کد خبر : 257600
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۵۰
-

۱۲ فروردین‌ماه، روزی سرشار از حضور و حماسه

۱۲ فروردین‌ماه، روزی سرشار از حضور و حماسه

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فروردین‌ماه، یادآور روز حضور، روز حماسه و روز ثبت یک واقعه بزرگ تاریخی بود؛ گفت: حقیقتا رأی «آری» مردم در این روز، یک سند زنده تاریخی است که این نظام یک نظام مردمی بوده است و هیچگونه ارعاب و تهدیدی در کار نبوده است.

به گزارش عصرقائم، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷، به دعوت امام خمینی همه‌پرسی حکومت جمهوری اسلامی ایران در روزهای دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ در سراسر ایران برگزار شد و بیش از ۹۸ درصد واجدین شرکت در همه‌پرسی با دادن رای «آری»، با برقراری حکومت جمهوری اسلامی موافقت کردند.

در روز ۱۲ فروردین نتایج اعلام شد و این روز را روز جمهوری اسلامی نامیدند. طبق اعلاميه دولت موقت، در همه‌پرسی ۲۰ ميليون و ۲۸۸ هزار تن (۹۸ و دو دهم درصد آراء) به حذف سلطنت و برقراری نظامی اسلامی آری گفتند.

از این‌رو، ۱۲ فروردین یکی از روزهای تاریخی و مهم ایران اسلامی است، در این روز با رای اکثریت قاطع مردم، نظام سیاسی کشور پس از ۲۵۰۰ سال از نظام سلطنتی به نظام جمهوری اسلامی و حکومت مردمی تغییر یافت.

در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ ثمره مبارزات ضد سلطنتی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت.

آیت‌الله علی معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی ایران، اظهارکرد: ۱۲ فروردین‌ماه، یادآور روز حضور، روز حماسه و روز ثبت یک واقعه بزرگ تاریخی بود.

وی افزود: در هر کشوری تحول و دگرگونی که اتفاق می‌افتاد، نوعا نظامی بود و احیانا نیز اگر سیاسی و یا اجتماعی بود، تا مدتی همان جمعی را که ایجاد تحول کرده بودند و درواقع رهبری کرده بودند، کشور را اداره می‌کردند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، خاطرنشان کرد: اما در جمهوری اسلامی ایران، نهضت امام راحل(ره) یک نهضت مبتنی بر باورهای دینی مردم بود، یک نهضت برخاسته از اعتقادات مردم بود و حضور اجتماعی، اعتقادی و فرهنگی مردم مقاومتی ایجاد کرده بود که نظام ستمشاهی را از پای درآورده بود.

معلمی، ادامه داد: پس از این اتفاق مبارک، بلافاصله برای تعیین نوع نظام آینده کشور، رفراندوم برگزار شد و آن هم با رأی مردم؛ در هیچ جای دنیا چنین اتفاقی سابقه ندارد.

وی بیان کرد: با فاصله کمتر از ۳ ماه پی از پیروزی یک انقلاب بزرگ، یک نهضت عظیم و یک تحول ممتاز، مردم را برای تعیین نوع حکومت دعوت کنند و فراخوان بدهند تا خود مردم انتخاب کنند که جمهوری اسلامی را می‌خواهند و یا نمی‌خواهند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، عنوان کرد: ۹۸٫۲ درصد از واجدین شرایطی که پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کردند به جمهوری اسلامی ایران، رأی آری دادند.

آیت‌الله معلمی، تاکید کرد: حقیقتا این رأی آری مردم یک سند زنده تاریخی است که این نظام یک نظام مردمی بوده است و هیچگونه ارعاب و تهدیدی در کار نبوده است.

وی گفت: تا لحظه پیروزی انقلاب، کسی از انقلابیون، اسلحه به دست نبودند؛ بعد از پیروزی انقلاب، مراکز نظامی برای ساماندهی و فرماندهی نیروهای انقلابی تشکیل شد واگرنه حتی قبل از پیروزی انقلاب، یک مورد کسی سرغ ندارد که انقلابیون، دست به اسلحه برده باشند و اقدام به ترور و یا برخورد مسلحانه با مأموران نظام ستمشاهی کرده باشند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: این اسناد نشان می‌دهد که این حرکت یک حرکت مردمی مبتنی بر یک آرمان مقدس نظیر عدالت‌خواهی، تنفر از استبداد، تنفر از ظلم و ستم و تنفر از فساد، سرتاسر جامعه ما را گرفته بود و بر این اساس، مردم در پی ندای امام راحل (ره)، لبیک جانانه گفتند و تا پای جان نیز ایستادند.

معلمی، اضافه کرد: به لطف خدا، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و بلافاصله هم برای عنوان نظام آینده به آرای مردم مراجعه شد و رفراندومی بسیار باشکوه برگزار شد و مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند و لذا روز ۱۲ فروردین هر ساله، به عنوان یک روز تاریخی فراموش نشدنی به عنوان یک روز تعطیل رسمی در تقویم کشور اعلام شده است و باید گرامی داشته شود.

وی متذکر شد: متاسفانه، اکنون دو سال است که در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، از داشتن اجتماعات در این فرصت محروم هستیم اما فضای مجازی در اختیار همگان هست و در طی فرا رسیدن ۱۲ فروردین، برای تجلیل از شهدای انقلاب، تکریم و تجلیل از حاضرین در صحنه انقلاب سال ۱۳۵۷ باید ادای وظیفه کرد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری گفت: امیدواریم که نسل حاضر و نسل‌های آینده ما، قدردان آن حماسه‌ها، آن شکوه، آن ایثار و آن عظمت باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 − 3 =