائماً اعلام می‌کردند در شرایط جنگ اقتصادی قرار گرفته‌اند و همین موضوع نیز باعث اتخاذ تصمیمات ناگهانی و نادرست در سال ۹۷ شد. تصمیماتی که فعالان اقتصادی از آن به‌عنوان تحریم‌های داخلی یاد می‌کردند. سیاست‌های اعمال‌شده در کشور در سال ۹۷ انقباض تجارت خارجی را به دنبال داشت. از این‌سو تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی و از سوی دیگر لزوم رفع تعهد ارزی با روش‌های اعلام‌شده از سوی متولیان تجارت خارجی، جامعه اقتصادی کشور را وارد بحران‌هایی به‌جز تحریم‌های آمریکا کرد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =