کد خبر : 257321
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
-

سمینار تخصصی”معرفی نوروز ایرانی” در ژاپن برگزار شد

سمینار تخصصی”معرفی نوروز ایرانی” در ژاپن برگزار شد

از سوی رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن و در ادامه برگزاری ویژه برنامه‌های نوروزی در این کشور، وبینار تخصصی با عنوان “معرفی نوروز ایرانی” روز شنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۰با حضور بیش از ۹۰نفر از علاقه‌مندان و فرهنگ دوستان ژاپنی برگزار شد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن در ابتدای این برنامه مجازی، دیوسالار ضمن برشمردن جایگاه این مناسبت بزرگ، باستانی و سنتی گفت: نوروز با بیش از ۳ هزار سال سابقه تاریخی و فرهنگی، دارای جایگاه منحصر به فرد و مهم نه در ایران که در بسیاری از کشورهای دیگر می باشد و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز فرهنگ صلح و پیوند دیرینه با طبیعت در سال ۲۰۱۰ در تقویم رسمی این سازمان به ثبت رسیده است.
رایزن فرهنگی سفارت ایران در ژاپن، تقارن این ایام در بهترین زمان و فصل و همزمان با روز اعتدال بهاری در ژاپن هم اشاره کرد و افزود: دو فرهنگ بزرگ ایران و ژاپن در شرق و غرب آسیا دارای اشتراکات فرهنگی قابل توجه با سابقه دیرینه ای از تعاملات و همکاری ها هستند و نوروز در فصل بهار، نو شدن طبیعت و آغاز شکوفه ها همزمان با روز اعتدال بهاری و شکوفا شدن بهار در ژاپن که جزء تعطیلات رسمی در این کشور می باشد نیز بسیار مهم و قابل توجه است.
در ادامه این نشست، خانم شوری سوزوکی استاد دانشگاه و ایران شناس برجسته ژاپنی با تخصص شعر و ادبیات معاصر و مدرن ایران در سخنانی به تشریح موضوعات مرتبط با فرهنگ و آئین سنتی نوروز پرداخت و گفت: در این نشست علاوه بر معرفی نوروز به برخی اشعار در این زمینه نیز خواهم پرداخت. نوروز عید بهار است که بیش از ۳ هزار سال سابقه تاریخی دارد و در ساعت تحویل سال، کره زمین به اعتدال بهاری می رسد و سال جدید تحویل می شود.
وی افزود: نوروز در سال ۲۰۰۹ در یونسکو به عنوان میراث فرهنگی ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ در سازمان ملل به عنوان روز بین المللی نوروز تصویب گردید و این عید نه تنها در ایران بلکه در برخی کشورهای دیگر مانند افغانستان، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و … نیز گرامی داشته می شود و موضوعات متنوع و مهمی مانند چهارشنبه سوری، سفره هفت سین، سیزده بدر، دورهمی، عیدی دادن و … با این عید که برای ایرانیان آغاز امید و شکوفائی است همراه می باشد.
شوری سوزوکی در ادامه به مهمترین بخش های این عید سنتی، تشریح موضوعات مرتبط، آداب و رسوم این آئین سنتی و … پرداخت و اشعار مختلفی نیز از شاعران ایرانی ارائه و تشریح کرد.
برگزاری سمینار مجازی ” معرفی نوروز”، اجرای کنسرت کتاب قلبی بزرگ تر از جهان به زبان ژاپنی اثر عرفان نظر آهاری، برپایی جشنوراه موسیقی سنتی ایرانی در سالن شهرداری میناتوکو به صورت حضوری و مجازی، تهیه نمایشگاه مجازی تصاویر ایران، انتشار ویژه نامه نشریه تخصصی “ایران” به زبان ژاپنی با موضوع “موسیقی ایرانی”، پیام تبریک نوروزی اساتید و فارسی آموزان رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن و دانشگاه مطالعات خارجی توکیو نیز از دیگر ویژه برنامه های نورورزی ۱۴۰۰ رایزنی فرهنگی است.
در این برنامه دکتر احسان جوانمردی نیز به تشریح برخی از موضوعات مرتبط و معرفی نشریات رایزنی فرهنگی پرداخت و در بخش های مختلف برنامه هم نماهنگ های متنوعی همچون قطعه موسیقی خاک مهر آئین، پیام تبریک نوروزی فارسی آموزان و … پخش گردید و در پایان نیز به سئوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =