کد خبر : 257405
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
-

عوامل افزایش فشار قبر را بهتر بشناسیم

عوامل افزایش فشار قبر را بهتر بشناسیم

قبر و فشار قبر واقعیتی است که مسلمانان و پیروان بسیاری از ادیان به آن معتقدند و بسیاری از رفتارهای انسان‌ها در این جهان موجب افزایش و یا کاهش این فشار می‌شود که در این نوشتار به برخی از این عوامل اشاره می‌شود.

به گزارش عصرقائم، یکی از مباحث مورد تاکید شریعت اسلام در رابطه با ورود به عالم برزخ و شب اول قبر، مساله «فشار قبر» است.

این مساله قطعی است و روایات زیادی بر آن دلالت دارد. در این روایات از شدت و ضعف این عذاب سخن گفته شده است؛ هم‌چنین در احادیث معصومین(علیهم‌السلام) عوامل و اسباب شدت یافتن آن و عوامل کاهش آن بیان شده است.

در این‌جا ما با استفاده از روایات معصومین(علیهم‌السلام) به عوامل و اسباب افزایش فشار قبر می‌پردازیم:

۱٫ سخن‌چینی، پرهيز نكردن از بول و کناره گیری مرد از همسرش: 
امیرالمومنین(علیه‌السلام) در این باره فرمودند: «عذاب قبر از سخن‌چينى، پرهيز نكردن از بول و دورى مرد از زنش پيدا می‌شود كه رخت‌خواب خود را جدا نموده و در غذا و خواب از او دورى كند» هم‌چنین امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «بیشترین مقدار عذاب قبر، از ادرار است».

۲٫ دروغ و غيبت: 
پیغمبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «عذاب قبر از سخن‌چینی، غیبت و دروغ ناشی می‌شود».

۳٫ بد اخلاقی با همسر و فرزندان:
امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «رسول خدا(صلی‌الله‌عليه‌وآله) براى تشييع جنازه «سَعد بن معاذ» از منزل خارج شدند در حالی‌كه هفتاد هزار فرشته جنازه وى را تشييع می‌کردند؛ پس از دفن او، مادر سعد گفت: گوارا باد اى سعد بر تو در اين بهشتى كه وارد شدى‏؛ رسول خدا فرمود: اى مادر سعد، بر خدا حكم جزمى مکن. [بلکه او به شدت مورد فشار قبر قرار گرفت] سپس حضرت فرمودند: «فشار قبر سعد به علت بد اخلاقی او با اهل خانه بود».

۴٫ تضییع نعمت‌های الهی:

? پیغمبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «فشار قبر براى مؤمن كفاره تضييع نعمت‌‏هاى اوست».

در این روایات بیان شده است، منظور از قبر، تنها قبر خاکی نیست؛ بلکه منظور هر جایی است که انسان در آن‌جا از دنیا می‌رود؛ اگر در آب از دنیا رود، خداوند متعال آب را قبر او می‌کند و اگر در هوا از دنیا رود، هوا را قبر او قرار خواهد داد. در روایتی «یونس بن عبد الرحمان» از یاران خاص حضرت صادق(علیه‌السلام) می‌گوید: من از حضرت راجع به شخصی كه به دار آويخته‏ می‌شود، سؤال كردم كه آيا او هم عذاب قبر دارد یا خیر؟ حضرت فرمود: آرى خداوند(عزوجل) به هوا امر می‌كند كه او را در فشار دهد».

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده − نه =