کد خبر : 258137
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
-

غذاخوردن آگاهانه باعث لاغری می شود

غذاخوردن آگاهانه باعث لاغری می شود

این روزها که اکثر افراد درگیر زندگی صنعتی شده اند سبک غذاخوردن نیز تغییر کرده است و مشکلات عدیده ای از جمله چاقی برای مردم به همراه داشته است.

به گزارش عصرقائم، این روزها که اکثر افراد درگیر زندگی صنعتی شده اند سبک غذاخوردن نیز تغییر کرده است و مشکلات عدیده ای از جمله چاقی برای مردم به همراه داشته است.

چاقی مفرط زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و زمینه ی بیماری های دیگری می شود علاوه بر بحث زیبایی در سلامت افراد نیز بسیار تاثیر دارد در این خصوص تصمیم گرفتیم موضوع چاقی را از بعد روانشناسی سلامت بررسی کنیم و راهکاری ساده برای جلوگیری از چاقی پیدا کنیم.

ابوطالب سعیدی ، در خصوص غذاخوردن آگاهانه گفت: رفتارهای تغذیه ای و الگوهای غذایی بخشی از زندگی ما انسان ها را تشکیل می دهد لذا افراد باید در تغذیه و غذاخوردن به دو موضوع اساسی توجه کنند اینکه چه چیزی بخورند و دیگر اینکه چگونه غذا بخورند.

دانش آموخته دکترای تخصصی روانشناسی سلامت و استاد دانشگاه افزود: «چه خوردن» به این معناست که در انتخاب چیزی که می خوریم الگوی غذایی سالمی را برگزینیم و در موقع خرید مواد غذایی به ارزش غذایی موجود در سبد خرید توجه کنیم تا دچار اشتباه بزرگ خرید مواد مضر مانند انواع چیپس و پفک و نوشیدنی های گازدار مضر که فاقد ارزش غذایی هستند نشویم.

سعیدی یادآورشد: علاوه بر کیفیت و نوع مواد غذایی چگونه خوردن نیز بسیار مهم است و به سبک غذا خوردن یا شیوه غذا خوردن ما انسان ها برمی گردد. برخی افراد دچار سبک غذاخوردن هیجانی هستند به این صورت که از غذا به عنوان یک پاسخ به هیجانات منفی و استرس استفاده می کنند و بیشتر غذا می خورند تا با استرس مقابله کنند.

غذا خوردن ناآگاهانه باعث چاقی می شود

وی با اشاره به اینکه غذاخوردن هیجانی و ناآگاهانه باعث چاقی می شود بیان کرد: افراد باید در زندگی سبک غذاخوردن آگاهانه داشته باشند درست مانند زمانی که فرد مشغول مطالعه است و تمام حواس وی به مطالعه است غذا خوردن نیز دقیقا به این صورت است.

سعیدی گفت: در هنگام غذا خوردن باید ذهن متمرکز بر دهان باشد و به طرز غذا خوردن توجه شود به این صورت که در موقع غذا خوردن فقط غذا بخورید و از تلویزیون و فضای مجازی دور باشید و تمام حواس را متمرکز بر غذاخوردن کنید تا شکل، بو،رنگ و مزه غذا را درک کنید.

وی افزود: با قرار دادن هر لقمه در دهان مزه آن را بچشید و غذا را آرام و آهسته بخورید و به تمام مراحل از گرفتن قاشق در دست تا بلعیدن غذا فکر کنید در این شرایط سرعت غذا خوردن کم شده و فرد متوجه زمان سیری و گرسنگی می شود و بیشتر از اندازه مورد نیاز غذا نمی خورد و از چاقی و اضافه وزن جلوگیری می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =