کد خبر : 257107
تاریخ انتشار : شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
-

رادیو فرهنگ در پی شادی و نشاط نوروزی است

رادیو فرهنگ در پی شادی و نشاط نوروزی است

رادیو فرهنگ در نوروز ۱۴۰۰، برنامه‌هایی با محوریت سبک زندگی و ریشه‌شناسی نوروز و آداب و رسوم نوروزی در شهرهای مختلف برای پخش در نظر گرفته است.

به گزارش عصرقائم، علیرضا حبیبی ـ مدیر شبکه رادیویی فرهنگ‌ ـ با بیان اینکه «راهبرد اصلی رادیو فرهنگ در نوروز ۱۴۰۰ ایجاد نشاط و امید است»، اظهار کرد: ایجاد بستری برای تبیین و ترویج آیین‌ها و هنرهای ایرانی و تاریخ تمدن ایران فرهنگی و اسلامی در این برهه از جمله راهبردهای رادیو فرهنگ در نوروز ۱۴۰۰ است و قصد داریم جلوه‌های بهار و نوروز را در این ایام برای مردم منتشر کنیم.

او با بیان اینکه «۳۱ عنوان محتوا و برنامه ویژه برای نوروز طراحی شده است»، ادامه داد: در همین راستا برنامه «هزاره ادب پارسی» در قالب یک مستند روایی با اجرای بهروز رضوی از اول فروردین به مدت ۱۵ شب به جایگاه نوروز در شعر و ادب فارسی می‌پردازد. همچنین «نغمه‌های بهاری» با موضوع پخش نغمه‌های دلنشین نوروزی و بهاری و برنامه «بهار جانان» با موضوع تحول در انسان‌ها با شروع سال جدید از دیگر برنامه‌های رادیو فرهنگ در نوروز است.

حبیبی خاطرنشان کرد: به طور کلی رادیو فرهنگ به اوقات فراغت با چاشنی هنر و فرهنگ توجه دارد و بر همین اساس برنامه‌هایی که در طول سال پخش می‌شود با کمی تغییر در مضمون و موضوع در ایام نوروز نیز راهی آنتن می‌شود تا زمان فراغت را با آثار مکتوب، موسیقایی و هنرهای هفتگانه پر کند. در این میان برنامه‌های «ققنوس» از گروه فرهنگ و ادب، «هفت اقلیم» از گروه کتاب و برنامه و «چهار باغ» با ساختار مجله رادیویی و یک انجمن ادبی از جمله ویژه‌برنامه‌هایی است که می‌توان به آنها اشاره کرد.

مدیر رادیو فرهنگ گفت: «نغمه‌های بهاری»، «بهارنشین»، «بهار جان»، «نوروزنامه» و «سعدی نامه»، «بهار نو» و «آنچه خود داشت» نیز از برنامه‌هایی هستند که گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ برای نوروز تدارک دیده و درحال پخش است.

او به ویژه‌برنامه ۱۲ فروردین ماه (روز جمهوری اسلامی) نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر ویژه‌برنامه‌های روز جوان و میلاد حضرت علی اکبر (ع) و همچنین نیمه شعبان، در روز جمهوری اسلامی نیز برنامه «روز سرنوشت» تدارک دیده شده است.

مدیر رادیو فرهنگ خاطرنشان کرد: همچنین امسال برای اولین بار با همکاری نهادها و موسسه‌های مختلف «جایزه جهانی نوروز» را پیش‌بینی کردیم که بخش تولیدات رسانه‌ای نوروز نیز در آن تعریف شده است و رادیو فرهنگ مسئولیت این حوزه را برعهده دارد. بر این اساس، تفاهم‌نامه‌ای با موسسه اکو و دبیرخانه «جایزه جهانی نوروز» منعقد شده است تا بتوانیم برنامه‌ای با عنوان «سرزمین نوروز» طراحی کنیم. این برنامه ویژه دوستداران حوزه تمدنی نوروز است. «سرزمین نوروز» با حضور سفرا و رایزن‌های فرهنگی کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، عراق، ترکیه، هند، پاکستان و…که در گذشته جزو ایران بزرگ قدیم یا فارسی زبان بودند و نوروز در سرزمینشان هنوز جاری است، تولید و پخش می‌شود. این برنامه نیز هر روز ساعت ۱۵ پخش می‌شود.

او تصریح کرد: اسماعیل آذر، چهره ماندگار حوزه ادبیات نیز برنامه «حریر سخن» را در عید نوروز ۱۴۰۰ نیز روی آنتن برده است. توجه این برنامه بیشتر به حوزه مشاعره نوروزی و بهاری است. «پرده عشاق» نیز نقالی و قوالی نوروزی را به همت پرده‌خوانان پخش می‌کند. «گل و مرغ» دیگر برنامه رادیو فرهنگ در ایام نوروز است که به جایگاه پرندگان و گل‌ها در فرهنگ مردم ایران می‌پردازد.

حبیبی در پایان گفت: هدف ما صرفا سرگرمی نیست بلکه در کنار نشاط و امید پرداختن به حوزه دانایی در دستور کار ما قرار دارد.

همچنین میثم کطائیان، مدیر پخش و نظارت شبکه رادیویی فرهنگ درباره ویژه‌برنامه‌های این شبکه در نوروز، گفت: «نوروزنامه» یکی از برنامه‌هایی است که با حال و هوای نوروزی از ساعت ۱۲:۳۰ و با محوریت خاطره‌گویی از عیدهای نوروز گذشته و آداب و رسوم نوروزی در قالب نمایش و به مدت ۵ دقیقه پخش می‌شود؛ نویسندگی این برنامه را آنا فرزین انجام داده و شیرین سپه‌راد و آرمان غفاریان بازیگران آن هستند.

او ادامه داد: این برنامه که با موسیقی‌هایی شاد روی آنتن می‌رود، به سنت‌ها، باورها و آداب و رسوم نوروزی با عناوینی چون سبزی پلو ماهی شب عید، خانه تکانی دل‌ها، تخم‌مرغ‌ رنگی رویاها، آجیل عید، سمنوپزون، سیزده بدر و خریدها شب عید پخش می‌شود.

مدیرپخش و نظارت شبکه رادیویی فرهنگ از پخش بسته‌های صوتی با محوریت سبک زندگی در برنامه «چهارباغ» که هر شب به مدت ۹۰ دقیقه ساعت ۱۲ شب به صورت زنده از شبکه فرهنگ پخش می‌شود خبر داد و گفت: برنامه «چهارباغ» گشت و گذاری در گلستان شعر و ادب و موسیقی دارد. این بخش به سبک زندگی و چگونگی زیست امروز با رویکرد سفر به گذشته می‌پردازد و به شکل برگ‌هایی از مجله‌ای رادیویی در قالب نمایش‌های پنج دقیقه‌ای، به بازی‌های مرسوم در گذشته و استفاده مناسب از فضای مجازی و … می‌پردازد.

کطائیان گفت: برنامه «نوروز در گذر زمان» نیز ساعت ۷:۴۵ هر روز به موضوع نوروز از گذشته تا امروز می‌پردازد. در این برنامه علاوه بر توضیح درباره تاریخچه و ریشه‌های نوروز، به آداب و رسوم و آیین‌های نوروزی و فصل نو در شهرها و استان‌های مختلف کشور و برنامه‌هایی همچون شاهنامه‌خوانی و نقالی‌ها و … اشاره می‌شود. فاطمه ترسا گوینده و تهیه‌کننده این برنامه است.

مدیر پخش و نظارت رادیو فرهنگ با بیان اینکه برنامه «ایران، جغرافیای مهربانی» نیز در نوروز همچنان در فواصل برنامه‌ها پخش می‌شود، اظهار کرد: این برنامه از سال گذشته در راستای منویات مقام معظم رهبری و لبیک به کمک مومنانه آغاز شد و در اسفندماه نیز نخستین جشنواره ملی آن با تقدیر از ۳۰ نیکوکار اثر گذار در کشور و اهدای نشان نیکوکاری به آنها در سبزوار برگزار شد؛ این برنامه با محتوای فرهنگی ـ اجتماعی، از مسؤلیت‌های فردی و اجتماعی در رفع موانع و مشکلات شهروندی می‌گوید و با ارائه راهکارهایی مناسب از سوی کارشناسان و جامعه‌شناسان متعهد و دلسوز، به فرهنگ‌سازی جامعه در راستای بهبود کیفیت زندگی می‌پردازد. همچنین معرفی خیریه‌ها و گروه‌های جهادی و پیگیری مشکلات مناطق مخالف از جمله اهداف و بخش‌های مهم در این برنامه است.

رادیو فرهنگ در نوروز ۱۴۰۰ بخش از برنامه‌های خود را به معرفی موسیقی بهاری، کتاب‌های نوروزی و آیین‌ها و رسوم عیدانه در فرهنگ عامه و نگاهی به نوروز در کشورها و اقوام اختصاص داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده + 18 =