کد خبر : 256874
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
-

تلاش برای مدیریت شوری آب قره‌آغاج

تلاش برای مدیریت شوری آب قره‌آغاج

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز اعلام کرد که اقدامات هدفمندی برای مدیریت شوری آب رودخانه قره‌آغاج در محدوده کوهمره سرخی، در حال انجام است.

به گزارش عصرقائم، ذبیح الله سیروسی با اشاره به اهمیت شوری آب و خاک در تولید و اقتصاد محصولات کشاورزی، گفت: با توجه به مشکلات ناشی از شوری آب رودخانه قره‌آغاج برای کشاورزان و باغداران، بازدیدهای برنامه‌ریزی شده‌ای در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از جهادکشاورزی فارس، سیروسی با بیان اینکه معاون برنامه ریزی این سازمان از مسیر رودخانه قره آغاج بازدید کرد، گفت: این بازدید در محدوده روستاهای “سبوک” تا “مسقان” از توابع “دهستان کهمره”، انجام و در پی آن دستوراتی برای انجام ارزیابی صادر و تصمیمات مقتضی برای تهیه و ارائه گزارش‌های فنی اتخاذ شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این بازدید میزان برداشت آب از رود خانه بررسی و از گنبدهای نمکی که براثر شست و شو و فرسایش موجب شوری آب رودخانه می‌شود، بازدید شده است، افزود: فرسایش گنبدهای نمکی به دلیل برداشت‌های بی رویه آب از رودخانه و سرازیر شدن دوباره آن به سمت رودخانه روی داد است.

سیروسی تاکید کرد: علاوه بر تهدید مزارع و باغ‌های انار روستاهای دهستان کهمره، خطر تجمع نمک در مخزن سد جدید در دست ساخت شهرستان کوار نیز پیش‌بینی می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز، گفت: ارزیابی و تهیه گزارش فنی از خطر شور شدن رودخانه قره آغاج برای بیش از هزار هکتار از اراضی بخش ارژن این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است‌.

به گزارش ایسنا، شوری آب رودخانه قره‌آغاج به عنوان مهمترین منبع تغذیه مزارع کشاورزی و باغ‌های منطقه کهمره سرخی در شهرستان شیراز، منجر به وارد شدن خساراتی سنگین به زارعان و باغداران آن منطقه شده و بر زندگی اهالی این منطقه تاثیر منفی گذاشته است.

ورود دستگاه‌های مختلف برای یافتن راهکار کنترل و از بین بردن شوری رودخانه قره آغاج، به دنبال انتشار گزارش‌های متعدد از سوی رسانه‌ها و انعکاس گلایه‌های ساکنان کهمره سرخی، در دستور کار دستگاه‌ها و مسئولان قرار گرفته است.

کهمره سرخی، یکی از مناطق با جذابیت‌های کم نظیر طبیعی است که در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری از شیراز و در دامنه جنوبی رشته کوه زاگرس قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + 19 =