کد خبر : 256872
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
-

تأثیر کرونا بر اقبال مردم از موسیقی

تأثیر کرونا بر اقبال مردم از موسیقی

یک سازنده ساز با اشاره به شرایط فروش آلات موسیقی در دوران کرونا، گفت: سازندگان ساز فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند زیرا مواد اولیه و تجهیزات را با قیمت چندین برابر خریداری کرده و در زمان فروش اثر خود باید شرایط اقتصادی جامعه و خریدار را در نظر بگیرند.

به گزارش عصرقائم، علی‌رضا باقری در گفت‌وگو ، در خصوص تأثیر شیوع ویروس کرونا بر اقبال از ساز و موسیقی، اظهار کرد: با نگاهی عقلانی و منطقی می‌توان این‌گونه بیان کرد که شیوع ویروس کرونا سبب قرنطینه خانگی و خانه‌نشینی مردم شده، مدرسه‌ها تعطیل بوده و به طور کلی شیوه زندگی تغییر کرده است. بنابراین افراد زمان بیشتری برای تمرین موسیقی داشته‌اند. به علاوه فشار روحی که شرایط موجود برای جهان ایجاد کرده است، روی آوردن به موسیقی را بیشتر کرده است و این موضوع، قابل تعمیم به تمام کشورهای جهان است.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر با توجه به تحریم‌هایی که علیه کشور ما وجود دارد، تورم موجود و شرایط اقتصادی نامناسبی که گریبان‌گیر مردم شده است، ممکن است خرید ساز را تحت تأثیر قرار داده و به تعبیری بخشی از استقبال مردم از ساز را خنثی کرده باشد. بنابراین در شرایط کنونی میل و اشتیاق جامعه نسبت به موسیقی تغییر یافته است، زیرا اشتیاق و روی آوردن هر جامعه‌ای به موسیقی در گذار از دوران‌های مختلف تاریخی و با توجه به مسائل و شرایطی که ایجاد می‌شود، متفاوت بوده و تغییر خواهد کرد.

این فروشنده ساز بیان کرد: در واقع شرایط موجود در جامعه به نوعی در این گرایش‌ها و تمایلات بروز پیدا می‌کند. بنابراین شرایط اقتصادی و نیاز روانی و روحی افراد بر خرید و روی آوردن به موسیقی و ساز تأثیرگذار بوده است.

باقری خاطرنشان کرد: تورم موجود تأثیر منفی بسیار بیشتری بر سازندگان ساز نسبت به خریداران ساز داشته است، زیرا ابزارآلات و تجهیزات کارگاهی بسیار گران شده و ۵ یا ۱۰ برابر شده است. به طوری که شرایط برای سازندگان ساز سخت شده و خرید چوب و وسایل اولیه مورد نیاز را تحت تأثیر قرار داده است.

این سازنده ساز تصریح کرد: از طرفی دیگر قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده است؛ به شکلی که افراد در تلاش هستند که با درآمد خود مایحتاج زندگی مانند خوراک، پوشاک و… را تأمین کنند و خرید ساز در اولویت‌های بعدی افراد و در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: به این ترتیب بیشترین فشار به سازندگان وارد می‌شود، زیرا باید مواد اولیه و تجهیزات کارگاهی را با قیمت چندبرابر خریداری کنند و در هنگام ارائه اثر خود به مشتری باید شرایط اقتصادی مردم را نیز لحاظ کنند. در واقع صرفه اقتصادی برای تولیدکنندگان در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار کم شده است. چون به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، فروش ساز کمتر شده، اما سازندگان نیز برای امرار معاش باید کارگاه خود را فعال نگه‌داشته و با حداقل سود این شرایط را سپری کنیم.

این سازنده ساز درخصوص تمهیدات در نظر گرفته برای حمایت و کمک به سازندگان ساز، عنوان کرد: با توجه به اینکه من عضو کانون موسیقی و صندوق هنرمندان هستم، کارتی به عنوان کارت اعتباری هنرمندان به ما داده شده است و مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در این کارت واریز کرده‌اند. این مبلغی است که در قالب هنرکارت و برای تمام جامعه هنری نظیر بازیگر، نقاش و… که عضو صندوق هنرمندان هستند، در نظر گرفته شده است. همچنین حق بیمه تأمین اجتماعی سه ماه اول سال ۹۹ را صندوق پرداخت کرده است و در واقع حمایت خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

باقری با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ و آثار فرهنگی غنی ایران، افزود: تا زمانی که هنرمندان نتوانند کارهای هنری که ریشه در فرهنگ ما دارند را در شهرهای خود ارائه دهند و برای مردم و جامعه خود خوراک هنری بر مبنا و اصول فرهنگی غنی کشور تولید و ایجاد کنند، هنرمندان سطحی و هنرهای نامناسب شکل گرفته و ارائه می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =