کد خبر : 256842
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
-

۱۳۹۹، سالی پرحادثه برای ووشوی ایران

۱۳۹۹، سالی پرحادثه برای ووشوی ایران

در سال ۹۹ ووشوی ایران در بعد بین‌المللی چندان فعالیتی نداشت، اما به واسطه برخی اتفاقات و دوپینگ‌های اعلامی، سال پرحاشیه و عجیبی را پشت سر گذاشت.

به گزارش عصرقائم، در حالی که به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در سال ۱۳۹۹ ووشوی جهان فصل تقریبا بدون دردسری را از نظر برگزار نشدن مسابقات پشت سر گذاشت، اما ووشوی ایران در این سال اتفاقات بزرگ و زیادی را تجربه کرد.

در اواخر آذر سال ۱۳۹۸ بود که مهدی‌علی‌نژاد از ریاست فدراسیون ووشو انصراف داد تا به عنوان معاون قهرمانی و حرفه‌ای وزیر ورزش منصوب شود. ووشوی ایران حدودا ۱۳ سال علی‌نژاد را به عنوان رئیس همراه خود داشت و به یکباره با رفتن علینژاد دچار افت مدیریتی شد و از آن پس نیز حدودا ۷ ماه توسط سرپرست اداره شد تا اینکه سرانجام در ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۹،‌ امیر صدیقی به عنوان رئیس جدید این فدراسیون انتخاب شد.

* مختومه شدن لیگ با معرفی قهرمانان مشترک

پس از پایان مرحله گروهی مسابقات لیگ برتر ووشو در سال ۹۸ و شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، تا اواخر تیر ماه سال ۹۹ اجازه آغاز مرحله دوم رقابت‌ها از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر نشد تا فدراسیون ووشو با معرفی قهرمانان مشترک، پرونده فصل ۹۸-۹۹ لیگ‌های زنان و مردان را مختومه اعلام کند.

لیگ برتر مردان
قهرمان مشترک: پارس جنوبی و دانشگاه آزاداسلامی
نایب قهرمان مشترک: پاس ناجا و باشگاه مقاومت

لیگ برتر زنان
قهرمان مشترک: سپاهان و دانشگاه آزاد
نایب قهرمان مشترک: کارون نوین خرمشهر و هیات ووشو شبستر

* دوپینگ‌هایی که ووشو را تکان داد

با وجود همه این اتفاقات، سال تلخ و عجیب ووشو زمانی شروع شد که هفتم مرداد ۱۳۹۹ خبر دوپینگ حمیدرضا قلی‌پور کاپیتان سابق تیم ملی ووشوی ایران منتشر شد. دوپینگ او در نهمین دوره مسابقات جام جهانی ساندا به میزبانی هانگژو چین مثبت شده بود، بنابراین قلی‌پور از ۲۸ اکتبر ۲۰۱۸ (۶ آبان ۱۳۹۷) تا ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲ (۶ آبان ۱۴۰۱) محروم خواهد بود.

البته خبر دوپینگ ووشوکاران ایران به اینجا ختم نشد. پس از فاش شدن خبر دوپینگ حمیدرضا قلی‌پور، مشخص شد که سید معین تقوی دیگر سانداکار سنگین وزن تیم ‌ملی ایران هم به دلیل مثبت شدن تست دوپینگش در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸، به مدت ۴ سال (از تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۱۸ تا ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲) از میادین دور خواهد بود.

در حالی که همه اهالی ورزش خصوصا خانواده ووشو از انتشار خبر دوپینگ دو ملی‌پوش تیم ساندای مردان در شوک بودند، حدودا ۱۰ روز بعد فدراسیون جهانی حکم دوپینگ مریم هاشمی سانداکار تیم ملی بانوان ایران در رقابت‌های قهرمانی جهانی ۲۰۱۹ ووشو را هم منتشر و او را به مدت چهار سال (از تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۱۹ تا ۲۱ اکتبر ۲۰۲۳) محروم کرد تا به این ترتیب، هاشمی سومین دوپینگی ووشوی ایران باشد.

هاشمی در این مسابقات مدال طلا به دست آورده بود که با این اوصاف، مدال او از سبد مدال‌های ایران کم شد. ایران با ۸ طلا در بخش ساندای این مسابقات، بالاتر از چینی که ۶ طلا، یک نقره و یک برنز به دست آورده بود، برای دومین بار قهرمان جهان شد. با این اوصاف تعداد طلاهای ایران به عدد ۷ کاهش یافت.

* قهرمانی جنجالی دانشگاه در لیگ برتر ۹۹

پس از آنکه فدراسیون ووشوی ایران مجوز برگزاری مسابقات داخلی خود را از ستاد ملی مبارزه با کرونا دریافت کرد، رقابت‌های لیگ برتر مردان از ۹ بهمن آغاز و تا ۱۳ همین ماه به صورت متمرکز در تهران پیگیری شد. این مسابقات در پایان با قهرمانی دانشگاه آزاد و حواشی بسیار زیادی به پایان رسید.

در دیدار فینال این مسابقات تیم‌های پاس ناجا و دانشگاه آزاد تهران باید به مصاف یکدیگر می‌رفتند که پس از برگزاری مسابقات بخش تالو، سرمربی تیم پاس در اعتراض به نحوه قضاوت‌ها سانداکاران خود را به روی رینگ نفرستاد تا به این ترتیب دانشگاه آزاد قهرمان این فصل از لیگ بشود.

این اقدام تیم پاس که شدیدا فدراسیون ووشو را ناراحت کرده بود در کمیته انضباطی بررسی شد که احکام سنگین انضباطی را هم برای تیم پاس به همراه داشت.

رقابت‌های لیگ برتر بانوان نیز تنها با ۴ تیم و طی دو روز پیگیری شد که روز (شنبه) ۱۸ بهمن ۱۳۹۹، با قهرمانی تیم سپاهان اصفهان به پایان رسید. دانشگاه آزاد اسلامی عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد و تیم‌های هیات ووشوی تهران و البرز هم به طور مشترک رده سوم را کسب کردند.

* دوپینگ کریمی در ووشوی دانشجویان

در حالی که پیش از این بحث دوپینگ سه ملی‌پوش ووشوی ایران مطرح شده بود، اواخر بهمن ۱۳۹۹ فدراسیون جهانی ووشو امیر کریمی ووشوکار تیم ملی دانشجویان ایران در مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان ۲۰۱۸ ماکائو را به عنوان یکی از ورزشکاران دوپینگی در آن رقابت‌ها معرفی کرد. کریمی در آن مسابقات به مدال طلا دست یافته بود.

فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی ایران نیز با تایید این خبر در سایت رسمی خود نوشت: “به موجب این حکم و بعد از گذشت دو سال حکم انضباطی ورزشکار خاطی اعلام و کریمی به مدت ٤ سال از زمان برگزاری مسابقات قهرمانی جهان دانشجویان، از کلیه فعالیت‌های ورزشی محروم شد.”

در مجموع با توجه به تعطیلی رویدادای ورزشی در سال ۱۳۹۹ و در کنار آن انتشار خبرهای دوپینگ در ووشو، به نظر می‌رسد تلخی‌های سال ۹۹ برای ووشوی ایران با پایان این سال هم به اتمام برسد، چرا که حضور رییس جدید و جوان در این فدراسیون نوید روزهای پرباری را در آینده ووشوی کشور می‌دهد.

امید است که امیر صدیقی جوان بتواند با تدبیر و مدیریت، این رشته مهم و پر اهمیت را به جایگاه والای آن برساند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + یازده =