کد خبر : 256830
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۳۵
-

نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چیست؟

نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چیست؟

جوانان ایرانی امروز بدون شک به الگوسازی مدبرانه، با برنامه ‏ریزی و بر اساس تعالیم والای اسلامی نیاز دارند تا جامعه جوان و پویای کشور بتواند تهاجم کشور دشمنان اسلام و انقلاب را به سلامت پشت سر بگذارد.

به گزارش عصرقائم، رشد و پویایی جامعه با الگوگیری از نخبگان بشری مسئله‌ای است که در تمام فرهنگ‌ها و ملت‌ها دیده می‌شود. دین مبین اسلام نیز به‌عنوان آخرین دین آسمانی و تکمیل‌کننده پازل مأموریت انبیای الهی و با جلوداری پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)  افرادی را در مکتب خود پرورش داد که تبدیل به الگوهایی درخشان نه‌تنها در عالم اسلام بلکه در پهنه عالم و در تمام ارکان و اصناف بشری شدند. بین این نخبگانِ معرفتی و علمی، نام بزرگواری همچون حضرت علی اکبر(ع) می‌درخشد.

معرفت به خداوند و هادیان زمانه به‌عنوان بایسته‌های یک فرد متدین، کنار ویژگی‌هایی مثل کرامت نفس، حُسن خُلق، شجاعت و بصیرت از علی اکبر(ع) چهره‌ای ساخت که نامش را تا ابد در صف برترین شیعیان و سربازان حریم اهل‌بیت(ع) ثبت کرد تا الگویی برای مجاهدان راه خدا و آزادگان عالم باشد.

«‌جوانان»؛ این واژه‌ای که شاید بتوان گفت در معادلات سیاسی و اجتماعی این روزهای کشور و حتی خانواده‌ها مورد بی مهری و غفلت قرار گرفته است. کسانی که باید آینده این سرزمین را رقم بزنند و کودکان و نوجوانانی که نسل جوان بعدی کشور را تشکیل خواهند داد اما به نظر می‌رسد دستگاه‌های متولی و جامعه، در نشان دادن مسیر درست و حمایت از آنها چندان موفق نبوده است.

این را می‌توان از حال و روز این ایام فضای مجازی و تأثیر آن بر روی نسل جدید کشور فهمید. حال و روزی که می‌توان گفت حتی صدای رهبر معظم انقلاب را نیز درآورده و ایشان طی سخنان اخیر خود، بر لزوم فعالیت مؤثر جوانان در این فضا و حضور در جبهه‌های جنگ نرم تاکید کردند.

چالشی به نام نبود الگو و مسیری مناسب برای نسل جوان و نوجوان در کشور که کمبود آن توجه بیش از اندازه و پیروی این نسل از الگوهای نامناسب بومی یا غیر بومی را به دنبال دارد. این نبود الگو نیز شاخه دیگری از کم کاری جامعه، دولت‌ها و خانواده‌ها در معرفی مسیر درست به جوانان است.

ما جوانان به دنبال الگویی هستیم که نخست هم‏سن و سالمان باشد و همانند ما در توفان جوانی بوده و در نشیب و فراز حوادث حضور داشته باشد. معصوم نباشد؛ زیرا با ما فرق خواهد کرد و در بحرانهای اجتماعی سیاسی و حتی اقتصادی درگیر شده باشد تا به ‏خوبی او را همانند خود بدانیم و از شیوه زندگانی، روش برخورد او با دیگران، چگونگی سخن گفتن، شهامت، شجاعت، دلیرمردی و بی‏باکی وی برای خود سرمشق بگیریم و او را نمونه‏ای تمام عیار برای‏ امروز و فردای زندگی خود بدانیم.

آنچه از کلیات بیانیه «گام دوم انقلاب» مشخص است، بخش اعظم بار دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی بر دوش جوانان است و آن‌ها هستند که باید شانه زیر بار مسئولیت در میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین، اخلاق و معنویت و عدالت داده و انقلاب را به آرمان‌های خود نزدیک کنند.
از همین رو درک و فهم آنچه که در این بیانیه از جوانان خواسته شده و سپس تأمل بر آن‌ها و تلاش برای طراحی راهبرد، رویکرد و تکنیک برای تک تک وظایف بسیار مهم است.
از سوی دیگر در طول این بیانیه چهره‌ای از «جوان طراز گام دوم انقلاب» به تصویر کشیده شده که شناخت این چهره و کوشش برای دست یافتن به ویژگی‌ها و خصایص آن، برای پیمودن گام دوم الزامی به نظر می‌رسد.

جوانان با بصیرت کامل به وعده و وعیدهای غرب توجهی ندارند

یک جوان مازندرانی در این زمینه گفت: جوان ایرانی بزرگ‏ترین سرمایه انسانی است و جایگاه او اوج قله‌های مرتفع جهان است.

حسین توحیدی اظهار کرد: جوانی بهترین فرصت برای تلاش و کوشش در جهت رسیدن به آرمان‌هایی بوده که حیات و نجات بشر به آن وابسته است.

وی تصریح کرد: جوانان باید سعی کنند این انرژی مضاعف را که خداوند به آنها ارزانی داشته است، در جهت پیشرفت هزینه کنند و آن را با بی‌برنامگی به بطالت صرف نکنند.

این جوان مازندرانی گفت: معنویت همچون عنصری در آرامش جوانان نقش مثبت داشته و توانسته است آنان را در مسیر پیشرفت و ترقی قرار دهد.

توحیدی افزود: از آنجا که هدف تیر دشمن جوانان ماست، لازم است جوانان با بصیرت کامل و توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری به وعده و وعیدهای غرب توجهی نکنند و تمام هم و غم خود را صرف آبادانی کشور کنند.

وی گفت: جوانی نعمتی است که خداوند برای مدت کوتاهی در انسان‌ها به ودیعه نهاده است، بنابراین قدر آن را بدانیم و در راه درست قدم برداریم.

*شکوفایی علمی و جوان گرایی از نکات مهم گام دوم انقلاب
کارشناس مسائل مذهبی نیز با اشاره به اینکه معنویت عامل موفقیت جوانان است و در آرامش آنها نقش به‏ سزایی دارد افزود: آنچنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند، امیدشان برای پیمودن دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی به جوانان است. از همین رو درک وظایف محوله به جوانان و ویژگی‌های جوان طراز گام دوم انقلاب بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام محمد بهرامی تصریح کرد: جوان در دین اسلام از جایگاه رفیعی برخوردار بوده و در کشور جمهوری اسلامی ایران، مقام جوانان بسیار رفیع است.

وی به سخن امام علی (ع) اشاره کرد و افزود: همانا دل جوان مانند زمینی خالی است که هر چه در آن افکنده شود، آن را می‌پذیرد.

این استاد دانشگاه گفت: جوانان در هشت سال دفاع مقدس و بعد از جنگ در امر سازندگی کشور و در زمینه علم و فناوری به جدیت تلاش کردند و ما مدیون جوانان کشورمان هستیم.

بهرامی افزود: استعدادهای فراوانی در وجود جوان نهفته است که اگر شکوفا شود، می‌تواند مفید باشد و برای شکوفا شدن استعدادهای جوانان آرامش و امنیت لازم و ضروری است.

وی تأکید کرد: اگر در گلزار شهدای شهرستان خود گذر کنید، درمی‌یابید که اکثر شهدا جوان بودند که با خون پاک خود درخت انقلاب اسلامی را آبیاری کردند و برای حفظ آن از جان خود گذشتند.

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: جوانان باید حضرت علی اکبر (ع) را الگوی خود قرار داده و با معارف دین اسلام بیشتر آشنا شوند تا راه حق که همان راه خداوند است، برای آنان روشن شود.

وی افزود: سعی دشمن بر این است از راه‌های مختلف به جوانان آسیب برساند و روح و جسم آنها را بیمار کند و آنان را از حرکت باز دارد.

بهرامی تأکید کرد: اگر جوان درست تربیت و هدایت نشود، می‌تواند برای خود و جامعه مشکلات زیادی به وجود آورد؛ در نتیجه همه مردم جامعه در تربیت جوانان نقش دارند و باید به وظیفه خود عمل کنند.

 وظایف مورد انتظار رهبر معظم انقلاب از جوانان در گام دوم انقلاب

وظایفی را که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر عهده جوانان گذاشته‌اند، می‌توان به صورت زیر برشمرد، البته قطعاً این موارد فقط بر عهده جوانان نیست و همه‌ی کنش‌گران انقلاب اسلامی در همه‌ سطوح بایستی برای تحقق آن‌ها تلاش کنند، اما مطابق آنچه که امام خامنه‌ای فرمودند چشم امید برای تحقق این موارد خصوصاً به جوانان است.

