کد خبر : 257741
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
-

خوش بینی بازار نفت به تداوم محدودیت عرضه اوپک پلاس

خوش بینی بازار نفت به تداوم محدودیت عرضه اوپک پلاس

قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی با انتظار برای موافقت وزیران اوپک پلاس با حفظ محدودیت عرضه در نشست روز جاری این گروه، افزایش یافت و بخشی از کاهش روز گذشته را جبران کرد.

به گزارش عصرقائم، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن ۳۱ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۶۳ دلار و پنج سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۸ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۵۹ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه رسید.

نفت برنت شب گذشته با ۲.۲ درصد کاهش و شاخص نفت آمریکا با ۲.۳ درصد کاهش بسته شده بود.

وزیران گروه اوپک پلاس بعدازظهر روز پنج شنبه برای تصمیم گیری درباره سطح تولید ماه آینده و بررسی تمدید محدودیت عرضه فعلی یا افزایش تدریجی تولید دیدار می کنند.

گروه اوراسیا در گزارشی درباره این نشست اعلام کرد محتمل ترین نتیجه، عدم تغییر سطح تولید خواهد بود. احتیاطی که در مذاکرات اوپک پلاس به چشم می خورد، نشان می دهد تصمیم برای تسهیل محدودیت عرضه احتمالا تا نشست ماه مه به تاخیر خواهد افتاد.

اوپک پلاس ماه گذشته با توافق برای ادامه محدودیت عرضه و موافقت با افزایش اندک تولید کشورهای روسیه و قزاقستان، بازار را متعجب کرد به خصوص که در آن زمان به نظر می‌رسید تقاضا رو به بهبود است. تحت محدودیتهای فعلی، تولید نفت اوپک پلاس بیش از هفت میلیون بشکه در روز نفت فریز شده است. همچنین عربستان سعودی به صورت یکجانبه میزان تولیدش را یک میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

عربستان سعودی و عراق روز چهارشنبه در بیانیه مشترکی بر توافق با ادامه همکاری در اوپک و در قالب توافق کاهش تولید اوپک پلاس تاکید کردند.

عامل دیگری که قیمتها را تحت تاثیر قرار داد، بازبینی اوپک پلاس در پیش بینی رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری و کاهش آن به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود و به احتمال تداوم محدودیت عرضه فعلی این گروه قوت بخشید.

کاهش تولید اوپک پلاس در واکنش به شیوع ویروس کرونا که به بزرگترین بحران سلامت جهانی تبدیل شد و سقوط تقاضا برای نفت و قیمتها را به دنبال داشت، به اجرا درآمد.

روند احیا متناوب نبوده زیرا موجهای متوالی شیوع پاندمی به وضع قرنطینه های بیشتر منتهی شده است. امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه روز چهارشنبه کشورش را برای بار سوم در قرنطینه برد و اعلام کرد مدارس برای پشت سر گذاشتن موج سوم پاندمی کووید ۱۹ به مدت سه هفته تعطیل خواهند بود.

نتایج نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد قیمتهای نفت امسال تحت تاثیر عرضه واکسنها و حفظ محدودیت عرضه اوپک پلاس، بالای ۶۰ دلار در هر بشکه می ماند. در نظرسنجی رویترز از ۴۸ تحلیلگر پیش بینی شد میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۱ به ۶۳ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه می رسد که بالاتر از قیمت ۵۹ دلار و هفت سنت پیش بینی شده در نظرسنجی ماه گذشته رویترز و میانگین قیمت ۵۹ دلار و ۳۶ سنت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، جیووانی استونوو، تحلیلگر شرکت یو بی اس در این باره گفت: انتظار می رود روند واکسیناسیون سرعت پیدا کند و اوپک پلاس احتمالا محدودیت عرضه خود را حفظ می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − 4 =