کد خبر : 256963
تاریخ انتشار : جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
-

بررسی عملکرد مس رفسنجان در سال۹۹

بررسی عملکرد مس رفسنجان در سال۹۹

مس رفسنجان در اولین سال حضورش خیلی خوب با شرایط و فضای لیگ برتر هماهنگ شد.

به گزارش عصرقائم، شاگردان محمد ربیعی با عنوان قهرمانی لیگ دسته اول جواز حضور در سطح اول را به دست آوردند. البته ربیعی بارها اعلام کرده که پروژه سه ساله را طی یک سال به سرانجام رسانده و فوتبال ایران باید به این تیم احترام بگذارد. ربیعی سوای تمام کارهای فنی که در مس انجام داده، شخصیت مستقلی برای این تیم ساخته و به تک تک اعضای مجموعه تزریق کرده است.

مس رفسنجان هم مانند تمام تیم‌های لیگ یکی برای حضور بهتر در لیگ برتر دست به تغییر و تحولات مهره‌ای زد. به گفته محمد ربیعی او تلاش کرد تا فضای لیگ یکی را از این تیم دور و شخصیت لیگ برتری را در آن پیاده کند. مسی‌ها با دو برد خیلی خوب مقابل پرسپولیس و پیکان آماده حضور در بازی‌های لیگ بیستم شدند اما با اینحال کار ربیعی و شاگردانش با سختی‌های زیاد شروع شد.

تیم رفسنجانی لیگ برتر در گام اول به استقلال در آزادی باخت. دربازی بعدی اولین دربی فصل برگزار شد. مس و گل‌گهر در دربی کرمان به مصاف هم رفتند. نام این دربی امسال بیشتر از دربی‌های دیگر به گوش خورد و به این ترتیب شاید در آینده جایگاه ویژه‌ای در فوتیال ایران به دست بیاورد.

دربی کرمانی با حاشیه انجام شد. گل‌گهر حاضر نبود که با تیم میزبان در یک هتل باشد و با توجه به اینکه شهر کوچک رفسنجان تنها یک هتل مناسب برای میزبانی دارد این مساله باعث بروز اختلافاتی شد. در نهایت مس رفسنجان برای اردوی پیش از بازی به کرمان رفت و گل‌گهر در خانه مس اردو زد. البته مشابه همین ماجرا بعدا برای صنعت نفت آبادان نیز اتفاق افتاد اما این بار تیم مهمان مجبور به برپایی اردو در کرمان شد. مدیر تیم مس در مورد این مساله عنوان کرد مجموعه صنعت نفت تنها ۲روز قبل از مسابقه اقدام به رزرو هتل کرده و این هتل چون بخش خصوصی است نمی‌توانسته در این مدت کم شرایط میزبانی را فراهم کند.

به هرحال مس نتیجه دربی را هم واگذار کرد. در بازی بعدی به نوعی دربی تازه‌واردها را شاهد بودیم که مس و آلومینیوم اولین امتیاز لیگ برتری را در مصاف با هم تقسیم کردند. اما دامنه گل نزدن شاگردان ربیعی به این بازی ختم نشد. باخت یک بر صفر مقابل تراکتور و تساوی بدون گل در خانه سایپا حسرت گل نزدن را تا هفته پنجم برای این تیم نگه داشت.

در آستانه بازی ششم مقابل نفت مسجد سلیمان مجتبی سرآسیایی سرمربی اسبق شهرخودرو که مدتی هم در گل‌گهر فصل گذشته کار کرد، به نیمکت مس رفسنجان اضافه شد. شاگردان ربیعی اولین برد فصل را با پیروزی خانگی مقابل نفت مسجد سلیمان به دست آوردند. پس از آن نساجی را هم در قائمشهر شکست دادند تا با سه کلین شیت پی‌درپی به مصاف سپاهان بروند.

آشفتگی برنامه سازمان لیگ به دلیل تعویق بازی‌های پرسپولیس در این هفته خودش را به خوبی نشان داد. مس رفسنجان از سازمان لیگ درخواست داشت با توجه به اینکه هم سپاهان و هم مس بعد از این دیدار مسابقه دیگری ندارند، بازی یک روز دیرتر برگزار شود تا دو تیم شرایط بهتری داشته باشند اما سازمان لیگ به هر ترتیب صلاح دید که با این درخواست موافقت نکند!

یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های نیم‌فصل اول در روز دوم دی برگزار شد. مس در دقیقه۷ به گل رسید و حتی برنده به رختکن رفت. آن‌ها در دقیقه ۳۰ نیز یکبار دیگر به گل رسیدند. پاس روی به عقب نژادمهدی می‌رفت که دروازه خودی را باز کند اما پیام نیازمند با جسارت این توپ را با دست دفع کرد تا شانسی را برای بسته نگه داشتن دروازه تیمش بخرد. ضربه آزاد غیرمستقیم درون محوطه جریمه سپاهان در نهایت وارد دروازه شد اما داور در مشورت با کمک‌هایش این گل را مردود اعلام کرد. این شایعه به سرعت ساخته شد که مدیرعامل سپاهان در جایگاه ویژه دستور مردود شدن گل را داده اما موضوع خیلی ساده‌تر از این است.

پیش از باز شدن دروازه سپاهان، توپ به دست بازیکن مس خورده بود و طبق قوانین جدید فیفا هر برخورد توپ با دست برای بازیکن مهاجم در محوطه جریمه حریف، خطای هند است. داور این برخورد را ندیده بود اما کمک‌هایش به او اطلاع دادند و گل مردود شد. سپاهان هم در دقیقه ۵+۴۵ بازی را به تساوی کشاند و در نیمه دوم هم یک گل دیگر زد تا سه امتیاز را از شهر مس استخراج کند.

سپاهان روز خیلی سختی را مقابل مس رفسنجان پشت سرگذاشت. آزار دادن سپاهان مدعی به نظر نقطه عطفی برای شاگردان ربیعی بود و سطح خود باوری آن‌ها بالا رفت. از فولاد در اهواز یک امتیاز گرفتند، ماشین سازی را در خانه بردند، در زمین پیکان سه امتیاز کسب کردند، در مصاف با نفت آبادان این تیم را متوقف کردند و در مشهد هم پنجمین پیروزی را ثبت کردند. به این ترتیب با ۵ هفته شکست ناپذیری به مصاف نایب قهرمان آسیا رفت اما در نهایت مغلوب تجربه این تیم شد.

شاگردان ربیعی در آخرین بازی نیم‌فصل به مصاف ذوب‌آهن بحران زده که رحمان رضایی را برکنار و میلیچ کرچیچ را به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت نشانده بود رفتند و با ثبت برد ۳ بر یک، نیمه اول لیگ را تمام کردند.

کار آن‌ها در نیم‌فصل دو با متوقف کردن استقلال شروع شد. گل‌گهر را هم در سیرجان متوقف کردند تا دو باخت نیم‌فصل اول تبدیل به دو امتیاز در نیمه دوم لیگ شود. البته تکرار دربی کرمان در لیگ برتر بازهم قبل از بازی حواشی را به همراه داشت.

هیات فوتبال شهرسیرجان در پستی اینستاگرامی به انتقاد از مبلغ قرارداد مهدی کیانی پرداخت و در این پست تمامی بازیکنان مس را هم برچسب زد! این مساله اعتراض شدید رفسنجانی‌ها را در پی داشت. محمدربیعی در نشست خبری قبل از بازی حاضر نشد و علیزاده هم اعلام کرد ما قرارداد نجومی نداریم و این کار یک شیطنت برای به هم زدن آرامش تیم ما قبل از دربی بوده که البته فکر نمی‌کنم از جانب باشگاه گل‌گهر باشد. هیات فوتبال سیرجان هم بابت این اتفاق رسما عذرخواهی کرد و آن را اقدامی تاسف بار از جانب مدیر صفحه دانست.

