کد خبر : 257375
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
-

تهدید کره شمالی به دست زدن به “اقدام متقابل” در برابر برخورد شورای امنیت

تهدید کره شمالی به دست زدن به “اقدام متقابل” در برابر برخورد شورای امنیت

کره شمالی شورای امنیت سازمان ملل را به اتخاذ رویکردی “دوگانه” متهم و از آزمایش موشکی اخیر خود دفاع کرد و همچنین نسبت به امکان دست زدن به “اقدام متقابل” هشدار داد.

به گزارش عصرقائم، یک کمیته شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه آزمایش موشکی جدید کره شمالی را نقض قطعنامه های این شورا دانست و احتمال وضع تحریم هایی علیه پیونگ یانگ را مطرح کرد.

کره شمالی چند روز پیش از آزمایش یک موشک بالستیک کوتاهبرد جدید خبر داد. این اولین آزمایش موشکی بالستیک کره شمالی در حدود یک سال گذشته و اولین آزمایش آن از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در ماه ژانویه بود.

آمریکا، ژاپن و کره جنوبی این آزمایش را محکوم کردند. دولت آمریکا همچنین خواهان تشکیل کمیته تحریم های شورای امنیت برای وضع تدابیر تنبیهی جدید علیه کره شمالی شد.

جو چول سو، مدیرکل سازمان های بین المللی وزارت امور خارجه کره شمالی، امروز دوشنبه گفت آمریکا در نشست کمیته تحریمهای شورای امنیت خواهان اعمال تحریم های بیشتر و تشدید اجرای تدابیر فعلی علیه پیونگ یانگ شد.

این مقام ارشد وزارت خارجه کره شمالی گفت که آن جلسه “برای نفی حق دفاع از کشور ما طراحی شده” و هشدار داد که “اقدام متقابل” کره شمالی را در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، این دیپلمات ارشد گفت: این به منزله انکار حقوق یک کشور مستقل و یک استاندارد دوگانه آشکار است که شورای امنیت بر اساس قطعنامه های سازمان ملل متحد موضع گیری می کند و نتیجه مستقیم سیاست خصمانه آمریکا است.

او تصریح کرد: این اصلا منطقی نیست که اقدامات دفاعی مشروع ما باید به تنهایی تقبیح شود، در حالی که بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان برای افزایش قدرت نظامی خود انواع موشک ها را شلیک می کنند.

به گزارش بی.بی.سی، این بیانیه پس از آن صادر شد که کره شمالی روز شنبه در بیانیه ای جداگانه گفت که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، با انتقاد از آزمایش موشکی جدید این کشور اولین قدم اشتباه را برداشت و “خصومت عمیق” خود را آشکار کرد.

کره شمالی جمعه گذشته گفت که دو موشک به یک هدف آزمایشی در ۶۰۰ کیلومتری ساحل شرقی این کشور اصابت کرد. این مغایر ارزیابی ژاپن است که گفت موشک ها کمی بیش از ۴۰۰ کیلومتر را طی کردند.

در بیانیه کره شمالی آمد که ری پیونگ چول، مقام ارشد ناظر بر این آزمایش، اظهار کرد: توسعه این سیستم تسلیحاتی اهمیت زیادی در تقویت قدرت نظامی کشور و بازداشتن در برابر انواع تهدیدهای نظامی دارد.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در محل انجام این آزمایش حضور نداشت. به گفته پیونگ یانگ موشک تازه قادر به حمل محموله ای ۲.۵ تنی است که به آن امکان حمل کلاهک اتمی را می دهد.

هنوز معلوم نیست این موشک ها دقیقا از چه نوعی بوده اند اما این آزمایش ها پیشرفت برنامه تسلیحاتی این کشور از زمان بی نتیجه ماندن گفتگوها تحت هدایت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را نشان می دهد.

تحلیلگران گفته اند که این موشک ها از همان نوعی بوده که اکتبر گذشته در جریان یک رژه نظامی در پیونگ یانگ به نمایش گذاشته شدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 5 =