کد خبر : 257233
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۰۵
-

وقوع ۳۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال از ابتدای فروردین و توصیه‌هایی به گردشگران

وقوع ۳۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال از ابتدای فروردین و توصیه‌هایی به گردشگران

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن اشاره به وقوع ۳۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های شمالی کشور طی هفته ابتدایی فروردین ماه گفت: علت وقوع تمام این آتش‌سوزی‌ها بی‌توجهی گردشگران بوده است.

به گزارش عصرقائم، سرهنگ علی عباس‌نژاد در گفت و گو ، با اشاره به اینکه از ابتدای تعطیلات نوروز نیروهای یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها درحالت آماده‌باش هستند، اظهار کرد: متاسفانه طی هفته اول فروردین، حدود ۳۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال کشور داشتیم که البته با حضور به‌موقع نیروها جلوی گسترش آتش گرفته شد.

وی با بیان اینکه علت وقوع تمام این آتش‌سوزی‌ها بی‌توجهی گردشگران بوده است، تاکید کرد: به‌طورکلی براساس توصیه‌های وزارت بهداشت و برای جلوگیری از ابتلا به کرونا لازم است که کلیه افراد از سفرهای غیرضروری و یا حضور در مناطق شلوغ خودداری کنند اما به‌هرحال اگر عده‌ای از افراد در این ایام به جنگل‌ و طبیعت مراجعه می‌کنند باید نکاتی را برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به عرصه‌های منابع طبیعی رعایت کنند.

روشن کردن آتش در جنگل جرم است

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: براساس قانون روشن کردن آتش در جنگل جرم است و اگر نیروهای ما با چنین موردی روبه‌رو شوند، برخورد قانونی خواهند کرد. اگر در این بین عده‌ای قانون‌شکنی و در جنگل‌ها آتش روشن کردند، پیش از ترک محل مطمئن شوند که آتش به‌طور کامل خاموش شده است چراکه در غیر این صورت با وزش باد آتش زیر خاکستر مجدد شعله‌ور خواهد شد و خسارت زیادی به جنگل‌ها وارد می‌شود.

عباس‌نژاد با اشاره به اینکه رها کردن زباله‌ها در طبیعت کار ناپسندی است که علاوه بر ایجاد منظره‌ای زشت تنوع زیستی جنگل‌ها را تهدید خواهد کرد، گفت: برخی از زباله‌هایی که نور را منعکس می‌کنند مانند بطری‌های شیشه‌ای  سبب وقوع آتش در جنگل‌ها و مراتع کشور می‌شود. از این‌رو لازم است که کلیه گردشگران زباله‌های خود را در کیسه‌ای جمع‌آوری و از جنگل و مرتع خارج کنند.

به گفته وی پرتاب ته سیگار در جنگل‌ها و مراتع یا حاشیه جاده‌های جنگلی نیز می‌تواند سبب وقوع آتش در این مناطق شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه با تاکید بر اینکه موتورسواری و آفرود در عرصه‌های منابع طبیعی ممنوع و جرم است، اظهار کرد: اگر نیروهای ما خودرویی را خارج از مسیرهای اصلی و جاده‌ها ببینند حتما خودرو را متوقف و به پارکینگ منتقل می‌کنند.

عباس‌نژاد در پایان گفت: دو سامانه تلفنی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ آماده دریافت گزارش‌های مردمی از وقوع تخلف‌های احتمالی در زمینه‌هایی مانند قاچاق چوب، قطع درختان، تخریب طبیعت و… است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو + 11 =