کد خبر : 257109
تاریخ انتشار : شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
-

سوئز به داد بازار نفت رسید

سوئز به داد بازار نفت رسید

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر مسدود ماندن کانال سوئز توسط یک کشتی کانتینری و نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن عرضه نفت و فرآورده های نفتی در هفته های پیش رو، بیش از چهار درصد افزایش یافت.

به گزارش عصرقائم، بهای معاملات نفت برنت دو دلار و ۶۲ سنت معادل ۴.۲ درصد افزایش یافت و در ۶۴ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت روز پنج شنبه ۳.۸ درصد سقوط کرده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا دو دلار و ۴۱ سنت معادل ۴.۱ درصد افزایش یافت و در ۶۰ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه بسته شد. وست تگزاس اینترمدیت روز پنج شنبه ۴.۳ درصد ریزش کرده بود.

برای کل هفته نفت برنت ۰.۱ درصد رشد کرد اما شاخص نفت آمریکا ۰.۷ درصد کاهش داشت که سومین افت هفتگی متوالی بود.

معاملات نفت هفته گذشته که معامله گران به ارزیابی تاثیر احتمالی مسدود شدن کانال سوئز و تاثیر قرنطینه های جدید پرداختند، پرنوسان بود.

پائولا رودریگز ماسیو، نایب رییس بازارهای نفت شرکت ریستاد انرژی در این باره گفت: بازار روز جمعه پس از این که معامله گران به این نتیجه رسیدند که مسدود شدن کانال سوئز برخلاف تصورات قبلی، تاثیر قابل ملاحظه ای روی جریان نفت و تحویل محموله‌های نفتی خواهد گذاشت، روند صعودی در پیش گرفت.

مقامات کانال سوئز پس از شکست اقدامات اولیه، تلاشها برای آزاد کردن کشتی کانتینری غول پیکر اورگرین را روز جمعه مضاعف کردند با این حال تلاشها برای آزاد کردن این کشتی به دلیل شرایط جوی ناپایدار ممکن است هفته ها زمان ببرد.

طبق آمار شرکت کپلر، از ۳۹.۲ میلیون بشکه در روز تجارت نفت دریابرد در سال ۲۰۲۰، حدود ۱.۷۴ میلیون بشکه در روز از طریق کانال سوئز انجام گرفت. همچنین ۱.۵۴ میلیون بشکه در روز فرآورده‌های نفتی هم از طریق این کانال حمل شدند که معادل حدود ۹ درصد از تجارت جهانی فرآورده های نفتی دریابرد بود.

کپلر اعلام کرد تا روز جمعه ۱۰ کشتی حامل ۱۰ میلیون بشکه نفت در مبادی ورودی کانال منتظر بودند.

نرخهای کرایه نفتکشها تحت تاثیر مسدود شدن کانال سوئز هفته گذشته دو برابر شد و کشتیهای متعددی تغییر مسیر دادند.

عامل دیگری که از قیمتهای نفت در معاملات روز جمعه پشتیبانی کرد، افزایش تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه در پی حملات جدید به تاسیسات نفتی آرامکوی سعودی بود.

قیمتهای نفت همچنین تحت تاثیر انتظارات جدید برای ادامه محدودیت عرضه فعلی اوپک پلاس، پشتیبانی شدند.

بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس اعلام کرد انتظار دارد اوپک پلاس در نشست اول آوریل خود تصمیم بگیرد تولید نفت خود را در ماه مه تغییر ندهد اما همچنان پیش بینی می کند تولید این گروه تا سپتامبر ۳.۴ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می کند.

در آستانه نشست وزیران اوپک پلاس، منابع آگاه اعلام کردند شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) کاهش عرضه نفت به مشتریان آسیایی در ژوئن را به ۱۰ تا ۱۵ درصد در مقایسه با پنج تا ۱۵ درصد در ماه مه افزایش داد.

بر اساس گزارش رویترز، در آمریکا، آمار شرکت بیکرهیوز نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت هفته گذشته شش حلقه افزایش یافت و به ۳۲۴ حلقه رسید.

در این بین، احتمال پیامدهای منفی پاندمی ویروس کرونا بر تقاضا برای نفت دوباره ظاهر شده است. موج سوم شیوع ویروس کرونا در آلمان به بدترین موج این بیماری تبدیل شده و موسسه روبرت کوخ آلمان اعلام کرده که آمار روزانه ۱۰۰ هزار مورد جدید ابتلا دور از ذهن نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده + 13 =