کد خبر : 257723
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
-

“حمام خون” در میانمار؛ اعتراضات ادامه دارد

“حمام خون” در میانمار؛ اعتراضات ادامه دارد

همزمان با هشدار نماینده ویژه سازمان ملل نسبت به “راه افتادن حمام خون” در میانمار به خاطر سرکوب شدید تظاهرات ضدکودتا، فعالان میانماری در سراسر این کشور دو ماه پس از کودتای ارتش، شبانه به اعتراض پرداختند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از رویترز، هشدار این نماینده به دنبال شدت گرفتن جنگ بین ارتش و شورشیان اقلیت قومی در مناطق مرزی مطرح شد.

طبق گزارش دی‌وی‌بی نیوز، دست‌کم ۲۰ سرباز کشته شدند و ۴ کامیون نظامی در درگیری‌ها با ارتش مستقل کاچین (KIA)- یکی از قدرتمندترین گروه‌های شورشی میانمار- از بین رفت.

یک سرباز KIA که در رسانه آزادی کاچین از وی نقل شده، گفت حمله مذکور بعدازظهر چهارشنبه اتفاق افتاده است.

رویترز نتوانست این گزارش‌ها را فوراً تأیید کند و سخنگوی ارتش میانمار نیز به تماس‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداد.

در همین حال هواپیماهای ارتش میانمار بمباران مواضع یک گروه دیگر به نام “اتحادیه ملی کارن” (KNU) را برای نخستین بار در عرض ۲۰ سال آغاز کرده و هزاران روستایی از این کشور آواره تایلند شده‌اند.

از سوی دیگر رسانه “خیت تیت” روز چهارشنبه گزارش داد، ارتش، “آنگ سان سوچی”، رهبر دوفاکتوی میانمار را به چندین جرم حداقلی متهم کرده، اما نتوانسته اتهام خیانت را که مجازات مرگ به همراه دارد، به وی نسبت دهد.

رویترز نمی‌تواند این موضوع را مورد تأیید قرار دهد، اما دادرسی بعدی پرونده او قرار است روز پنجشنبه (امروز) برگزار شود.

سوچی و یکی از وکلای وی به نام “مین مین سو”، نخستین کنفرانس ویدئویی خود از زمان دستگیری سوچی را روز چهارشنبه برگزار کردند.

اعضای اخراجی پارلمان که اکثراً از حزب سوچی هستند، در تلاش برای اجابت خواسته درازمدت گروه‌های اقلیت برای کسب خودمختاری، وعده ایجاد یک دموکراسی فدرال را داده‌اند.

اما ارتش چنین پیشنهاداتی را رد می‌کند و خود را تنها نهاد قادر به تسلط بر کشور می‌پندارد.

طبق اظهاراتی که خبرنگاران به اشتراک گذاشتند، “کریستین شرینر برگنر”، نماینده ویژه سازمان ملل برای میانمار به ۱۵ عضور شورای امنیت سازمان ملل گفت که ارتش میانمار، قادر به مدیریت بر کشور نیست و هشدار داد که شرایط موجود فقط بدتر خواهد شد.

وی اظهار کرد: شورا باید “اقدامی با ظرفیت قابل توجه” را مدنظر قرار دهد و خط سیر وقایع را تغییر دهد، چرا که به راه افتادن حمام خون در میانمار، قریب‌الوقوع است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 + 19 =