کد خبر : 258067
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
-

کرونا جان قاضی معروف را گرفت+جزییات

کرونا جان قاضی معروف را گرفت+جزییات

رسانه های عراقی از درگذشت محمد العریبی قاضی دادگاه جنایات صدام حاکم رژیم بعث بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر دادند.

به گزارش عصرقائم، این قاضی با سابقه که حوالی سال ۲۰۰۶ قضاوت در پرونده های مهمی همچون جنایت حلبچه و عملیات انفال، عاملان و قاتلان انتفاضه شعبانیه و کشتار مخالفان سیاسی در دوره دیکتاتوری صدام را انجام داد، عصر امروز جمعه در بیمارستانی در بغداد در سن ۵۲ سالگی درگذشت.

این قاضی ارشد در یکی از دادگاه های رسیدگی به جنایات رژیم بعثی برادر صدام را به عنوان وزیر کشور حکومت بعث مجبور کرد تا دو مرتبه از ملت عراق برای جنایاتی که برادرش در حق آنها کرده بود عذرخواهی کند.

العریبی چند مرتبه متهمان اصلی پرونده های جنایی رژیم بعث و حتی دو بار خود صدام را به دلیل اعتراض آنها در روند قضایی از جلسه دادگاه اخراج و به صورت غیابی حکم صادر کرد.

گفته می شود این قاضی در حکومت صدام نیز در استان دیوانیه عراق به قضاوت مشغول بوده و امضایش بر حکم اعدام ۱۲ نفر از مخالفان حکومت بعث نیز وجود داشت که این مساله بعدها برای او دردسرساز شد.

طبق قانون همه قضات دادگاه عالی جزایی برای رسیدگی به متهمان بعثی متعهد بودند که کتباً تاکید کنند عضو حزب بعث نبوده و ارتباطی نیز با نیروهای امنیتی رژیم سابق نداشتند اما حضور این قاضی در دادگاه های حکومت صدام بدان معنا بود که وی علیرغم حضور قبلی در دستگاه قضایی، اطلاعاتی غلط مبنی بر عدم حضورش به حکومت جدید داده که خود این کار مستحق مجازات بود.

شورای عالی قضایی عراق و چند شخصیت دستگاه قضایی این کشور نیز درگذشت محمد العریبی را تسلیت گفتند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + هفت =