کد خبر : 258152
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۴۵
-

انجام پرواز اکتائو با دو برابر قیمت از گلستان!

انجام پرواز اکتائو با دو برابر قیمت از گلستان!

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: در حالیکه پس از یک دهه تلاش تمامی کارهای قانونی انجام پرواز به اکتائو انجام شده بود و حتی پرمیشن پرواز هم صادر شده بود اما متاسفانه جلوی این پرواز گرفته شد و این پرواز با دو برابر قیمت پیشنهادی مازندران از استان همسایه انجام شد.

به گزارش عصرقائم، تلاش بیش از یک دهه‌ای مسئولان استانی برای ایجاد و برقراری خط پروازی میان مازندران و قزاقستان طی روز گذشته با انجام پرواز گرگان-اکتائو نافرجام ماند.

این تلاش‌ها که سابقه‌اش به تصدی‌گری  طاهایی به عنوان مسئولیت استانداری مازندران و بعدتر فلاح و سپس احمد حسین‌زادگان بر می‌گردد، به یک آروزی دیرینه برای استان مبدل شده بود که حالا نه طعم مردم، نه فعالان اقتصادی و نه مسئولان به این حلوای تن تنانی شیرین نشد.

در حالی که مسئولان ارشد استان مازندران خبر از تحقق یک رویای دیرینه فعالان اقتصادی یعنی انجام مراودات پروازی فی مابین ایران و قزاقستان از فرودگاه‌های مازندران به مقصد اکتائو تا قبل از پایان سال گذشته داده بودند که این پرواز نه تنها در تاریخ‌های مقرر ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ و یازدهم فروردین ۱۴۰۰ انجام نشد، بلکه این پرواز طی روز گذشته از فرودگاه استان گلستان انجام شد تا تمام رشته‌های مسئولان استانی، پنبه شود.

هر چند این رسانه به محض اطلاع از این موضوع با انتشار گزارشی تحت عنوان پرواز «اکتائو»؛ به‌نام مازندران به‌کام گلستان!/واگذاری امتیاز پرواز در وقت‌های اضافه به طرح موضوع و اطلاع رسانی به مردم پرداخت اما برای تنویر افکار عمومی سعی در پرداختن به ابعاد دیگری از این اتفاق دارد که در این راستا به سراغ مهاجر رئیس اتقا بازرگانی مازندران رفت.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در این باره اظهار کرد: اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی با همراهی مسئولان ارشد استانی، سال‌های متمادی بود که بدنبال تحقق ارتباط پروازی میان مازندران و کشور قزاقستان بود و در نهایت با حمایت همه جانبه از سوی استاندار مازندران و همراهی آقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی این بستر مهیا شد که این پرواز در ۲۷ اسفندماه سال گذشته برای نخستین بار از فرودگاه مازندران به مقصد اکتائو انجام گیرد.

وی افزود: این پرواز یک پرواز با ظرفیت ۵۰ نفره بود چرا که تجربه‌های قبلی نظیر پرواز آستاراخان نشان داده بود که انتخاب هواپیماهای کوچک، شدنی‌تر است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، خاطرنشان کرد: استان گلستان نیز به دنبال این بود که این استان دارای قزاق محله است و برخی استدلالات، این پرواز را آن‌ها انجام دهند؛ انجام پرواز از سوی استان گلستان، منافاتی با انجام پرواز در مازندران نداشت و ما در هر صورت داشتیم پیگیری‌های خودمان را انجام می‌دادیم.

مهاجر ادامه داد: در نهایت ما کارهای قانونی و مراحل لازم را انجام دادیم، حتی پرمیشن پرواز را هم گرفتیم؛ اما متاسفانه با کمی ناجوانمردی سفیر ما که البته در این خصوص به وزیر امور خارجه هم نامه نگاری لازم انجام شد، این امر به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

وی بیان کرد: در واقع، سفیر ما و سفیر قزاقستان به نحوی از استان گلستان جانبداری کردند و به نوعی مانع از تحقق این امر به نام مازندران شدند؛ البته در این ماجرا، نقش آفرینی سفیر قزاقستان بیشتر بوده است، چرا که سفیر ما نمی‌توانست به صورت مستقیم ورود پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، عنوان کرد: خوب با این شرایط، عملا پرواز ما انجام نشد و اکنون ما داریم تمام تلاش‌مان را می‌کنیم و حرف ما این است که اشکالی ندارد استان گلستان پرواز خود را بگذارد و این امر چه منافاتی با این امر دارد که پرواز مازندران هم به مقصد اکتائو انجام بگیرد؟ در نهایت اگر برای شرکت پروازی به صرفه نبود، خوب پرواز لغو می‌شود.

