کد خبر : 257072
تاریخ انتشار : شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۳۰
-

بایدن محدودیت حق رای در جورجیا را “قساوت” دانست

بایدن محدودیت حق رای در جورجیا را “قساوت” دانست

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا قانون تازه انتخاباتی در ایالت جورجیا را به سیاست‌های نژادپرستانه قرن بیستم جنوب آمریکا تشبیه کرده است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، این قانون محدودیت‌هایی را برای شرکت در انتخابات تعیین کرده است که رییس جمهوری آمریکا می‌گوید عمدتا آفریقایی تبارهای جورجیا را هدف گرفته است.

بایدن در واکنشی تند این قانون را منسوب به “جیم کروی قرن بیست و یکم” و “حمله‌ای گستاخانه به قانون اساسی آمریکا” خواند. رییس جمهوری آمریکا گفته است وزارت دادگستری این کشور در حال بررسی موضوع است.

جو بایدن اولین نامزد حزب دموکرات در ده دهه گذشته است که توانسته در انتخابات ریاست جمهوری در ایالت جورجیا پیروز شود. عمده ادعاهای دونالد ترامپ درباره تقلب انتخاباتی بر همین ایالت متمرکز بود.

در بیانیه‌ای که روز جمعه از طرف کاخ سفید منتشر شد، بایدن گفته است: بازشماری بعد از بازشماری و دادگاه بعد از دادگاه حاصل انتخابات در ایالات جورجیا را تایید کرده و آن را پروسه دموکراتیکی آزاد منصفانه و ایمن خوانده است.

بایدن در این بیانیه قانون تازه را جیم کروی قرن بیست و یکم خوانده است.

نام جیم کرو به قوانینی ارجاع دارد که جدایی نژادی را در قرن نوزده و بیستم در جنوب آمریکا را اعمال می‌کرد. قانون تازه شرایط تازه‌ای را برای رای‌دهی غیابی تعیین کرده و استفاده از صندوق‌های رای سیار را محدود می‌کند.

این قانون توزیع آب و غذا میان رای‌دهندگانی که در صف ایستاده‌اند را مصداق عمل مجرمانه دانسته است.

در بیانیه بایدن آمده است: “جمهوری‌خواهان ایالت جورجیا به جای این که پیروزی مردم این ایالت را در رسیدن به آنچه خواسته‌اند جشن بگیرند به سرعت سراغ قانونی غیرآمریکایی رفته‌اند تا حق رای مردم را بگیرند.”

بایدن افزوده است “این قانون مانند قوانین بسیار دیگری که جمهوری‌خواهان در کنگره‌های ایالتی به دنبال آن هستند حمله‌ای گستاخانه به وجدان و قانون اساسی است.”

دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق آمریکا بارها مقام‌های ایالت جورجیا را تحت فشار گذاشت تا درباره ادعاهای تقلب انتخاباتی در این ایالت تحقیق کنند.

در ماه ژانویه دموکرات‌ها کنترل سنا را در دست گرفتند و جمهوری‌خواهان جورجیا دو رقابت را باختند. با وجود این پیروزی‌ها، دولت ایالت جورجیا و فرمانداری آن کماکان در دست جمهوری‌خواهان است.

روز پنجشنبه جمهوری‌خواهان این ایالت طرح سلامت انتخاباتی را به صحن آوردند که ظرف چند ساعت در هر دو بخش کنگره ایالتی که در کنترل جمهوری‌خواهان است، تصویب شد.

پیشتر در روز جمعه یک نماینده ایالتی دموکرات در جورجیا به دلیل اعتراض به این قانون بازداشت شد. خانم پارک کنون روز جمعه هنگام امضای این قانون توسط فرماندار بر در اتاق او می‌کوبید که نیروهای امنیتی به او دستبند زدند و او را از کنگره خارج کردند.

براساس حکم بازداشت صادر شده برای کنون، “او آگاهانه و عامدانه و علی‌رغم هشدارهای مرتب به در زدن ادامه داده و پای افسری که او را دستگیر کرده با پاشنه‌اش لگد کرده است.” در صفحه فیس‌بوک این نماینده مجلس جورجیا آمده او حاضر نیست زمانی که حق رای مردم نقض می‌شود ساکت بماند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 + 19 =