کد خبر : 257759
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
-

برنامه ۲ تریلیون دلاری بایدن برای مشاغل و زیرساختها

برنامه ۲ تریلیون دلاری بایدن برای مشاغل و زیرساختها

رئیس‌جمهور آمریکا با طرحی ۲ تریلیون دلاری، خواستار استفاده گسترده از قدرت دولت برای تغییر شکل اقتصاد آمریکا و مقابله آن با ظهور چین شد؛ طرحی که مقاومت فوری جمهوری‌خواهان را به همراه داشت.

به گزارش عصرقائم، به نقل از رویترز، “برنامه مشاغل آمریکایی” جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا طرحی ۲.۳ تریلیون دلاری را برای بهبود و احداث تاسیسات تازه زیربنایی این کشور و مقابله با تغییر اقلیم تشریح کرده است.

این مبلغ صرف ابتکار عمل‌هایی مانند ایجاد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی و برچیدن لوله‌های آب سربی که برای سلامت خطرناک هستند، خواهد شد.

دولت آمریکا می‌خواهد از طریق افزایش نرخ مالیات کسب و کارها، منابع مالی لازم برای این طرح‌ها را تامین کند.

بایدن ضمن رونمایی این طرح در پیتسبورگ پنسیلوانیا، اظهار کرد: این سرمایه‌گذاری در آمریکا، یک بار در نسل اتفاق می‌افتد و از دهه‌ها پیش که سیستم بزرگراه بین ایالتی را ساختیم و رقابت فضایی را انجام دادیم، چنین چیزی ندیده و انجام نداده‌ایم.

وی گفت که با درخواست از شرکت‌ها برای تأمین بودجه این برنامه، مشکلی ندارد و می‌خواهد به پرداخت حداقلی مالیات فدرال از سوی “آمازون” و دیگر شرکت‌های بزرگ، پایان دهد.

در همین حال دومین لایحه قانونی چند تریلیون دلاری بایدن طی دو ماه فعالیت او به عنوان رئیس جمهور، زمینه را برای درگیری حزبی در کنگره آمریکا فراهم می‌کند؛ جایی که اعضا عمدتاً موافق ضرورت سرمایه‌گذاری هستند اما بر سر اندازه کلی و شمولیت برنامه‌هایی که به طور سنتی به عنوان خدمات اجتماعی شناخته می‌شوند، اختلاف‌نظر دارند.

حزب جمهوری‌خواه این برنامه را “فرمولی برای رکورد و تضعیف” توصیف کرده و همزمان گروه‌های لابی کسب و کارهای قدرتمند گفتند که هرچند از سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنند اما مخالف افزایش مالیات هستند.

این مخالفت‌ها نشانه‌ای از نبرد سختی است که بایدن برای پیش بردن طرح خود در کنگره با آن روبرو خواهد بود.

جزییات طرح چیست؟

به گزارش بی.بی.سی این طرح خواستار یک سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد دلاری در زیرساخت‌ها از جمله مدرنیزه کرده جاده‌ها، جایگزین کردن واگن قطارها، اتوبوس‌ها و مرمت پل‌های آسیب دیده می‌شود.

میلیاردها دلار در این طرح به ابتکار عمل‌هایی مانند تامین مسکن قابل استطاعت، ایجاد باند پهن سریع اینترنتی، تقویت بخش تولید و تحقیقات فناوری، و بهبود بیمارستان‌های کهنه سربازان جنگ، اختصاص داده می‌شود.

بایدن گفت: “این طرح به ایجاد میلیون‌ها شغل با درآمد خوب منجر خواهد شد، به رشد اقتصاد کمک خواهد کرد و ما را در اطراف جهان برای رقابت آماده‌تر می‌کند. این طرح در راستای تقویت منافع ملی است و ما را در موقعیتی قرار می‌دهد تا در رقابت جهانی از چین جلو بیافتیم.”

این طرح که ابتدا باید به تصویب کنگره برسد طی هشت سال اجرا خواهد شد و کاخ سفید گفته که افزایش مالیات هزینه این طرح را طی ۱۵ سال تامین خواهد کرد.

بایدن می‌خواهد مالیات شرکت ها را از ۲۱ درصد به ۲۸ درصد افزایش دهد. او همچنین قصد دارد حداقل میزان مالیات اعمال شده بر درآمدهایی که شرکت‌ها در خارج دارند را بالا ببرد.

او در سخنرانی خود گفت که “آماده بررسی سایر ایده‌ها” در مورد چگونگی تامین مالی این طرح است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − دوازده =