کد خبر : 257222
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۰۰
-

امکان ارتودنسی دندان ها در میانسالی و بزرگسالی

امکان ارتودنسی دندان ها در میانسالی و بزرگسالی

یک دندانپزشک معتقد است ارتودنسی تنها مخصوص کودکان و نوجوانان نیست و افراد بزرگسال و حتی میانسال نیز می توانند به شکل طبیعی و با روش کمتر تهاجمی به اصلاح دندان ها و ناهنجاری های فک بپردازند.

به گزارش عصرقائم، آرش محرابی دندانپزشک و متخصص ارتودنسی، در گفتگو ، اظهار داشت: بسیاری از افراد تصور می کنند که ارتودنسی محدود به یک دوره سنی خاص می شود در حالی که چنین نیست، البته این افراد حق دارند که چنین تصوری داشته باشند، زیرا به طور معمول بیشتر کسانی که بریس و یا پلاک ارتودنسی دارند و یا به متخصصان ارتودنتیست مراجعه می کنند معمولاً نوجوانان هستند.

وی تصریح کرد: هر کسی که مشکلات مربوط به عدم هماهنگی دندان دارد بهتر است که تحت درمان های ارتودنسی قرار بگیرد تا علاوه بر حفظ سلامتی، ظاهر بهتری داشته باشند. با این حساب نه تنها نوجوانان بلکه بزرگسالان نیز به درمان ها و ابزارهای ارتودنسی نیاز دارند. اما بین درمان های کودکان با بزرگسالان تفاوت های زیادی وجود دارد. و قرار نیست عین درمانی که برای بچه ها استفاده می شود برای افراد بزرگسال نیز در نظر گرفته شود.

محرابی ادامه داد: اولین معاینه ارتودنسی بهتر است در سن ۷ سالگی انجام شود. هرچند که ممکن است شروع درمان ارتودنسی در این سن امری ضروری نباشد. اما یک معاینه ارتودنسی به موقع به بیمار کمک می کند طرح درمان واضحی را دریافت کند. بدین ترتیب به راحتی زمان بندی درمان ارتودنسی کودک مشخص می شود. این تشخیص به موقع فرصت زیادی را برای شروع درمان ارتودنسی فراهم می کند.

این دندانپزشک اضافه کرد: اگر در اولین معاینه مشخص شود که بیمار مشکلات فکی ندارد و فقط دندان های نامنظم دارد برای مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی می تواند در محدوده سنی ۱۰ تا ۱۲ سال مراجعه کند. به طور کل بیماری که مشکل فکی ندارد و فقط نیاز به حرکت دادن دندان ها دارد در هر محدوده سنی می تواند به ارتودنتیست مراجعه کند. البته به شرطی که لثه ها و استخوان فکین سالم باشند.

محرابی گفت: مشکلات دندانی کودکان و حتی بزرگسالان را می توان با براکت و سیم به راحتی حل کرد. انواع ارتودنسی ثابت برای کودکان و استفاده از ارتودنسی نامرئی برای بزرگسالان برای درمان مشکلات دندانی توصیه می شود پس جای نگرانی برای درمان نیست.

وی به ارتودنسی در بزرگسالان اشاره کرد و افزود: اگر مشکل بیمار در حد ناردیفی های دندانی باشد به شرط سلامت لثه، استخوان و بافت های نگهدارنده دندان ها به خوبی با ارتودنسی قابل درمان می باشد. در خصوص ناهنجاری فکی هم بسته به شدت مشکل اسکلتی زمینه ای، درمان از نوع ارتودنسی جبرانی و یا ارتودنسی همراه جراحی فک خواهد بود. البته از آنجایی که اغلب بزرگسالان نسبت به دیده شدن دستگاه های ارتودنسی حساسیت نشان نمی دهند گزینه های متعددی از قبیل براکت های سرامیکی و ارتودنسی نامرئی ارائه شده است.

محرابی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی باید هماهنگی خاصی بین دندان ها و ساختار فک های بالا و پایین وجود داشته باشد. وجود هرگونه ناهماهنگی در دندان ها و یا فک ها می تواند باعث بروز مشکلاتی شود که هم استانداردهای زیبایی شناختی صورت را از بین می برد و هم در عملکرد انسان تأثیر می گذارد به همین دلیل باید به شیوه های درمانی کمتر تهاجمی نظیر ارتودنسی توجه بیشتری داشت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت − 1 =