کد خبر : 257680
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۳۰
-

مهر تایید جمهوریت و اسلامیت ایران توسط مردم در ۱۲ فروردین‌ماه

مهر تایید جمهوریت و اسلامیت ایران توسط مردم در ۱۲ فروردین‌ماه

کارشناس علوم سیاسی ضمن تشریح ویژگی‌های جمهوریت در متون علمی دنیا، گفت: ۱۲ فروردین‌ماه بدین جهت روز جمهوری اسلامی نامگذاری شده است که یک موجودیت جدیدی به نام جمهوری اسلامی ایران در جهان متولد شد و مردم به این جمهوریت، آری گفتند.

به گزارش عصرقائم، حسن خدادی در گفت‌وگو ، در خصوص ۱۲ فروردین ماه سالروز جمهوری اسلامی ایران در تقویم رسمی کشور، اظهار کرد: در سال ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت، یک نظامی تاسیس کردیم که این نظام در نوع خودش، منحصر به فرد در جهان بود.

وی افزود: به این دلیل که نظامی بود که هم پایه‌های مردمی داشت و هم پایه‌های الهی، در واقع ما یک جمهوری اسلامی تشکیل دادیم که جمهوریت آن شکل نظام سیاسی و اسلامیت محتوای نظام سیاسی ما را شکل می‌داد.

این کارشناس علوم سیاسی، خاطرنشان کرد: خیلی از منتقدین که معتقدند نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام ارتجاعی است، قطعا با این تعاریف، اشتباه می‌کنند، چرا که ما در واقع ما جمهوریت و آن سازوکارهای جمهوریت را کاملا از مقتضیات روز، جایگزین نظام سیاسی خودمان کردیم.

استاد دانشگاه مازندران، با اشاره به اهمیت نقش مردم در جمهوریت، خطاب به منتقدان و کشورهای مخالف و مدعی دموکراسی، گفت: این دسته به این سوال ما پاسخ بدهند که اگر جمهوری اسلامی ایران، جمهوریت نیست، پاسخ بدهند که تعریف‌شان از جمهوریت چیست؟ پاسخ بدهند که آیا همان تعریفی که از متون علمی این کشورها در خصوص جمهوریت مطرح است در کشور ایران وجود دارد یا ندارد؟ اگر این تعاریف در کشور ما وجود ندارد ما انتقادات آن‌ها را می‌پذیریم اما اگر وجود دارد باید بپذیرند که این جمهوری، پایه‌های مردمی در درون خود دارد.

خدادی بیان کرد: جمهوریت در تمام متون و سیستم‌های علمی جهان دارای چهار شاخصه اصلی است و هر نظامی که دارای این خصایص باشد به آن جمهوریت اطلاق می‌کنیم.

وی عنوان کرد: اولین شاخصه این است که همه روسای حکومت آن چه به صورت مستقیم توسط مردم و چه به صورت غیرمستقیم انتخابی باشند، دوم این است که مدت ریاست این افراد محدود و معین باشد، سوم اینکه موروثی نباشد و چهارمین ویژگی اینکه رئیس جمهور و یا مسئولینی که در رأس حکومت قرار دارند نسبت به اعمال‌شان پاسخگو باشند.

این کارشناس علوم سیاسی، اضافه کرد: حال باید دید آیا ما در کشورمان این ویژگی‌ها را داریم یا خیر و اگر هر کدام از این شاخصه‌ها را نداشته باشیم، حق با منتقدین است.

استاد دانشگاه مازندران، اعلام کرد: شرط نخست جمهوریت اینکه آیا نمایندگان مجلس، روسای جمهور ما از سوی مردم انتخاب می‌شوند یا نه؟ در کشور ما این افراد حتی وزیر، مجلس خبرگان و رهبری به صورت غیرمستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند، لذا ما این شرط و شاخصه را دارا هستیم. دومین شرط محدودیت مدت مسئولیت‌ها است، در کشور ما مدت مسئولیت رئیس جمهور ۴ سال است، نمیاندگان مجلس ۴ سال است، شورای شهر کاملا مشخص است، مدت تمام مسئولیت‌های موجود در قانون اساسی ما کاملا مشخص است؛ حتی رهبری ما تا زمانی که صلاحیت‌های رهبری را دارا باشد در مسند قدرت و خدمت قرار دارد.

خدادی ادامه داد: سومین شرط جمهوریت آن است که موروثی نباشد، در کشور ما موروثی نیست، به طور مثال آیا اگر روسای جمهور ما کنار بروند، فرزندان یا بستگان‌شان جایگزین می‌شوند؟ آیا تاکنون چنین چیزی در ایران دیده شده است؟ ما هیچ سمتی در ایران نداریم که موروثی باشد. چهارم اینکه می‌بایست رئیس جمهور و تمام روسا و مقامات پاسخگوی عملکرد خودشان باشند، در قانون اساسی ما آمده است که رئیس جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در بدو فعالیت و پایان کارش، اموال خود و بستگان خود را اعلام کند، رئیس جمهور و وزاری کشور تحت نظارت مجلس است و اگر مرتکب تخلفی شوند، مورد تذکر و استیضاح قرار می‌گیرند.

وی مطرح کرد: پس ما به لحاظ علمی در می‌یابیم که جمهوری اسلامی ایران نقش مردم و ویژگی‌های جمهوریت را تماما دارا است و منتقدان و کشورهای غربی مخالف، غرض ورزانه انتقاد می‌کنند.

این کارشناس علوم سیاسی، تاکید کرد: ما با دموکراسی و جمهوری مخالف نیستیم، ما با لیبرالیسم مخالفیم، ما با سوسیالیسم مخالفیم؛ متاسفانه گاه این تعاریف با یکدیگر اشتباه می‌شوند.

استاد دانشگاه مازندران، متذکر شد: دموکراسی یا جمهوریت، نوعی از شیوه اداره جامعه است که این امر مورد پذیرش ما قرار گرفته است و کاملا هم صحیح است، اما از آن طرف، لیبرالیسم، سوسیالیسم و مارکسیسم نوع و یا شیوه‌ای از حکومت نیستند بلکه نوعی از مکتب هستند که اصولا با اعتقادات و مذهب اسلامی ما در تضاد هستند و ما هم قبول نکردیم.

خدادی تصریح کرد: ما شکل حکومت را پذیرفتیم و بنا بر اظهارات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، شکل حکومت ما جمهوریت است و در واقع ماهیت و محتوای حکومت ما اسلامیت است که کاملا مشخص و معین است.

وی افزود: دوازدهم فروردین‌ماه بدین جهت روز جمهوری اسلامی نامگذاری شده است که یک موجودیت جدیدی به نام جمهوری اسلامی ایران در جهان متولد شد و مردم به پای صندوق‌های رأی آمدند و به این جمهوریت با ویژگی‌های چهارگانه مطروحه، آری گفتند.

این کارشناس علوم سیاسی، اذعان کرد: مردم علاوه بر جمهوریت در ۱۲ فروردین‌ماه، به اسلامیت هم رأی دادند و لذا معتقد بودند ما نظام و حکومتی می‌خواهیم که کامل باشد؛ اسلامیت نظام یعنی پذیرش و اجرای احکام و موازین اسلام در تمام عرصه‌ها و مراحل حکومتی کشور و همچنین اینکه تمام قوانین و مقررات داخل کشور بر اساس موازین اسلامی وضع و اجرا شود.

استاد دانشگاه مازندران، گفت: اما یک عده‌ای می‌آیند و مطرح می‌کنند که مردم در این جمهوریت چه نقشی دارند؟ آیا فقط مردم آمده‌اند رأی داده‌اند؟ نقش مردم همان آری یا خیر بود یا نقش گسترده‌تری دارند؟

خدادی با بیان اینکه چهار نقش برای مردم در کشور ما در نظر گرفته شده است، تشریح کرد: اولین نقش اینکه خود جمهوری اسلامی ایران را خود مردم به وجود آوردند، اگر حرکت مردم نبود این جمهوریت به وجود نمی‌آمد؛ دومین نقش مردم نقش انتخاب کنندگی است، یعنی همه مقامات کشور ما مستقیم و غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند؛ سومین نقش مردم نقش تصمیم‌گیری است، مردم ما در تمام سیاست‌گذاری‌ها توسط نمایندگان‌شان در مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری می‌کنند؛ چهارمین نقش مردم نقش نظارتی است که مردم ما آن را هم در خصوص قوانین و سایر موارد بر عهده دارند.

وی یادآور شد: پس جمهوری اسلامی ایران، یک نظام منحصر به فرد کاملا خلاقانه است که شکل آن جمهوریت و محتوای آن اسلامیت است و در مقابل، سایر نظام‌های سیاسی دنیا یک شکل دیکتاتوری دارند یا در دموکراسیت حالت افراطی دارند.

این کارشناس علوم سیاسی گفت: طی چهار دهه گذشته میزان مشارکت مردم در انتخابات کاملا مشخص است و حداقل این مشارکت بالای ۵۰ درصد بوده است و این اعداد و ارقام در مقایسه با سایر کشورهای مدعی دموکراسی یک فاصله خیلی معنادار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − 4 =