دیدار مس رفسنجان وسپاهان را می‌توان یکی از تکراری‌ترین بازی‌های این فصل و البته جذاب‌ترین آن‌ها دانست. علاوه بر دیدار رفت، ایندو تیم پیش از قرعه کشی جام حذفی یک بازی دوستانه را نیز در نقش جهان برگزار کردند که با برتری شاگردان نویدکیا همراه بود. قرعه کشی جام حذفی مشخص کرد ایندو تیم باید باز هم در نقش جهان به مصاف هم بروند. به جرات زیباترین و جذابترین بازی مرحله یک شانزدهم نهایی برگزار شد و در در یک ماراتن ۱۲۰دقیقه‌ای بازهم سپاهان با سختی هرچه تمام‌تر موفق به پیروزی مقابل حریفی شد که اکنون همه از چغر بودن آن صحبت می‌کنند.

گئورگی ولسیانی مدافع گرجستانی سپاهان در دقیقه۱۲۰ اجازه نداد بازی مقابل حریفی که در دقیقه۱۱۰، ۱۰نفره شده بود به ضیافت پنالتی‌ها کشیده شود اما بسیاری از کارشناسان معتقدند عادلانه این بود که برنده در ضربات پنالتی مشخص شود. نقش مهدی کیانی را در این مسابقه نباید نایده گرفت. او که یک نیم‌فصل از سپاهان به صورت تلویحی کنار گذاشته شده بود، در دقیقه ۴+۹۰ با ضربه‌ای دقیق و مهارنشدنی از پشت محوطه، دروازه حریف را باز کرد تا مانع برد ۹۰دقیقه‌ای تیم سابقش شود.

با بالا رفتن سطح توقعات از مس رفسنجان، علی علیزاده معاون فنی باشگاه اعلام کرد هدف‌گذاری ما در فصل اول حفظ سهمیه لیگ برتری، در فصل دوم کسب رتبه تک رقمی و در فصل سوم حضور بین ۶ تیم و کورس سهمیه آسیایی است.

مس رفسنجان در آخرین بازی سال نیز درخانه به مصاف آلومینیوم منصوریان رفت و با یک گل زودهنگام در دقیقه۳ نتیجه را واگذار کرد. یک اشتباه عجیب و واقعا غریب از داور مسابقه یک پنالتی را مس گرفت تا ربیعی در آخرین نشست خبری سال۹۹ حرف‌های جدیدی را مطرح کند. ارسال بلند کیانی در بدبینانه‌ترین حالت روی خط جلویی محوطه جریمه آلومینیوم با مهار دست بازیکن این تیم (مشابه حرکت مهدی شیری در فینال لیگ قهرمانان آسیا) به بازیکن خودی در محوطه جریمه نرسید اما داور خطای هند را در کناره‌ی محوطه جریمه اعلام کرد!

به همین خاطر سرمربی مس رفسنجان که خیلی اهل اعتراض به داوری‌ها نیست، پس از بازی گفت فرصت‌های زیادی را در طول مسابقات به خاطر اشتباهات داوری از دست دادیم، اهل انتقاد از داوری نیستیم اما شاید باید ما هم در مورد داوری‌ها صحبت کنیم که با دقت بیشتری برایمان سوت بزنند! همچنین ربیعی ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر مشکل نبود چمن طبیعی در رفسنجان حل شود چون بازی و تمرین روی چمن مصنوعی ورزشگاه خانگی تیم، باعث خستگی بیشتر بازیکنان می‌شود.

اکنون مس رفسنجان که در ابتدای فصل انتظار می‌رفت شرایطی مشابه گل‌گهر را در فصل اول تجربه کند و وارد جنگ بقا شود، بین ۸ تیم بالایی است و تنها ۲ امتیاز با پله چهارم فاصله دارد. یعنی به هدفگذاری باشگاه برای سال سوم بسیار نزدیک شده و به این ترتیب نمی‌توان از هوادارانش انتظار داشت که سطح انتظارشان را پایین بیاورند.

این تیم در سال اول آنقدر شخصیت پیدا کرده که بازیکنان اسم و رسم داری مانند مهدی کیانی و محمد انصاری پیراهن آن را بر تن می‌کنند و حالا باید دید تلاش‌های کادرفنی و بازیکنان در کنار مدیریت باشگاه چه دستاوردی را برایشان در سال۱۴۰۰ رقم می‌زند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × یک =