کد خبر : 257838
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
-

تجهیز فضاهای فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی با بودجه ۸۰ میلیارد ریالی

تجهیز فضاهای فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی با بودجه ۸۰ میلیارد ریالی

بنا بر اعلام مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، با تزریق ۸۰ میلیارد ریال در سال ۹۹ در دو فاز به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، فضاهای فرهنگی این دانشگاه‌ها تجهیز و نوسازی شده و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها، نهادهای فرهنگی درون دانشگاه‌ها با فضای متفاوتی روبرو می‌شوند.

به گزارش عصرقائم، در سال گذشته که سراسر با شیوع پاندمی کرونا در جهان و در کشور ما همراه بود انجام فعالیت‌های فرهنگی با دشواری‌های مختلفی روبه‌رو شد. در این دوران فعالیت‌های مختلفی در زمینه موضوعات فرهنگی در معاونت فرهنگی‌ودانشجویی وزارت بهداشت رقم خورد. ۱۸ جشنواره کشوری ویژه دانشجویان، اساتید، کارکنان، تکمیل بانک اطلاعاتی انجمن‌های علمی، کمک به تجهیز فضاهای فرهنگی، ایجاد سامانه نشریات فرهنگی و کانون‌های فرهنگی بخشی از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت است.

دکتر حسن زائری‌لطف مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت درباره فعالیت‌های اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت در سال گذشته عنوان کرد: در بین نهادهای دانشجویی سراسر کشور بالغ بر ۷۰۰ کانون فرهنگی، حدود ۸۰۰ انجمن‌ علمی‌دانشجویی، ۱۶۸ تشکل اسلامی و ۱۲۰۰ نشریه دانشگاهی وجود دارد. در سال ۹۹ سعی شد با کمک مالی در حوزه رفاهی و تجهیز فضاهای فرهنگی و هم با ایجاد سامانه نشریات و کانون‌های فرهنگی عدالتی را در برخورد با نهادهای دانشجویی شاهد باشیم تا بتوانیم آسیب‌شناسی جامعی در زمینه نهادهای فرهنگی انجام دهیم.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه فعالیت‌های فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی در ایام شیوع کرونا در کشور تعطیل نشد و فعالیت‌های خوبی در این دوران به راه افتاد که طرح «رتبه‌بندی نشریات دانشجویی وزارت بهداشت» و «سامانه کانون‌های فرهنگی» از این جمله است.

وی افزود: همواره یکی از دغدغه‌های اصلی نشریات دانشجویی، موضوع تخصیص اعتبارات حوزه نشریات و مشکلات مربوط به چاپ نشریات دانشجویی بود که امیدواریم اجرای طرح «رتبه‌بندی نشریات دانشجویی» علاوه بر ساماندهی اعتبارات و حمایت‌های مادی و معنوی زمینه ایجاد وحدت رویه و گردآوری اطلاعات جامعی از این امر در سطح دانشگاه‌ها فراهم شود. سامانه خانه نشریات که ایده تاسیس آن از چند سال پیش در وزارت بهداشت کلید خورده بود ابتدای مهر ماه ۹۹ به طور رسمی کار خود را آغاز کرد و در هفته‌های اخیر انتخابات خانه نشریات را در مناطق مختلف به‌طور مجازی برگزار کرد.

زائری‌لطف افزود: در این سامانه نشریات دانشجویی به لحاظ کمّی و کیفی مورد ارزیابی قرار گرفته و بر این اساس امتیاز کسب شده این نشریات رتبه‌بندی آنان در رده‌های A تا F مشخص خواهد شد. لازم به توضیح است میزان حمایت مالی از نشریه پس از تعیین رتبه نشریه در قالب پرداخت هزینه های طراحی و حمایت از چاپ نشریه قابل انجام خواهد بود.

مدیرکل فرهنگی با اشاره به تجهیز فضاهای فرهنگی و کمک به دانشگاه‌ها اظهار کرد: لازمه حضور در فعالیت‌های فرهنگی فراهم کردن عرصه و بسترهای مناسب برای فعالیت‌ است. خوشبختانه برای اولین‌بار وزارتخانه تجهیز فضاهای فرهنگی در دستور کار قرار داد و تاکنون اقدامات خوبی در مسیر تجهیز فضای فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت گرفته است. در فاز اول با پیگیری‌ها و حمایت دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، مشاور اجرایی ایشان دکترسیدعابدین حسینی آهنگری و مهندس بهروز رحیمی رئیس صندوق رفاه توانستیم ۳ میلیارد تومان به ۶۰ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی کمک کنیم. پس از آن از طریق گزارش‌گیری‌های دقیق توانستیم فعالیت‌های صورت گرفته در دانشگاه‌ها را به طور دقیق ارزیابی و بررسی کنیم؛ این بودجه در جای خودش صرف شد. تعدادی از دانشگاه‌ها به خرید تجهیزاتی چون کامپیوتر، پرینتر و اسکنر برای نهادهای دانشجویی اقدام کردند. بعد از ایام شیوع ویروس کرونا که دانشجویان در دانشگاه‌ها حاضر شوند تغییر محسوسی در سطح دانشگاه خود خواهند دید.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در این رابطه ادامه داد: در فاز دوم نیز توانستیم کمک‌های ۵۰ میلیارد ریالی به دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال کنیم. نگاه ما این است که تشکیل نهادهای دانشجویی حتما باید با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب فرهنگی همراه باشد. انتظار داریم که دانشگاه‌ها نیز در کنار کمک وزارت‌خانه مبالغی را برای افزایش کیفیت فرهنگی دانشگاه‌ خود اختصاص دهند.