مهاجر تصریح کرد: اما موضوع مهمتر در این ماجرا این است که طبق روال هر چه پرواز با هواپیماهای کوچک‌تر انجام شود، قیمت بلیت گران‌تر است لذا ما با این اوضاع نرخ پرواز رفت و برگشت ۵۰ نفره را ۶ میلیون تومان تعیین کردیم؛ این در حالی است که پرواز روز گذشته گلستان به اکتائو با هواپیمای بزرگ‌تر با نرخ ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان انجام شد!

وی افزود: یکی از چیزهایی که الآن خیلی ما را ناراحت کرد و در نامه نگاری به وزیر کشور هم قید شده است این بود که در حالی که مسئولان ما باید مدافع منافع مردم باشند چگونه می‌شود که سعی شده است پرواز ۶ میلیون تومانی انجام نگیرد اما برای همین پرواز، بلیت ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی فروخته شده است و باید انجام شود؟ علت این موضوع چیست؟ چه رانتی پشتی این اتفاق است و این نیاز به پیگیری دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، اعلام کرد: واقع مطلب این است که ای کاش فقط موضوع پرواز بود و قیمت همان ۶ میلیون تومان بود؛ وقتی پرواز با هواپیمای بزرگ‌تری از گلستان انجام می‌شود شما باید قیمت را متعادل‌ترش کنید.

مهاجر متذکر شد: پروازی که روز ۱۲ فروردین ماه فرودگاه گلستان را به مقصد اکتائو ترک کرد با بلیت ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی انجام شد، در صورتی که ما این پرواز را با قیمت ۶ میلیون تومان قرارداد بسته بودیم و واقعا این موضوع ما را ناراحت کرده است.

وی تاکید کرد: ما پیگیری می‌کنیم تا پرواز اکتائو از مازندران انجام شود و برای این امر به وزیر امور خارجه کشور نامه زدیم تا به ما پاسخ دهند؛ به هر صورت استان مازندران، استان گلستان و هر استان دیگری در کشور برای سفیر و نماینده کشور در هر کشوری چه فرقی می‌کند؟ چرا باید در این ماجرا، فرق کند؟

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، اضافه کرد: ما نمی‌گوییم چرا استان گلستان این پرواز را انجام داد، ولی می‌گوییم چرا باید مانع یک پروازی که این همه تلاش برای تحقق آن انجام شده است، شویم؟ آیا واقعا در این ماجرا، عایده‌ای وجود دارد که ما بی خبریم؟ یا واقعا سهل انگاری شده است؟

مهاجر مطرح کرد: اگر سفیر ما در این ماجرا سهل انگاری کرده است باید جبران مافات کند، نماینده جمهوری اسلامی در سایر کشورها در واقع نماینده کل نظام است و نماینده یک استان خاص نیست.

وی گفت: در نهایت وقتی پرمیشن صادر شد باید پرواز انجام می‌شد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، یادآور شد: انجام این پرواز جدا از داشتن منافع برای مردم می‌توانست کمک بسزایی به انجام مراودات بیشتر تجاری میان مازندران و کشور قزاقستان باشد.

مهاجر تصریح کرد: این اتفاقی که رقم خورده است یک کار غیرمنطقی و غیرقانونی بوده که بنظر می‌رسد هم سفیر ما در آن نقش داشت و باید مانع از دخالت سفیر قزاقستان در این ماجرا می‌شد و هم استان مازندران خیلی قبل تر از استان گلستان پیگیر تحقق این موضوع بوده است و عمر این تلاش به ۱۰ سال قبل تاکنون بر می‌گردد.

وی ادامه داد: ما منتظر پاسخ وزیر کشور هستیم تا به جواب دهند که به چه دلیل جلوی پرواز ما را گرفتند؟ چرا با پرواز آن هم دو برابر قیمت استان گلستان موافقت شد؟ چرا در حالی که ما پرمیشن را گرفتیم و تنها باید قزاقستان به ما اجازه فرود می‌داد این پرواز به استان دیگری رسید و جلوی پرواز ما گرفته شد؟

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، گفت: استان مازندران استان ثقل میان گلستان و گیلان است و اگر پرواز انجام می‌شد به هر دو استان خدمات داده می‌شد و به همین دلیل، تلاش‌ها برای تحقق این موضوع با جدیت از سوی مسئولان استانی انجام شد که در لحظات آخر، به نوعی گویی وِتو شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =