کد خبر : 258128
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
-

از علت تا درمان درد لگن در شب+ توصیه های طلایی

از علت تا درمان درد لگن در شب+ توصیه های طلایی

اگر برایتان پیش آمده که با درد لگن از خواب بیدار شوید بدانید که تنها نیستید. در واقع تقریباً ۲۰ درصد از افراد بالای ۶۵ سال از درد مزمن لگن شاکی هستند. درد لگن می‌تواند جلوی ورزش کردن یا فعال بودنتان را بگیرد و برنامه‌ی خوابتان را نیز به هم بریزد.

به گزارش عصرقائم، وقتی استخوان لگن شما طی شب درد بگیرد، احتمالاً به سختی می‌توانید بخوابید. شاید در خواب مدام این پهلو و آن پهلو شوید تا بتوانید در وضعیت راحتی قرار بگیرید. اگر در لگن سمت چپ یا راستتان درد داشته باشید، به سختی می‌توانید به آن پهلو بخوابید.

اگر درد لگن شما را شب‌ها بیدار نگه می‌دارد، اولین کاری که باید بکنید تا شب خواب بهتری داشته باشید این است با یک پزشک مشورت کنید تا علت این درد و ناراحتی‌تان را پیدا نمایید.

علت‌های ممکن

درد لگن می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد. خیلی از افراد گاهی دچار درد و ناراحتی‌هایی در این قسمت فعال بدن می‌شوند؛ مثلاً کوفته شدن یا گرفتگی عضله به دلیل یک آسیب جزئی. این دردها اغلب خود به خود در عرض چند روز برطرف می‌شوند. اما افرادی دیگر ممکن است در اثر اوستیوآرتریت، بورسیت لگن یا آرتریت روماتوئید دچار درد مزمنی در لگن و مفاصل خود باشند. هر یک از این بیماری‌ها می‌توانند با ایجاد درد و گرفتگی خوابتان را مختل کنند زیرا می‌توانند باعث تورم و التهاب مفاصل لگنتان شوند.

در مورد برخی از افراد، این دردهای ادامه‌دار ممکن است احساس سوزن سوزن شدن و گزگز ایجاد کنند. عده‌ای نیز ممکن است احساس سوزش در لگن خود کنند. آن‌هایی که به نوع شدیدتری از آرتریت دچارند ممکن است اینطور بگویند که احساس چنگ زدگی عمیقی دارند، انگار کسی لگن‌شان را فشار می‌دهد.

اوستئوآرتریت

اوستئوآرتریت یکی از شایع‌ترین انواع آرتریت است. بافت نرمی که نقش ضربه‌گیر را در مفاصل لگن‌تان دارد به مرور زمان در اثر فعالیت و ورزش‌های معمولی تحلیل می‌رود. بدون این بافت‌های نرم، استخوان‌های مفصل به هم دیگر سابیده می‌شوند و همین باعث خواهد شد حرکات، ناراحت کننده و دردناک شوند.

اوستئوآرتریت یک عارضه‌ی بلندمدت است. هرچند بیماران می‌توانند از مفاصل خود در برابر آسیب و درد بیشتر محافظت کنند؛ اما نمی‌توانند آسیب موجود در بافت مفصل را کاملاً برطرف نمایند.

بورسیت لگن

بورسیت لگن می‌تواند علائمی شبیه آرتریت ایجاد کند اما بورسیت یک عارضه‌ی موقتی است. بیمارانی که بورسیت دارند ممکن است در هنگام حرکت احساس درد یا گرفتگی کنند اما غضروف بین مفاصلشان تحلیل نرفته است. بورس‌ها کیسه‌هایی از مایعات هستند که از مفاصل در برابر ضربه محافظت می‌کنند و در بیماری بورسیت این کیسه‌ها ملتهب می‌شوند. افراد ورزشکار، کسانی که مجبورند به خاطر کارشان چیزهای سنگین جابجا کنند، یا فعالیت‌های سنگین دیگری انجام می‌دهند نسبت به بقیه بیشتر مستعد بورسیت هستند.

۱۵۰ بورس در سراسر بدن شما وجود دارد که از قسمت‌هایی مانند دست‌ها، پاها، کمر و لگن محافظت می‌کنند. بورسیت لگن می‌تواند نسبتاً دردناک باشد. یک بورس نزدیک به بیرون لگن قرار دارد. با هر قدمی که برمی‌دارید، این بورس می‌تواند توسط تاندون‌های نزدیک به بالای پایتان تحریک شود. خوشبختانه بورسیت اغلب با استراحت و درمان مناسب برطرف می‌شود.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید مانند اوستئوآرتریت یک عارضه‌ی مزمن است. اما آرتریت روماتوئید شامل فرسایش یا تحلیل بافت مفصل نمی‌شود. بلکه بیمارانی که دچار آرتریت روماتوئید هستند، یک بیماری خود ایمنی دارند که سیستم ایمنی‌شان به بافت مفاصل‌شان حمله‌ور می‌شود. این واکنش ایمنی باعث می‌شود بافت‌های نرم موجود در مفاصل‌شان به مرور زمان سخت شده و حتی می‌تواند آسیب دائمی به استخوان بزند.

علائم آرتریت روماتوئید می‌توانند به مرور زمان پیشرفت کنند؛ اما خیلی از بیماران، درد را در لگن و کشاله ران تجربه می‌کنند. این درد می‌تواند منجر به بی‌خوابی‌های شبانه و دیگر مشکلات خواب شود. هیچ درمان قطعی برای اوستئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید وجود ندارد اما پزشک می‌تواند به شما کمک کند علائم خود را کنترل کرده و بر دردتان غلبه نمایید.

چه زمانی مراجعه به پزشک لازم است؟

هر دردی ممکن است نگران‌کننده باشد. خواب یک عملکرد حیاتی برای بدن است. وقتی شما می‌خوابید، بدنتان می‌تواند استراحت کرده و خودش را بازیابی کند. اما اگر درد لگن شب‌ها خواب را از چشمانتان بگیرد، خوابتان بی‌کیفیت شده و تأثیر لازم را نخواهد گذاشت. خواب مختل شده می‌تواند شما را در سیکلی از ناتوانی و خستگی و مفصل درد گرفتار کند.

اگر دردتان چند روز طول کشید یا مانع انجام کارهای معمولی‌تان شد، پس باید به پزشک مراجعه نمایید. درد شما ممکن است نسبتاً جدید و کم تا متوسط از جهت شدت باشد، یا آسیبی دیده باشید که نیاز به اقدام اورژانسی نداشته باشد. شاید مطمئن نیستید علت درد لگن‌تان چیست. در این موقعیت‌ها، ممکن است بهتر باشد با پزشک خانواده‌تان مشورت کنید.

اگر دردتان شدید باشد، مزمن باشد، و یا نتیجه‌ی آرتریت یا یک عارضه‌ی اسکلتی عضلانی باشد، پزشک خانواده شما را به پزشک متخصص ارجاع خواهد داد. پزشک روماتولوژ روی بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید تمرکز می‌کند. اگر آرتریت داشته باشید، این متخصص می‌تواند درمان‌های لازم برای کنترل علائمتان را به شما توصیه کند.

تشخیص

پزشک متخصص می‌تواند از روش‌های گوناگونی برای تشخیص علت درد لگن‌تان استفاده کند.

معاینه‌ی فیزیکی

طبیعتاً معاینه فیزیکی اولین قدم در تشخیص است که به پزشک کمک می‌کند بفهمد ناحیه درد شما دقیقاً کجاست. پزشک ممکن است احساس کند هر دو طرف لگن شما نقاط درد و التهاب یا احتمالاً آسیب است. پزشک ممکن است از شما بخواهد راه بروید، عضله‌ای را بکشید یا خم شوید تا طیف حرکتی‌تان را بررسی کند.

آزمایش خون

پزشک ممکن است بعد از معاینه فیزیکی، برایتان آزمایش خون تجویز کند. اگر پزشک مشکوک به آرتریت روماتوئید باشد، می‌تواند با کمک نتیجه‌ی آزمایش خون به تشخیص دقیق‌تری برسد. ضمناً آزمایش خون می‌تواند به شناسایی دیگر عوارض مانند سرطان یا عفونت کمک کند.

آزمایش خون همیشه هم آرتریت روماتوئید را نشان نمی‌دهد. اما معمولاً افزایش برخی از پروتئین‌ها یا آنتی‌بادی‌ها در خون بیمار دیده می‌شوند که می‌توانند بیانگر یک عارضه خود ایمنی باشند.

تست‌های تصویری

عکس با اشعه ایکس یا ام آر آی می‌تواند عارضه‌ی موجود در سیستم اسکلتی‌تان را به پزشک نشان دهد. پزشکان با کمک این تکنولوژی‌ها می‌توانند هرگونه آسیب در مفاصلتان را شناسایی نمایند. این تست‌ها نشان می‌دهند آیا دچار استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید پیشرفته هستید یا نه، شکستگی در استخوانتان دارید و یا دچار مشکل اسکلتی دردناک دیگری هستید.

درمان

درمان مناسب برای درد لگن بستگی به تشخیص دارد. اما احتمالاً شامل تغییراتی در سبک زندگی‌تان، دارودرمانی و دیگر درمان‌ها می‌شود.

سبک زندگی

تغییرات خاصی در سبک زندگی می‌تواند به تسکین درد یا پیشگیری از درد کمک کند. اگر درد داشته باشید، احتمالاً شک دارید که ورزش کنید یا نه. اما یک سبک زندگی فعال می‌تواند به پیشگیری از درد لگن در آینده کمک کند.

یوگا یا پیلاتس می‌تواند لگن را منعطف نگه دارد. تمرینات قدرتی با شدت متوسط نیز می‌توانند به پیشگیری از آسیب‌های کمر و لگن کمک کنند. پیاده‌روی منظم و دیگر تمرینات هوازی با شدت کم تا متوسط نیز توصیه می‌شوند. هرچند ثابت نشده که ماده غذایی خاصی درمان قطعی درد لگن باشد؛ اما معلوم شده که یک رژیم غذایی ضدالتهابی می‌تواند تکمیل‌کننده‌ی روند درمانی‌تان باشد. غذاهای حاوی زردچوبه، آب لیموترش، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند التهاب را در مفاصل لگن کاهش دهند.

داروها

پزشک شما ممکن است داروهایی برایتان تجویز کند که به شما کمک نماید درد لگن‌تان را کنترل کنید، خصوصاً اگر علائم مانع خواب شبتان باشند. اگر درد، خوابتان را مختل کرده حتماً این مسئله را به پزشک بگویید. برخی از داروهایی که برای آرتریت روماتوئید هستند، مانند استروئید پردنیزولون در واقع می‌توانند سبب بی‌خوابی شده و سیکل معیوب خوابتان را دائمی کنند.

ممکن است داروهای مسکن معمولی مانند استامینوفن را برای تخفیف دردهای شدیدتان امتحان کنید. نگه داشتن کمپرس سرد یا گرم روی لگن نیز می‌تواند تا حدودی درد را تسکین دهد. در غیر این صورت پزشک ممکن است داروهای مسکن قوی‌تری مانند اُکسی کودون یا هیدروکودون را برایتان تجویز کند. این داروها را فقط طبق توصیه پزشک مصرف کنید تا به آن‌ها اعتیاد پیدا نکنید. همیشه پیش از مصرف هر داروی جدید یا ایجاد تغییر اساسی در سبک زندگی‌تان با پزشک مشورت کنید.

رویکردهای تکمیلی

روش‌های تکمیلی همان‌طور که از اسم‌شان پیداست به منظور تکمیل درمان توصیه شده توسط پزشک در پیش گرفته می‌شوند، نه جایگزین کردن آن‌ها. برخی از بیماران ممکن است طب سوزی، تای چی یا ماساژ درمانی را امتحان کنند.

با این روش‌ها قطعاً عارضه‌ای مانند آرتریت درمان نمی‌شود اما با کمک آن‌ها می‌تواند تسکین موقتی ایجاد کرد و تا حدودی به آرامش رسید.

چند توصیه دیگر

علاوه بر عمل کردن به توصیه‌های پزشکتان، نکات زیر نیز می‌توانند به خواب بهتر شما کمک کنند:

. هر وقت به پهلو دراز می‌کشید بالشی بین زانوهایتان قرار دهید.

. هر وقت به پشت دراز می‌کشید بالشی زیر زانوهایتان قرار دهید.

. تشک و بالش طبی و مناسب‌تری تهیه کنید.

. از پد حرارتی یا بطری آب گرم برای تسکین درد استفاده کنید.

. بدنتان را بکشید.

. هر شب الگوی خواب منظم را رعایت کنید.

. در صورت نیاز طبق تجویز پزشک از داروی مسکن استفاده کنید.

درد لگن می‌تواند طاقت‌فرسا و خسته‌کننده باشد، خصوصاً اگر این ناراحتی مانع خواب شبتان شود. هرچند درد لگن علت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد اما پزشک می‌تواند کمک کند هرگونه عارضه‌ی احتمالی مانند بورسیت یا آرتریت بررسی شود. خوشبختانه شما می‌توانید با داشتن یک سبک زندگی فعال، مصرف دارو طبق توصیه پزشک و دیگر روش‌های کنترل درد، درد لگن‌تان را مدیریت کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 + 7 =