کد خبر : 258305
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۲۰
-

اتحادیه آفریقا بین مصر، سودان و اتیوپی درباره سد النهضه میانجی‌گری می‌کند

اتحادیه آفریقا بین مصر، سودان و اتیوپی درباره سد النهضه میانجی‌گری می‌کند

رئیس‌جمهوری کنگو و رئیس کنونی اتحادیه آفریقا اعلام کرد، برای ازسرگیری مذاکرات پیرامون سد النهضه بین سه کشور مصر، سودان و اتیوپی تحت نظارت اتحادیه آفریقا و شخص او توافق حاصل شد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از ارم نیوز، فلیکس تشیسکدی، رئیس‌جمهوری کنگو در کنفرانسی خبری آمادگی خود برای هدایت میانجی‌گری درباره سد النهضه به نفع سه کشور را اعلام کرد.

او اشاره کرد، مصر، اتیوپی و سودان اعتماد زیادی به رهبری اتحادیه آفریقا در این مذاکرات دارند.

تشیسکدی افزود: مذاکرات سد النهضه مرحله مهمی برای عبور از موانع و مشکلات است. کینشاسا تلاش می‌کند، نقشه راهی برای حل بحران سه کشور تدوین کند.

این مقام آفریقایی ادامه داد: تلاش می‌کنیم توافق و راه حل نهایی برای بحران سد النهضه حاصل شود که مورد رضایت همه باشد. همه  طرف‌ها اراده واقعی برای حل این بحران نشان داده‌اند.

کینشاسا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو امروز میزبان وزیران خارجه و آبیاری مصر، سودان و اتیوپی با مقامات اتحادیه آفریقا است و مذاکرات درباره سد النهضه امروز از سرگرفته شده است.

همچنین سامح شکری، وزیر خارجه مصر نامه‌ای را از جانب عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری این کشور درخصوص تحولات مربوط به مذکرات سد النهضه تقدیم رئیس‌جمهوری کنگو کرد.

او گفت: رئیس‌جمهوری مصر تاکید دارد کشورش نیت سیاسی صادقانه‌ای برای دستیابی به توافق درباره سد النهضه در سریع‌ترین زمان ممکن دارد.

وزیر خارجه مصر تصریح کرد: موفقیت تلاش‌های کنونی برای حل بحران سد مستلزم اراده سیاسی همه طرف‌ها برای دستیابی به راه حل عادلانه و منصفانه است.

او تاکید کرد، مصر خواهان موفقیت این مذاکرات است.

سد النهضة (سد رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد کرد. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تامین برق مورد نیاز خود را ضروری می‌داند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − 6 =