راندن ترس و ناامیدی و پرورش نهال امید به آینده در خود و دیگران (نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد)، جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ به مثابه‌ی الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی، نزدیک کردن انقلاب به آرمان بزرگ تمدن نوین اسلامی و طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)، صیانت و پاسداری از انقلاب و عظمت و هیبت الهی آن، تسلیم ناپذیری و جلوگیری از سلطه‌ی دوباره‌ی قلدران جهانی بر کشور، تلاش برای کاهش فاصله بین باید‌ها و واقعیت‌ها، تلاش برای بسط و استقرار عدالت علوی در کشور، رفع محرومیت‌ها و برطرف کردن شکاف‌های عمیق طبقاتی، شناخت صحیح گذشته و درس گرفتن از تجربه‌ها، بهره‌برداری از دستاورد‌های چهل ساله و شناسایی ظرفیت‌های مغفول و استفاده نشده‌ی طبیعی و انسانی (اعم از مادی و معنوی)، ایجاد جهش در پیشرفت‌های مادی و معنوی کشور، شکستن محاصره‌ی تبلیغاتی دشمن، جهاد علمی با احساس مسئولیت بیشتر نسبت به گام اول انقلاب، تلاش برای بسط اخلاق و معنویت در کشور با فعالیت در نهاد‌های اجتماعی، پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه برای مقابله با ترویج سبک زندگی غربی در ایران از وظایف مورد انتظار رهبر معظم انقلاب از جوانان در گام دوم انقلاب است.

مطابق بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی، ویژگی‌های «جوان طراز گام دوم انقلاب» که آماده بر عهده گرفتن مسئولیت و حرکت در مسیر دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است، باید مومن و انقلابی، دانا و کاردان، پرانگیزه و پرتلاش، مسئولیت‌پذیر، آماده عمل و تلاش جهادی، داوطلب و فداکار، دارای گردن برافراشته در مقابل دولت‌های متکبر و مستکبر، دارای همت، هشیاری، سرعت عمل و ابتکار، دارای نگاه و روحیه‌ی انقلابی، در میدان و پای کار، محقق و اندیشمند، اشتغال به آفرینش‌های علمی، فرهنگی، صنعتی و  امیدوار و خوش بین به آینده باشد.

به گزارش بلاغ، بدون تردید، همانطور که مقام معظم رهبری اشاره داشته‌اند جوانان پرشور و نشاط می‎توانند تاریخ یک کشور را بیمه کنند و موجب اقتدار و عزت سرزمین خود شوند.

امروز تهاجم فرهنگی به جنگ تبدیل شده و به شدت جوانان ما را تهدید می‎کند و این مسئله نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و جامع برای جوانان داشته تا جامعه جوان کشور را از این خطرات دور نگه دارد.

ضرورت ارائه الگوهای اسلامی به جوانان جامعه امروز بیش از گذشته احساس می‏شود؛ الگوسازی از حضرت علی اکبر(ع) به عنوان یک جوان اسلامی برای جوانان کشور می‎تواند در این راستا بسیار تاثیرگذار باشد.

امروز دشمن به خوبی دریافته است که ما جوانان با ویژگی‏ هایی ‏همانند آرمان‌خواهی، عدالت‏ طلبی، عشق به باورهای آسمانی و علاقه ‏به رهبران مذهبی، لشکرهایی به هم فشرده و آماده کارزاریم.

ایجاد تردید در باورها، تزریق فرهنگ بیگانه ‏با نمایش آداب و رسوم و شیوه ‏های زندگانی آنان، کوشش حساب شده‏ در کنار زدن چهره‏ های مورد علاقه مردم بویژه جوانان، پرورش روحیه ‏ذلت و خواری در بیگانه ساختن ما با الگوهای شایسته فرهنگ اسلامی ‏و ارائه الگوهای ساخته شده از آن سوی مرزها به عنوان معجزه ‏آفرینان خوشبختی و سعادت و رفاه را در دستور کار خود قرار داد تا بدین وسیله دست ‏یکایک ما را از دستان پرمحبت اسوه ‏های صداقت ‏پیشه و راستین درآورده و دل و دیده‌مان را از آموزه‏ های ناب‏ دینی تهی گرداند. غافل از آنکه نسیم سعادت بخش معارف الهی و سخنان قدسی پیشوایان محبوب ما، به سان کیمیایی گرانسنگ، دلهای‏ آگاه و بیدار همگان را از غبارها پاک ساخته، آینه‌گونه محل ‏پذیرش آفتاب هدایت می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه + پنج =