کد خبر : 258033
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
-

بایدن تحریم‌های دوران ترامپ علیه مقام‌های دیوان لاهه را لغو کرد

بایدن تحریم‌های دوران ترامپ علیه مقام‌های دیوان لاهه را لغو کرد

دولت آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دولت پیشین این کشور علیه مقام‌های دیوان کیفری بین‌المللی را لغو کرد.

به گزارش عصرقائم، دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه اعلام کرد تحریم‌های اعمال‌شده در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» علیه مقام‌های « دیوان کیفری بین‌المللی» را لغو کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن فرمان اجرایی شماره ۱۳۹۲۸ را که برای مسدود کردن دارایی‌های گروهی از اشخاص مرتبط با  دیوان کیفری بین‌المللی صادر شده بود را لغو کرده است.

مطابق این بیانیه، با این اقدام تحریم‌های اعلام‌شده در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ علیه مقام‌های دیوان کیفری بین‌المللی از جمله «فاتو بنسوده»، دادستان اصلی این دادگاه را رفع کرده است.

دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه ماه پیش اعلام کرد تحقیق رسمی درباره وقوع جرائم جنگی در اراضی فلسطین اشغالی را آغاز کرده است.

«فاتو بنسوده» روز ۱۳ اسفندماه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز من آغاز تحقیقات درباره وضعیت فلسطین توسط دفتر دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را تأیید می‌کنم.»

دیوان بین‌المللی دادگستری در یک رأی‌گیری در ماه فوریه صلاحیت خود برای رسیدگی به وضعیت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را تأیید کرده بود.

قضات دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کردند تصمیم آنها مبتنی بر آیین‌نامه‌های صلاحیتی مندرج در اسناد مربوط به بنیان‌گذاری این دادگاه مستقر در لاهه است.

دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» علیه «فاتو بنسوده» به دلیل تلاش برای پیش بردن همین پرونده تحریم‌هایی را اعلام کرد.

بنسودا آذرماه سال پیش گفته بود دفتر او به‌خاطر تحقیق درباره جنایات آمریکایی‌ها و متحدانش از جمله رژیم صهیونیستی «مورد تهدیدات، حملات و تحریم‌های بی سابقه و کاملاً غیر قابل قبول» قرار گرفت.

وی افزود: «صادقانه امیدوارم که آمریکا سیاست تهاجمیِ ستیزه‌جویی خود علیه این دادگاه را متوقف کند. هیچکس در چنین حملاتی پیروز نمی‌شود».

دوازدهم شهریور گذشته، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه وقت آمریکا با اعلام این تحریم‌ها گفت، «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه لاهه و «فاکیسو موچوچوکو» رئیس بخش روابط و همکاری‌ها و حوزه‌های قضایی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی مجوز اعمال تحریم علیه دیوان بین‌المللی کیفری را صادر کرد. گفته می‌شود پیش از این اقدام، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از آمریکا و دیگر کشورها خواسته بود دادستان‌ها و اعضای دیوان کیفری بین‌المللی را تحریم کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 + پنج =