زائری‌لطف با اشاره به اینکه انتخابات انجمن‌های علمی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی، سال گذشته طی ماه‌های مهر و آبان برگزار شد، گفت: متعاقب آن انتخابات مجامع کشوری انجمن‌های علمی دانشجویی در دی‌ماه سال گذشته و با حضور بیش از ۸۵ درصد دانشگاه‌ها در ۱۴ رشته(پزشکی، داروسازی، اتاق عمل، بهداشت حرفه‌ای، بهداشت عمومی، مهندسی بهداشت محیط، پرستاری، دندانپزشکی، رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی، فناوری اطلاعات سلامت، هوشبری مامایی و تغذیه) برگزار شد که دو رشته تغذیه و مامایی تازه تاسیس هستند و برای اولین‌بار انتخابات در این دو رشته برگزار شد که به رشد و پویایی انجمن‌های علمی انجامید که همواره مورد توجه و تاکید ما بوده است.

وی افزود: تکمیل بانک اطلاعاتی انجمن‌های علمی یکی از دستاوردهای این حوزه است که خوشبختانه در سال گذشته کارهای آن انجام شد. گرداوری این بانک اطلاعاتی اهمیتی زیادی دارد و می‌تواند به عنوان مرجع در زمینه‌های تخصصی و علمی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

زائری‌لطف در ادامه برگزاری ۱۸جشنواره کشوری ویژه دانشجویان، اساتید، کارکنان و فرزندان آن‌ها را که با حمایت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد را یک تلاش گسترده فرهنگی دانست و عنوان کرد: در ایام شیوع کرونا جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره کشوری «فیلم ۱۰۰ ‌ثانیه‌ای»، «کروناکست»، «خاطره‌نویسی عهدجانانه» و… برگزار شد که استقبال خوبی از آن‌ها صورت گرفت. به عنوان نمونه تنها در مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» از ۸۸ کشور جهان و از پنج قاره آثاری به دست ما رسید و بیش از ۴۲۰۰ هنرمند از سراسر جهان در این جشنواره شرکت کردند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به راه‌اندازی «پویش سهم من» برای حمایت از دانشجویان نیازمند گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن در تمام ابعاد جامعه بویژه مسائل اقتصادی مشکلاتی برای دانشجویان پدید آمد اقدام به برگزاری پویشی در سطح تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کردیم. در این مدت «پویش سهم من» در راستای انسجام‌بخشی به فعالیت‌های خیران دانشگاهی و با استفاده از ظرفیت موسسات حمایتی کشور فعالیت خود را آغاز کرد. فکر اولیه اجرای این پویش توسط خود دانشجویان و کانون‌های دانشجویی مطرح شد و در این زمینه اقدامات مثبت و موثری صورت گرفت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به استقبال از جشنواره «تیتر ۱۲» که مختص نشریات دانشجویی است، گفت: خوشبختانه از مجموع تمامی آثار به ثبت رسیده در جشنواره تیتر، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تعداد ۶۴ دانشگاه و از مجموع دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم ۸۹ دانشگاه در جشنواره مشارکت فعال داشته‌اند. طی بازه زمانی دریافت آثار جشنواره «تیتر ۱۲» تعداد ۸۴۰۱ حساب کاربری با نام شرکت کننده در جشنواره به ثبت رسید که در نهایت آثار ۷۳۳۶  حساب کاربری توسط دبیرخانه تایید شد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت اضافه کرد: تعداد ثبت‌نام‌کنندگان ۴۳۰۴ و تعداد شرکت‌کنندگان فعال ۳۷۹۳ از وزارت بهداشت و تعداد ثبت‌نام‌کنندگان ۴۰۹۷ و تعداد شرکت‌کنندگان فعال ۳۵۳۳ از وزارت علوم در این جشنواره حضور پیدا کردند تا مراحل غربالگری آن‌ها انجام شود و از این بین ۲۳ هزار و ۷۸۹ اثر به تایید دبیرخانه جشنواره رسید.

دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ وزارت بهداشت ضمن تقدیر از استقبال کم‌نظیر علاقه‌مندان از جشنواره بین‌المللی سیمرغ گفت: با توجه به شرایط ویژه کرونا در این دوره از جشنواره، استقبال خوبی از جشنواره صورت گرفته و تاکنون تعداد آثار به بیش از ۳۱ هزار اثر از ۱۵ هزار کاربر شرکت‌کننده در جشنواره رسیده است. در ماه‌های گذشته و پس از برگزاری وبینار مجازی با مسئولان دبیرخانه‌های دانشگاهی جشنواره سیمرغ، ما جلسات آسیب‌شناسی مختلفی را برای بررسی دقیق‌تر نظرات برگزار کردیم تا بتوانیم تدابیر کیفی بهتری را برای این جشنواره بیاندیشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + بیست =